// کد مطلب: ۱۵۰۴۵۷

مدیر استانی بانك صنعت و معدن استان اردبیل:

از مزایای بانكداری شركتی و بانكداری دیجیتال برای افزایش درآمدهای كارمزدی استفاده می كنیم

از مزایای بانكداری شركتی و بانكداری دیجیتال برای افزایش درآمدهای كارمزدی استفاده می كنیم
لینک کوتاه کپی شد

مدير استاني بانك صنعت و معدن استان اردبيل: از مزاياي بانكداري شركتي و بانكداري ديجيتال برای افزايش درآمدهای كارمزدی استفاده می کنیم در استان اردبيل واحدهاي صنعتي مانند قطعات خودرو، سیمان، لاستیک، شیر خشک صنعتی، رنگ، ابراز آلات صنعتی، آب معدنی، ریسندگی، فرآورده های لبنی، آجر سفال، کشتارگاه های صنعتی دام و طیور، پنبه پاک کنی، فولاد، نئوپان سازی، سرد خانه های صنعتی، صنايع غذايي، لوله و اتصالات پلی اتیلن و فعال هستند؛ در بخش معدن نیز استان اردبیل در زمینه ذخایر مصالح ساختمانی وضعیت مناسبی دارد ولی در زمینه ذخایر فلزی و غیر فلزی لازم است، مطالعات و فعالیتهای اکتشافی بیشتری در ارتباط با اکتشاف کانی های فلزی و غیر فلزی در این استان صورت گیرد تا از ظرفیت های بسیاری که وجود دارد بتوان برای احداث واحدهای صنعتی مرتبط بهره برد. در همين راستا روابط عمومي بانك صنعت و معدن در مصاحبه با احمد علامه مدیر استانی و رئیس شعبه اردبيل در خصوص عملكرد، برنامه ها و اقداماتی که در جهت حمایت از بخش صنعت و معدن استان به انجام رسانده یا در دستور کار دارد به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد؛

1-در راستاي تحقق شعار سال"توليد، دانش بنیان، اشتغال آفرین" چه برنامه هايي داريد؟
با عنايت به اين كه سال جاري از سوی مقام معظم رهبري به عنوان «سال توليد، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاري گردیده لذا به منظور تحقق شعار سال، اين شعبه بر اساس سياستهاي اعتباري مصوب هيأت مديره محترم در سال 1401 و به منظور تأمين مالي طرح هاي اولويت دار با تمركز بر طرح هاي نيمه تمام و توسعه اي و دانش بنیان جهت ايجاد اشتغال و تأمين سرمايه درگردش طرح هاي فعال و در بدو بهره برداري به منظور تثبيت اشتغال موجود و احياء واحدهاي تولیدی راكد برنامه ريزي مدون نموده است.

2-مهمترين سياست ها و استراتژيهاي شعبه در سال 1401 چيست؟
در سال جاري و در راستاي تحقق شعار سال و حفظ و بهبود اشتغال، مهمترين برنامه اين شعبه تلاش در جهت تحقق برنامه هاي عملياتي ابلاغي توسط ستاد بانك شامل جذب منابع (با بهره‌مندي از مزاياي بانكداري شركتي و بانكداري ديجيتال )، افزايش درآمدهای كارمزدی از طریق ارائه خدمات بانکی از جمله اعتباراسنادی و ضمانتنامه، كاهش مطالبات غيرجاري و ريسك مطالباتي شعبه مي باشد.

3-طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟ نوع صنعت، میزان تولید به همراه نوع محصول، میزان اشتغال و نوع تسهیلات پرداختی را اعلام فرمایید.
در سال گذشته جمعاً به مبلغ 2412 میلیارد ریال تسهیلات شامل 11 فقره در بخش سرمایه درگردش (صنایع فولاد جهت تولید انواع شمش با ظرفیت تولید 150 هزار تن در سال با اشتغال 320 نفر ، صنایع تاير سازي جهت تولید انواع لاستیک های خودرو سبک و سنگین باظرفیت تولید 55 هزار تن در سال با اشتغال 1370 نفر ،صنایع کاغذسازی جهت تولید کاغذ از سنگ آهک باظرفیت تولید 12 هزار تن در سال با اشتغال 15 نفر ، صنایع چوب جهت تولید انواع نئوپان خام و ورق ملامینه باظرفیت تولید 91 هزار مترمکعب در سال با اشتغال 62 نفر و صنعت ساختمان جهت تولید فوم پلی استایرن ضدآتش باظرفیت تولید 950 تن در سال با اشتغال 19 نفر و انواع محصولات بتنی پیش تنیده با ظرفیت تولید 37 هزار تن در سال با اشتغال 26 نفر) و در بخش تسهیلات سرمايه ثابت (یک طرح در بخش صنعت ساختمان و یک طرح پتروشيمي جهت تولید متانول از گاز طبیعی باظرفیت تولید 132 هزار تن در سال با اشتغال زائی 150 نفر) پرداخت گردیده است.

لازم به ذکر است این شعبه در راستای انجام مسئولیتهای اجتماعی درخصوص اجرای مفاد قانون حمایت از خانواده و ازدواج جوانان طبق قوانین بودجه سالانه در بخش تسهيلات قرض الحسنه ازدواج مبلغ 40 میلیارد ریال به تعداد 49 نفر پرداخت نموده است .
4-از طرح های یاد شده، چند طرح صنعتي و معدنی در استان به بهره برداري رسيده؟ چه تعداد از این طرح ها دانش بنیان بوده اند؟
عمده تسهيلات پرداختي اين شعبه در سال گذشته در قالب اعطاي تسهيلات سرمايه درگردش جهت تامين مواد اوليه مورد نياز طرح هاي فعال بوده و فقط يك طرح صنعتي با تسهيلات سرمايه ثابت به ميزان 15 میلیارد ريال با اشتغالزايي 26 نفر به بهره برداري رسيده است.
در ارتباط با اعطای تسهیلات برای طرح هایی با موضوع دانش بنیان شعبه ضمن اطلاع رسانی، مذاکراتی را نیز در این خصوص انجام داده است.
5-چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان راه اندازی شده است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه تعداد شغل ايجاد خواهد شد؟ از طرح های در حال بهره برداری، کدام طرح ها دانش بنیان می باشند؟
بانك صنعت و معدن شعبه اردبیل در سال 1400 دو طرح صنعتي با حجم سرمايه گذاري بالغ بر 6000 ميليارد ريال و اشتغال زائي 176 نفر و با تسهيلات 1515 ميليارد ريال درحال اجرا داشته كه از اين ميان يك طرح صنعتي در بخش محصولات بتني به بهره برداري رسيده و يك طرح پتروشیمی نيز در مرحله تكميل پروژه با پيشرفت فيزيكي بالاي 90 درصد درحال اجرا و تکمیل مي باشد.
الف) بانك صنعت و معدن با اعطاي تسهيلات سرمايه ثابت به ميزان 1500 ميليارد ريال به شركت آرتا انرژي در احداث يك واحد پتروشيمي با موضوع توليد متانول از گاز طبيعي مشاركت نموده و باتوجه به اينكه طرح هنوز به بهره برداري نرسيده و در مرحله تكميل مجدد پروژه با پيشرفت فيزيكي بالاي 90 درصد مي باشد لذا متقاضي طرح به منظور راه اندازي طرح درخواست تسهيلات تكميلي به ميزان 500 ميليارد ريال نموده است و پيش بيني مي شود طرح مزبور با حجم سرمايه گذاري بالغ بر 6000 ميليارد ريال و اشتغال زائي 150 نفر بطور مستقيم در نیمه دوم سال جاری به بهره برداري برسد.
ب) بانك صنعت و معدن با اعطاي تسهيلات سرمايه ثابت به ميزان 15 ميليارد ريال به شركت تيرچه پيش تنيده ارس ايرانيان نسبت به احداث يك واحد توليدي با موضوع توليد انواع محصولات بتني مسلح پيش تنيده و با حجم سرمايه گذاري 50 ميليارد ريال و اشتغال زائي 26 نفر اقدام و در اردبيهشت ماه سال گذشته به بهره برداري رسيد.
همچنین این بانک درخصوص اعطای تسهیلات برای طرح هایی با موضوع دانش بنیان برای متقاضیان مربوطه اعلام آمادگی نموده و مذاکراتی را نیز در این خصوص انجام داده است.

6-در خصوص احیاء واحدهای تولیدی غیر فعال چه اقداماتی انجام داده اید؟
بانک صنعت و معدن به منظور احیاء واحدهای تولیدی غیرفعال ضمن احصا لیست واحدهای تولیدی غیر فعال نسبت به بازدید از محل طرح واحدهای مزبور اقدام و با تشکیل جلسات متعدد و بررسی موضوع مربوطه، آسیب شناسی طرح صورت گرفته و مساعدت های لازم را جهت راه اندازی مجدد طرح و تثبیت اشتغال موجود انجام داده است و همچنین این شعبه از یکسری قوانین حمایتی (ازجمله قانون تسهیل تسویه بدهکاران شبکه بانکی کشور، امهال مطالبات غیرجاری مشتریان، اعطای تسهیلات سرمایه درگردش و...) که در مقاطع مختلف سال جهت اجرا به بانکها ابلاغ می گردد نهایت استفاده را نموده و امید است که با اين روش و ورود سرمايه گذار جديد موجبات رشد و رونق توليد و حتي در برخي موارد، اشتغال زائی بيشتر را نیز فراهم آورد.

از مزایای بانكداری شركتی و بانكداری دیجیتال برای افزایش درآمدهای كارمزدی استفاده می كنیم

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه