// کد مطلب: ۱۵۲۵۱۱

در پنل تخصصی ابزارهای نوین تامین مالی نخستین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره زیبای قشم عنوان شد؛

بسته های تأمین مالی پروژه های پیشنهادی قشم طراحی می شود

بسته های تأمین مالی پروژه های پیشنهادی قشم طراحی می شود
لینک کوتاه کپی شد

پنل تخصصی ابزارهای نوین تأمین مالی نخستین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره زیبای قشم با ارایه پیشنهاد تشکیل کارگروهی از مشاوران خبره بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که تمایل به استفاده از طرح های عنوان شده در این همایش را دارند، همراه بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، نعمت اله شهبازی، نایب رییس هیات مدیره کارگزاری بانک صنعت و معدن به‌عنوان دبیر این پنل تخصصی، رشد شدید نقدینگی در جامعه حاضر را یکی از معضلات بزرگ کشور دانست و گفت: متأسفانه در این حوزه، مدیریت مناسبی برای جریان سازی در بستری مطمئن وجود ندارد.

وی بر لزوم تنوع‌بخشی به ابزار پول و سرمایه تأکید کرد و افزود: یکی از ضعف‌های پروژه‌ها در کشور ما نداشتن بسته تأمین مالی است به همین منظور با همکاری و تایید سازمان منطقه آزاد قشم آماده‌ایم تا با تشکیل کارگروهی از مشاوران خبره بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که تمایل به استفاده از طرح های عنوان شده در این همایش را دارند، بسته تأمین مالی متناسب با شرایط پروژه‌ها را طراحی کنیم.

در ادامه سخنران دوم این پنل، علی اسلامی بیگدلی، رییس هیات مدیره موسسه تأمین مالی آرمان آتی با اشاره به روش‌های رایج در ایران گفت: بازار پول، سرمایه و ابزارهای سنتی، به‌ویژه بانک‌ها، پایه ابزارهای تأمین مالی در کشور ماست.

وی از اوراق صکوک به‌عنوان یکی از ابزارهای نوین مالی در کشور نام برد و با معرفی 14صکوک رایج در کشور افزود: صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، خرید دین، منفعت و سلف از انواعی بسیار پرکاربردی هستند که منطقه آزاد قشم می‌تواند باهدف تأمین مالی پروژه های نیمه‌تمام مورداستفاده قرار دهد یا فعالان اقتصادی، این اوراق را به‌منظور خرید مواد اولیه و تجهیزات به کار ببرند.

اسلامی ادامه داد: علاوه بر ابزارهای مالی مبتنی بر بدهی، ابزارهای مالی مبتنی بر ایکوئیتی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف نیز بخش دیگری از نیازهای مالی فعالان اقتصادی را می‌تواند تامین کند که یکی از آن‌ها، تأسیس صندوق پروژه، برای تکمیل پروژه‌ها می‌باشد.

شرکت سهامی عام پایه راهکاری در تامین مالی

مجتبی زارع مهرجردی، مدیر طرح های ملی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این پنل یکی از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی را شرکت سهامی عام پایه معرفی کرد و افزود: این نوع از ابزار مالی نسخه مناسبی برای منطقه آزاد قشم است، زیرا آورده این منطقه بیشتر شامل پروژه های زیرساختی است.

وی ابزارهای تلفیقی را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کاربردی دانست و گفت: قشم می‌تواند در حوزه توسعه فعالیت‌های شیلاتی به پایلوتی برای اجرای ابزارهای مالی طراحی‌شده تبدیل شود.

به عقیده زارع، تمامی پروژه های مطرح‌شده در این همایش، قابلیت تامین مالی مناسبی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دارند.

در ادامه مجتبی نقدی، معاون سرمایه‌گذاری مدیرکل بهبود فضای کسب‌وکار وزارت صمت نیز با اشاره به تکیه جامعه ایرانی به بانک‌ها گفت: وقتی صحبت از تامین مالی می شود همه نگاه‌ها به شبکه‌های بانکی است، درحالی‌که بازارهای تامین مالی بسیار گسترده هستند و لازم است علاوه بر روش‌های استقراضی، بهروش‌ها مبتنی بر مشارکت هم توجه شود.

حسین بذرافشان، مدیرعامل شرکت توسعه ثروت و سرمایه داناک به‌عنوان آخرین سخنران این پنل تخصصی به معرفی انواع صندوق‌های تامین مالی پرداخت و افزود: صندوق‌ها علاوه بر این‌که محدودیت‌های حوزه‌ای دارند می‌توان آن‌ها را به مناطق نیز محدود کرد و درواقع صندوقی ویژه فعالیت در یک منطقه آزاد خاص به ثبت رساند که نیازهای مالی آن محدوده را مرتفع کند.

گفتنی است، نخستین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره زیبای قشم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان، افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، علی وحدت، رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، مهدی دسینه، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان هرمزگان، خلیل قاسمی، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان، عباس مؤیدی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، محمدحسین حسینی، فرماندار شهرستان قشم، به همراه جمعی از چهره‌های شاخص صنعت کشور، بانک‌های عامل، سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و شهرستان با 4 پنل تخصصی در حوزه‌های نفت و گاز، شیلات، گردشگری و ابزارهای تأمین مالی، روز 10 اسفندماه 1401 در هتل ارم شهر قشم برگزار شد.

بسته های تأمین مالی پروژه های پیشنهادی قشم طراحی می شود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه