// کد مطلب: ۱۴۳۸۲۲

در جریان بازدید خبرنگاران از پالایشگاه شیر کاله تهران مطرح شد

همکاری بانک ملت و سولیکو در راستای تامین زنجیره لبنی از کشاورز تا تولید

همکاری بانک ملت و سولیکو در راستای تامین زنجیره لبنی از کشاورز تا تولید
لینک کوتاه کپی شد

کارخانه کاله تهران یکی از ۱۴ کارخانه ای است که در ایران گروه سولیکو کاله در اختیار دارد. پالایشگاه شیر این کارخانه تنها پالایشگاه شیر آسیا و یکی از فناورانه‌ترین حوزه‌های صنعت لبنی در دنیا است. بیش از ۲۰ هزار نفر پرسنل در گروه سولیکو کاله مشغول به فعالیت در کشورهای ایران، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و گرجستان هستند.

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری طلانیوز، جریان روند بازدید از کارخانه کاله تهران و پالایشگاه شیر گروه سولیکو توسط خبرنگاران به همراه مسئول ارتباطات و رسانه بانک ملت، تجربه ای زیبا از آشنایی با روند یک پالایشگاه شیر بودیم که با طراحی داخلی بومی سازی شده است. طراحی فناورانه‌ترین پالایشگاه حوزه لبنی در جهان که به گفته مسئولان آن بدون حمایت مالی و تسهیلاتی بانک ملت امکانپذیر نبود.

گروه سولیکو کاله بیش از 50 برند را در قالب کالاها و محصولات مختلف عرضه می کند که 1800 اس کیو را شامل می شود.

محصولات سولیکو کاله در پنج گروه کسب و کار اعم از لبنی، غیر لبنی، نوشیدنی، غذای آماده و انجمادی، بخش شوینده و بهداشتی تقسیم بندی شده است که بخش شوینده ها و آرایشی این گروه در عراق فعالیت دارد البته این بخش در ایران فعالیتی ندارد و در عوض چهار گروه کسب و کار دیگر فعال هستند. کارخانجات گروه کاله در آمل، اصفهان، تهران و البرز هستند که در بخش‌های مختلف تولیدی فعالیت دارند.

در حال حاضر در کارخانه کاله تهران، خطوط پالایشگاه شیر، بسته بندی شیر در انواع مختلف، نوشیدنی، چربی و تولید کره و خامه و همچنین غذای کودک برای تولید محصولات فعالیت دارند. بارزترین و فناوران ترین محصولی که کمتر درباره آن صحبت شده استفاده از آب شیر در تولید آب آشامیدنی است که از دو سیستم تصفیه ای عبور کرده است. پالایشگاه شیر کاله تهران با استفاده از فناوری توانسته آب موجود در شیرهای طبیعی را که حدود 80 درصد است از شیر جدا نموده و پس از فرآیند بهداشتی سازی به عنوان آب شرب آماده سازی نماید که نوشیدنی های لاکی دو و لاکی فروت از همین آب تهیه شده و برای مصرف کننده ها آماده می شود.

خطوط پرکن ها و خط تولید قوطی که نوشیدنی ها را در بسته بندی قوطی ارائه می کنند به همراه خط تولید پودر شیر که برای توسعه خط تولید غذای کودک و مکمل های ورزشی استفاده می‌شود از پروژه های توسعه ای در کاله تهران است.

مهندس آویژه در خصوص آغاز فعالیت و خطوط تولید پالایشگاه شیر کارخانه تهران، گفت: پروژه پالایشگاه شیر از سال 1388 از یک زمین کشاورزی شروع گردید. ابتدای امر قرار بود، دو پروژه دیگر برای راه‌اندازی در اینجا تاسیس گردد اما به دلیل اینکه در آن زمان 2 هزار تن شیر سرگردان در کشور وجود داشت که برای آن راه حلی نداشتند، در یک برنامه تغییر و توسعه قرار بر این شد که ما این میزان شیر سرگردان در کشور را از طریق راه‌اندازی پالایشگاه شیر جذب نماییم که بدین وسیله کمکی به دامداران هم شد.

آویژه ادامه داد: راه اندازی پالایشگاه شیر از سال 1391 انجام شد که در آن زمان به دلیل اینکه مجوز باطل نگردد، تولید را با حداقل شروع کردیم و فعالیت های طراحی محصول و فرایندی پالایشگاه شیر انجام شد. در سال 1395 اولین تجهیزات پالایشگاه شیر وارد کارخانه شد. از نظر پیشرفت پروژه به تدریج تاکنون حدود 70 درصد پروژه تکمیل شده است.

آویژه در خصوص ظرفیت پالایشگاه شیر گفت: بر اساس ورودی محصول حدود 5 هزار تن در روز طراحی شده است و امروزه حدوداً یک و دو دهم میلیون شیر دریافت می‌کنیم که نزدیک به 20 درصد ظرفیت نهایی کارخانه است. در پالایشگاه شیر اجزای شیر از شیر جدا می گردد و به صورت مواد اولیه جهت مصارف و صادرات برگردانده می‌شود.

مهندس آویژه درباره واردات تجهیزات و محدودیت های مربوط به واردات آنها گفت: واردات تجهیزات به دلیل نبود سازنده یا نمونه داخلی، عمدتاً از کشورهای اروپایی است و محدودیتی برای واردات آنها نیست، به دلیل اینکه تکنولوژی متفاوتی دارد و بخشی از این تجهیزات مربوط به فرایندی است که برای اولین بار طراحی شده و اجزای داخلی این تجهیزات از تامین کننده های مختلفی خریداری شده است.در دنیا 17 تا 18 پالایشگاه شیر وجود دارد که شاید به دلیل اینکه نیاز خاصی برای جداسازی از آب ندارند تاکنون به دنبال این تکنولوژی نرفته باشند. اولین پالایشگاه مطرح در این باره پالایشگاه شیر تهران است که در گذشته در مزارع این کار انجام شد ولی به دلیل مشکلات زیست محیطی به این فکر افتادیم تا این تکنولوژی را بومی سازی نماییم.

کهن نسب مسئول ارتباط با رسانه های بانک ملت، با اشاره به سیاست بانک در حمایت از تولید و تولید کننده گفت: بانک ملت علاوه بر حضور در پروژه‌های بزرگ اجرایی و عمرانی کشور و به ویژه صنایع مادر در کنار بخش تولید و بنگاه‌های تولیدی که هم اشتغال‌آفرین بوده و ضمن نیاز رفع کشور از واردات در صادرات نیز نقش دارند، قرار دارد. در حال حاضر رتبه نخست اعطای تسهیلات مربوط به بانک ملت است.

کهن نسب در ادامه با تاکید بر همکاری های بانک ملت و شرکت سولیکو به تشریح تعاملات بانک ملت و این بنگاه بزرگ تولیدی پرداخت.

مهندس آویژه درباره حمایت های بانک ملت افزود: ابتدای پروژه با مشکلاتی همراه شدیم که حمایت های بانک ملت در جهت همراهی و پیشرفت پروژه بی تاثیر نبود. با توجه به اینکه 30 درصد از پیشرفت پروژه و قسمت اصلی آن باقی مانده، انتظار داریم همچنان بانک ملت مانند گذشته در کنار ما باشد و حمایت های خود را در این راستا از ما دریغ نکنند تا بتوانیم نیازهای داخلی را مرتفع نماییم. امیدواریم بتوانیم با کمک بانک ملت زنجیره توسعه حمایتی را از کشاورز و دامدار به سمت تولید بکشانیم هدف ما در این پروژه حمایت از دامداران است. قطعاً تکمیل این پروژه در کنار ارز آوری، زنجیره لبنی از کشاورز تا بازار مصرف مصرف شامل می‌شود که امنیت شغلی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر خیاطی مدیر خزانه گروه سولیکو کاله درباره حمایت های مالی بانک ملت گفت: مطابق تصمیم 6 ماه پیش مبنی بر راه‌اندازی تجهیزات از تسهیلات بانک ملت استفاده کردیم که حدود یک ماه و نیم پیش بخشی از این تسهیلات انجام شد که امیدواریم تا اوایل سال آینده بتوانیم پارت های باقیمانده تولید را وارد کشور کنیم و اواسط نیمه دوم سال آینده کار های نصب را انجام بدهیم. تاکنون حدود 820 میلیارد تومان از تسهیلات بانک ملت استفاده شده است و با توجه به همکاری های تنگاتنگ بانک ملت توانسته ایم مشکلات عمده خود را تا حدودی برطرف نماییم. اکنون نیز درخواست تسهیلاتی را داده‌ایم که بانک مرکزی اختصاص داده و بانک ملت نیز استقبال نموده است. تاکنون از 820 میلیارد تومان هزینه دستگاه ها حدود 50 درصد تسهیلات پرداخت شده و امیدواریم تا اوایل دی ماه سال جاری مابقی نیز دریافت شود.

مدیر خزانه سولیکو کاله درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی در روند تولید محصولات، افزود: به طور مشخص نمی توان به این مسئله پرداخت چرا که بسیاری از محصولات توسط دولت قیمت گذاری می شود. در وهله اول باید گفت که حذف ارز 4200 تومانی به صورت 500 درصد بر روند قیمت گذاری محصولات تاثیر دارد اما این مبنای قیمت گذاری نخواهد بود چرا که قیمت هایی که دولت برای ما تعیین و ملزم به اجرا هستیم، تسهیلاتی را هم به مانند تسهیلات ارز 4200 تومانی درنظر گرفته است. اما در کل حذف ارز 4200 تومانی تاثیرات شگرفی در روند قیمت گذاری محصولات و تولید دارد چرا که از ارز 4200 تومانی بسیاری از تولیدکننده ها را با مشکل مواجه کرده و نیازمند تمهیداتی از طرف دولت است تا در بلند مدت دچار مشکل عمده نشویم.

در پایان آمارها و ارقامی از صادرات و محصولات گروه کاله و پالایشگاه شیر تهران مطرح شد که در اینجا به صورت خلاصه عبارتند از: متوسط صادرات حدود 25 تا 30 تن است که این صادرات تفاوت دیگری با سال های گذشته دارد. با توجه به اینکه عمده ترین صادرات به کشور عراق است و به دلیل اینکه عراق بر روی محصول نهایی تعرفه بالایی قرار داده به همین خاطر، مواد اولیه که دارای ارزش افزوده بیشتری است به عراق صادر می شود. این محصولات از پالایشگاه شیر تهران و آمل است، با توجه به تعرفه های دولت عراق، صادرات ماست به صرفه نیست و در عوض پودر ماست صادر می‌شود که در این رابطه یک کارخانه با ظرفیت 500 تن در شهر کربلا مشغول به فعالیت می باشد.

گفتنی است؛ ظرفیت کلی گروه سولیکو کاله 3500 تن شیر با 600 تن محصولات صادراتی این گروه در روز می باشد.

همکاری بانک ملت و سولیکو در راستای تامین زنجیره لبنی از کشاورز تا تولید

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه