// کد مطلب: ۱۵۰۷۵۹

علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

توسعه متوازن همراه با ارزش‌آفرینی

توسعه متوازن همراه با ارزش‌آفرینی
لینک کوتاه کپی شد

امروزه فولادسازان دنیا به دنبال حرکت در راستای نیازهای آینده صنعت، رشد و یا حفظ سهم بازار، افزایش بهره‌وری و … الزامابایستی طرح‌های توسعه را دنبال کنند تا بتوانند در این کسب‌وکار باقی بمانند.

بدیهی است اجرای طرح‌های توسعه‌ای با رعایت همه جوانب فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی و حتی‌الامکان در راستای تکمیل زنجیره ارزش باشد تا ضمن خلق ارزش‌افزوده بیشتر، پایداری داشته باشد. به مناسبت فرارسیدن سالروز افتتاحیه شرکت فولاد هرمزگان ، گفت و گویی با علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت انجام شده که حاصل آن را در ادامه خواهید خواند.

اهمیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت‌های حاضر در زنجیره صنعت فولاد به دلیل تغییرات گسترده در نیازهای آینده صنعت فولاد و محصولات فولادی، رقابت‌پذیری و سایر الزامات حال و آینده توسعه کمی و کیفی را در اولویت‌های خود قراردهند. در غیر این صورت در بازارهای حال و آینده به‌تدریج جایگاه خود را از دست خواهند داد و در بدترین حالت از صحنه حذف خواهند شد. موضوعاتی مانند ایجاد اشتغال و سایر مسئولیت‌های اجتماعی، همچنین ارزش‌افزوده بیشتر در زنجیره تولید نیز مطرح است که این مسائل نیز انگیزه دیگری برای توسعه می‌شود. از طرفی سند چشم‌انداز فولاد کشور در راستای دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد، اهمیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد را دوچندان می‌کند.

به‌طور خلاصه بفرمایید در معاونت تکنولوژی و توسعه چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اید.

در فولاد هرمزگان معاونت تکنولوژی و توسعه دامنه گسترده‌ای از موضوعات را تحت پوشش دارد، از تدوین استراتژی‌ها و مدیریت فرآیندها، استانداردهای مدیریتی تا مهندسی و اجرای طرح‌های توسعه، موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، امنیت اطلاعات، هوشمندسازی و سایر موضوعات تحول دیجیتال، پشتیبانی فنی مشتریان، طراحی و توسعه محصولات، مدیریت تکنولوژی و نوآوری و تحقیق و توسعه و همچنین کنترل کیفیت مواد اولیه و محصولات و آزمایشگاه‌های مواد اولیه و فولادسازی در این معاونت قرار دارند. برای هر یک از این حوزه‌های مدیریتی برنامه‌های گسترده‌ای تدوین شده و در مراحل مختلف اجرایی قراردارند.

تعریف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای متعدد از موارد بسیار بااهمیت در این معاونت است. به‌طوری‌که در فولاد هرمزگان طی چند سال اخیر بیش از صدها پروژه در مقیاس مگا پروژه تا پروژه‌های کوچک تعریف‌شده است که تعداد زیادی از آن‌ها اجرا و برخی دیگر وارد فرایند اجرایی شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در فولاد هرمزگان در پیش گرفته‌ایم، ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع نیازهای شرکت به پروژه‌های تحقیقاتی است. به‌طوری‌که در سه سال گذشته بیش از 100 پروژه در فولاد هرمزگان تعریف‌شده‌اند و توانستیم با اجرای برخی از آن‌ها، بهره‌وری تولید را افزایش دهیم. توسعه محصولات از یک‌سو و افزایش کیفیت محصولات از طریق تست‌های دقیق عملکردی و بازرسی‌های فنی از سوی دیگر باعث شده است ضمن افزایش میزان تولید، عیوب تختال‌های شرکت نیز کاهش یابد و محصول بهتری را متناسب با نیاز مشتری روانه بازار کنیم. ایجاد هاب نوآوری در فولاد هرمزگان از دیگر برنامه‌هاست که به‌تدریج تکمیل خواهد شد. عضویت در کمیته TC102 از موارد بسیار بااهمیت در شرکت است.

فولاد هرمزگان در حوزه فناوری اطلاعات یکی از شرکت‌های پیشرو در گروه فولاد مبارکه است و توانسته بسیاری از فرایندهای کسب‌وکار خود را سیستمی کند. همچنین به دنبال اجرای مصادیق تحول دیجیتال (مانند هوشمندسازی، واقعیت افزوده و …) در شرکت فولاد هرمزگان هستیم که بتوانیم با به ثمر رسیدن این امر، ضمن بهره‌مندی از مزایای فناوری‌های روز دنیا افزایش بهره‌وری به همراه داشته باشیم.

از دیگر از دستاوردهای فولاد هرمزگان تندیس بلورین تعالی سازمانی، کسب و یا تمدید 8 استاندارد مدیریتی و انتخاب پنج نفر از کارکنان فولاد هرمزگان به‌عنوان ارزیاب جایزه تعالی است و این موضوع می‌تواند به بهبود عملکرد شرکت و کسب مدارج بالاتر منجر شود.

در ابتدای صحبت‌های خود در خصوص اهمیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد توضیحاتی دادید. فولاد هرمزگان به دنبال چه طرح‌های توسعه‌ای است و اجرای این طرح‌ها چه نتایجی را برای شرکت دربر خواهد داشت؟

در شرکت فولاد هرمزگان توسعه متوازن را دنبال می‌کنیم و ازاین‌رو بیش از 100 پروژه برای حوزه‌های مختلف شرکت تعریف‌شده است که برخی از آن‌ها پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای دارند و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند. به‌طور مثال پروژه نصب Sidewall Lance کوره‌های قوس الکتریکی 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پروژه‌های متعدد و بزرگ دیگری در شرکت به فاز اجرا وارد شده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به پروژه احداث واحد تولید گازهای صنعتی، احداث مخازن آهن اسفنجی و احداث مدول 900 هزار تنی آهن اسفنجی اشاره کرد.
علاوه بر موارد یادشده، پروژه‌های متعدد دیگری نیز در فولاد هرمزگان در دست بررسی و مطالعات اولیه قرار دارند. پروژه افزایش ظرفیت فولادسازی از یک‌میلیون و 500 هزار تن کنونی به سه میلیون و 200 هزار تن، پروژه احداث واحد نورد گرم، پروژه احداث مگامدول شماره 4 با قابلیت شارژ آهن اسفنجی داغ، واحد گازهای صنعتی شماره 3، احداث نیروگاه، محوطه انباشت و برداشت در مرحله مطالعه قرار دارند که به‌زودی این مرحله نیز در طرح‌های یادشده به اتمام می‌رسد و این پروژه‌ها نیز وارد فرایند انتخاب پیمانکار خواهند شد. ضمن اینکه پروژه احداث واحد مگامدول احیا مستقیم ستاره سیمین هرمز به ظرفیت 1.72 میلیون تن به‌صورت مشارکتی با سهامداران که فولاد هرمزگان بیش از 50 درصد در این شرکت سهم دارد، در منطقه ویژه خلیج‌فارس در حال اجرا است.

همان‌طور که گفته شد، حیات و دوام شرکت‌های فولادی توسعه متوازن بوده و درگرو تکمیل زنجیره ارزش است. همچنین هر یک از حلقه‌های موجود در زنجیره صنعت فولاد نیز دارای سود و ارزش‌افزوده متفاوتی هستند و به‌نوبه خود می‌توانند سودآوری لازم را برای صنعت فولاد داشته باشند. این مسئله هم می‌تواند به‌عنوان یک مشوق برای فولاد هرمزگان باشد که به این سمت حرکت کنند و در راستای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه و طرح‌های توسعه‌ای جدید گام بردارد. بدین منظور طرح جامع فولاد هرمزگان از معادن تا محصول نهایی و با در نظرگرفتن اصول اقتصاد چرخشی در مرحله تدوین است که انشاالله پس از تصویب رونمایی خواهد شد.

سخن پایانی؟

این‌جانب به‌نوبه خود فرارسیدن سالروز افتتاح شرکت فولاد هرمزگان را به مدیرعامل محترم و یکایک همکاران محترم و سخت‌کوش شرکت و سهامداران گرامی تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم با همراهی، همدلی و همکاری مجموعه عوامل فولاد هرمزگان و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، هوشمند سازی و نوآوری سهم قابل‌توجه و اثرگذاری در توسعه اقتصادی استان هرمزگان و کشور داشته باشیم.

توسعه متوازن همراه با ارزش‌آفرینی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه