// کد مطلب: ۱۴۲۵۳۰

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور:

رویکرد سازمان امور مالیاتی وصول مالیات منصفانه از فعالان اقتصادی است

رویکرد سازمان امور مالیاتی وصول مالیات منصفانه از فعالان اقتصادی است
لینک کوتاه کپی شد

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی كشور گفت: دستگاه مالیاتی در حوزه اخذ مالیات حساب‎ افراد را رصد می‌كند تا فعالان اقتصادی بر اساس درآمدزایی خود، مالیات منصفانه دولت را پرداخت نمایند.

دکتر داود منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی كشور در گفت‌و‌گو با برنامه شهر آفتاب رادیو تهران بابیان اینکه سازمان امور مالیاتی از فعالیت‌های اقتصادی مالیات می‌گیرد، گفت: این کار به این معنی‌ است كه ازآنچه نشان‌دهنده فروش و كسب درآمد و سود خالص فعالیت‌های اقتصادی است، بر اساس محاسبات کارشناسی و قانونی مالیات دریافت می‌گردد و به‌هیچ‌عنوان از دستگاه پوز، كارت به كارت و گردش حساب بانكی كه نشانی از فعالیت اقتصادی ندارد، مالیات كسر نمی‌گردد.

دکتر منظور افزود: واریز مبالغ بالای پول و به‌دفعات مکرر از طریق دستگاه پوز به‌حساب افراد می‌تواند نشان از فعالیت اقتصادی آن‌ها باشد و فعالان اقتصادی باید اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی كشور ارائه دهند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی كشور اظهار داشت: اگر فردی فعالیت اقتصادی داشته و گزارش درآمد خود را اعلام نكرده باشد و سازمان امور مالیاتی بر اساس داده‌های اقتصادی و گردش حساب‌های آن فرد به این نتیجه برسد كه وی کسب‌وکار داشته و به درآمد بالایی دست پیداکرده، علاوه بر پرداخت مالیات، طبیعتاً مشكلات قانونی برای آن فرد به وجود خواهد آمد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی برای نمونه به شناسایی فردی که طی سال گذشته در معاملات رمز ارز مبلغ 6 هزار میلیارد تومان از طریق دستگاه پوز كسب درآمد داشته اشاره کرد و افزود: این فرد هنوز اظهارنامه‌ای به سازمان امور مالیاتی كشور ارسال نكرده که در صورت عدم ارائه اظهارنامه در موعد مقرر علاوه بر اینكه باید مالیات خود را پرداخت كند، مرتكب جرم كیفری هم شده است.

وی بابیان اینکه حدود 150 فعال اقتصادی شناسایی‌شده‌اند كه مبلغ واریزی به دستگاه پوز آن‌ها بیش از 100 میلیارد تومان بوده است و اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند، گفت: مبلغ واریزی به پوز این افراد، پول قرض‌الحسنه نیست.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مبالغ واریزشده از طریق كارت به كارت هم مشمول مالیات می‌شود، گفت: تاكنون مبالغ كارت به كارت شده بررسی نشده و برای بررسی این موارد نیاز به دستورالعمل بانك مرکزی در خصوص تفكیك حساب‌های تجاری و شخصی افراد داریم.

رئیس سازمان امور مالیاتی كشور بابیان اینکه بر اساس دستورالعمل بانك مركزی باید طی یك ماه آینده حساب‌های شخصی و تجاری افراد از هم تفكیك و به سازمان امور مالیاتی كشور اعلام شود، تأکید كرد: تفكیك حساب‌ها یا بر اساس اعلام خود صاحبان حساب صورت می‌گیرد یا از طریق بررسی تراكنش‌‌ها و گردش مالی صاحب حساب توسط بانك مركزی انجام می‌گیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح شرایط تشخیص حساب‌های تجاری با اشاره به اینکه اگر تعداد دفعات واریزی به یك حساب طی‌ یک ماه از میزان تعیین‌شده به‌طور مثال بیش از 100 مرتبه واریز به كارت فراتر باشد، گفت: این حساب مشكوك به تجاری بوده و از طریق بانك مركزی به سازمان امور مالیاتی كشور معرفی می‌شود.

دکتر منظور در پاسخ به این پرسش كه آیا این اقدام منجر به خروج سرمایه از بانك‌ها و تبدیل آن به سكه و دلار و زمین نمی‌شود، اظهار داشت: چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، جریان اقتصاد یك جریان زاینده است، اصحاب کسب‌وکار دائم در حال خریدوفروش هستند و در اقتصاد جایگزینی برای پول وجود ندارد.

وی در ادامه بیان كرد: در دنیا یكی از روش‌ها برای شناسایی فرار مالیاتی كنترل حساب افراد است و اگر فردی مبلغی پول واریز و یا دریافت می‌كند، باید در قبال آن مبلغ پاسخگو باشد كه این مبلغ بر چه اساس و مبنایی انتقال پیداکرده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی كشور افزود: دستگاه مالیاتی با هوشمند سازی سامانه‌ها در حوزه اخذ مالیات حساب‎ افراد را رصد می‌كند و فعالان اقتصادی بر اساس محاسبات مالی و درآمدزایی خود، باید مالیات منصفانه دولت را پرداخت كنند.

وی بابیان اینکه نظام مالیاتی امین مردم در مالیات ستانی عادلانه خواهد بود به همکاری بانک مرکزی در شناسایی متخلفان مالیاتی اشاره کرد و گفت: سلامت نظام اقتصادی كشور توسط نظام بانكداری بانك مركزی كنترل می‌شود و مردم می‌دانند وظیفه بانك مركزی همین است، لذا بر همین اساس بی‌اعتمادی مردم معنا و مفهومی ندارد.

دکتر داود منظور با اشاره به ابراز برخی نگرانی‌ها از نحوه رسیدگی به حساب‌های بانکی تأکید کرد: ممكن است عده‌ای نخواهند حاكمیت نسبت به فعالیت آن‌ها مداخله داشته باشد ولی سازمان امور مالیاتی با هوشمند سازی سامانه‌های مالیاتی و به اعتبار اینكه مسئولیت استیفای حقوق مردم و دولت را بر عهده دارد، به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی، متخلفان اقتصادی می‌باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش یكی از شنوندگان برنامه مبنی بر اینكه تنخواه‌دار شركت هستند آیا مبلغ واریزی به‌حساب این افراد مشمول مالیات می‌شود، تصریح كرد: این قانون مشمول حساب‌هایی است كه مبالغ واریز و برداشت‌شده در آن‌ها طی یك سال از یك مبلغ مشخص تعیین‌شده، تجاوز می‌كند، لذا اگر تنخواه واریزی مبلغ زیادی باشد، این فرد باید مستندات لازم برای اثبات تنخواه بودن این مبلغ را ارائه و به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات به شركت مراجعه می‌كند.

وی در پایان با اشاره به مهلت ارائه اظهارنامه سال 1400 تا پایان تیرماه سال 1401، گفت: متأسفانه مجوزی برای تمدید این مهلت نداریم و اشخاص حقوقی باید تا پایان تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را به این سازمان ارائه دهند.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران،

رویکرد سازمان امور مالیاتی وصول مالیات منصفانه از فعالان اقتصادی است

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه