// کد مطلب: ۱۴۳۹۷۱

مدیرعامل فولاد مبارکه در کارگاه طراحی مدل کسب و کار "ومعادن" مطرح کرد؛

فولاد مبارکه؛ شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر/ پایداری صنایع خودروسازی و لوازم خانگی مرهون صنعت فولاد کشور است

فولاد مبارکه؛ شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر/ پایداری صنایع خودروسازی و لوازم خانگی مرهون صنعت فولاد کشور است
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که امروز بیشتر تولید فولاد بر اساس فولادهای تجاری است، گفت: اگر بخواهیم در بین بنگاه‌های پیشرو باشیم و در دنیای آینده بقا داشته باشیم باید به سمت محصولات جدید حرکت کنیم.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در کارگاه طراحی مدل کسب و کار شرکت‌ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به رشد و توسعه صنعت فولاد طی دهه‌های گذشته اظهار کرد: اگر رشد و بالندگی در صنعت فولاد را طی دهه‌های اخیر شاهد نبودیم، صنایع وابسته چون خودرو و لوازم خانگی نمی‌توانستند پایداری امروزشان را داشته باشند.
وی افزود: رشد و بالند

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نقاط قوتی که مطرح شد امروز به دلیل شرایط رقابتی در داخل و خارج از کشور کمی کم‌رنگ شده است. در داخل خصوصی‌سازی طی چند دهه گذشته یکپارچگی مجموعه‌ها را افزایش نداد بلکه برعکس یکپارچگی موجود در صنعت فولاد را به مرور کم‌رنگ کرد و باعث شد برخی شرکت‌ها به رقبای هم تبدیل شوند.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: امروز کشورهای همسایه و کشورهایی که مقصد صادرات ما بوده‌اند برنامه‌های مشخصی برای این حوزه دارند. اگر در کشور برنامه‌ریزی لازم برای توسعه، افزایش یکپارچگی و قدرت رقابت‌پذیری برای شرکت‌های فعال در صنعت فولاد نشود، شرکت‌های ضعیف این حوزه در آینده حذف خواهند شد.
وی تاکید کرد: رقابت در این عرصه بسیار شدید است. در حال حاضر اگر بنگاهی بخواهد پیشرو و دارای قدرت بقا باشد باید یک محصول پیشرو در بازارهای جهانی عرضه کند. امروز بیشتر تولید فولاد بر اساس فولادهای تجاری است. اگر بخواهیم در بین بنگاه‌های پیشرو باشیم و در دنیای آینده بقا داشته باشیم باید به سمت محصولات جدید حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه گفت: ابعاد پایداری کسب‌وکار از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در ایران این مسئله چندان مهم نبوده اما دنیا چند دهه از ما جلوتر است. اگر این موارد در تولید ما لحاظ شود نمی‌توانیم در آینده محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنیم. برای مثال تولید فولادهای بدون کربن یکی از این نمونه‌ها است.
وی افزود: اگر بخواهیم در رقابت‌های آینده پایدار باشیم باید به سمت توسعه در زنجیره فولاد حرکت کنیم. این در حالی است که در دنیا مسائل موجود میان کشورها حل شده است ولی در ایران گاهی مسائل بین استانی هنوز حل نشده باقی مانده است.

محمدیاسر طیب‌نیا تاکید کرد: شرکت‌های پوسکو و آرسلور میتال رقبای امروز ما هستند و ما باید برای رقابت با این شرکت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. اگر بخواهیم قدرتمند باشیم، باید بتوانیم گروه‌های کسب‌وکار شکل دهیم و به صورت زنجیره‌ای به موضوع نگاه کنیم. اگر امروز به واسطه عدم توازن‌های موجود بخشی از مواد اولیه به صورت خام صادر می‌شود در سال‌های آینده به دلیل افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد، اجازه صادرات مواد اولیه داده نخواهد شد.
وی تصریح کرد: ایجاد شرکت‌های چند ملیتی به منظور افزایش قدرت رقابت‌پذیری است. چنین شرکت‌هایی می‌تواند از ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشورهای مختلف استفاده کند. هدف‌گذاری دو دهه قبل چین، ایجاد شرکت‌هایی با ظرفیت چند صد میلیون تنی بود زیرا رقابت بسیار شدید است و به راحتی شرکت‌هایی که توان رقابت ندارند، حذف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: شرکت‌ها باید بتوانند به لحاظ قیمت و کیفیت، محصول رقابتی در بازار عرضه کنند و به همین خاطر است که ترکیب محصولات در دنیا به سرعت در حال تغییر است.
وی در مورد تأسیس نیروگاه‌ها در بخش صنعت فولاد گفت: شرکت‌های مختلف فولادی مثل فولاد مبارکه یا گل‌گهر در حال تأسیس نیروگاه هستند. سؤال اینجاست که چرا این شرکت‌ها نباید بزرگترین شرکت حوزه تولید انرژی ایران را شکل دهند؟ ما در این راستا پیشنهاد می‌کنیم فعالان این عرصه باید دور یک میز بنشینند و برای حداکثر کردن منافع خود برنامه‌ریزی کنند.

طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه اهداف بلندپروازانه‌ای را برای خود ترسیم کرده است و می‌خواهد شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر باشد. به همین خاطر است که معتقدیم شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه باید نقش پیشران کشور را ایفا کنند.
وی خاطر نشان کرد: فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی و آفریقایی وجود دارد اما برای استفاده درست از این ظرفیت‌ها باید شرکت‌های فعال در این حوزه در کنار هم باشند تا بتوانند شرکت‌هایی جهان‌تراز داشته باشند. البته امروز نیز فولاد مبارکه به عنوان سازمانی جهان‌تراز محسوب می‌شود اما اگر بخواهیم ابعاد مختلف رقابت‌پذیری را داشته باشیم باید بزرگتر شویم تا بتوانیم با رقبای جهانی خود رقابت کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: ما باید امانتدار خوبی برای میلیون‌ها سهامدار خُرد، شرکای تجاری و ذی‌نفعان خود باشیم و با ایجاد تعامل دو طرفه میان مشتریان و ذی‌نفعان برنامه‌های پیشرفت را اجرا نماییم.
وی خاطرنشان کرد: وجه تمایز فولاد مبارکه با سایر مجموعه‌ها این است که برخی از مجموعه‌ها گاهی با 75 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه همواره با 95 درصد ظرفیت تولید فعالیت داشته و سودآوری و نقش‌آفرینی فولاد مبارکه در صنعت کشور به همین دلیل است.

وی اذعان داشت: لازم است به بازارهای جدید ورود پیدا کنیم تا بتوانیم پایداری خود را افزایش دهیم.
طیب‌نیا گفت: در سال‌های اخیر اقدامات مختلفی در زمینه توسعه کمی تولید فولاد در کشور انجام شده است اما لازم است توسعه در صنعت فولاد هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی و متوازن باشد و در همین راستا فولاد مبارکه توسعه کیفی و متوازن را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل و هزینه بالای آن در ایران اظهار کرد: حمل‌ونقل در ایران معضلی جدی است که باعث می‌شود نتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم. چین یک کشتی 400 هزار تنی سنگ آهن از استرالیا و برزیل را با هزینه 5 دلار به ازای هر تن به کشورهای دیگری حمل می‌کند و این در حالی است که جابه‌جایی سنگ آهن از استان یزد به استان اصفهان حتی با 10 دلار نیز امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت مسائل زیست محیطی و تولید فولاد سبز گفت: این مسئله در ایران چندان پررنگ نشده است اما ما به عنوان شرکت‌های پیشتاز به این موضوع توجه کرده و استانداردهای لازم را برای آن تدوین کرده‌ایم.
وی خاطر نشان کرد: در این مسیر چالش‌های جدی مثل افزایش شدید رقابت، افزایش محدودیت منابع به واسطه افزایش ظرفیت تولید، چالش تامین انرژی آب، برق و گاز و افزایش هزینه‌بهای آن، مسائل زیست محیطی و همچنین متناسب نبودن اکتشافات در حوزه معادن با نیاز پایین‌دست وجود دارد.
وی بیان کرد: باید ابتدا ظرفیت‌های موجود شناسایی شود. جلوگیری از رقابت‌های کاذب در شرکت‌های گروه یکی از موارد مهم است که باید با تعامل با یکدیگر آن‌ها را حذف کرد. عمده سرمایه‌گذاری ما در زنجیره فولاد است و نوساناتی در بازه‌های زمانی مختلف وجود دارد. بنابراین لازم است به بازارهای جدید ورود پیدا کنیم تا بتوانیم پایداری خود را افزایش دهیم. باید سرمایه‌گذاری اولیه در حوزه‌های جدید مثل طلا، نیکل و به طور کل فلزهای کم‌یاب انجام شود تا در نهایت پایداری در کسب‌وکارها افزایش یابد.

گی صنعت فولاد در کشور بر اساس برخی مزیت‌ها مثل انرژی در دسترس و مناسب، مواد اولیه موجود با قیمت مناسب، نیروی انسانی متخصص و بازار مناسب به وجود آمده است.

فولاد مبارکه؛ شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر/ پایداری صنایع خودروسازی و لوازم خانگی مرهون صنعت فولاد کشور است

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه