// کد مطلب: ۱۵۰۶۲۱

با نگاهی به عملکرد سایپا در سال جاری مطرح شد

گام‌های موثر سایپا در تولید محصولات اقتصادی

گام‌های موثر سایپا در تولید محصولات اقتصادی
لینک کوتاه کپی شد

شرکت سایپا با به کارگیری ایده‌های پیشران و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، سال جاری را با جدیت و عزمی راسخ آغاز کرد و توانست تاکنون علاوه بر حذف خودروهای ناقص کف پارکینگ و قرعه کشی با افزایش تولید محصولات با کیفیت گامی بزرگ در مسیر بهبود عمکلرد خود بردارد. تغییر رویه و تلاشی که منحصر به مقدار آماری تولید نشد، بلکه با هدف رفع نیازهای آحاد جامعه اقداماتی را در راستای تولید محصول اقتصادی هم به انجام رسانیده است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری طلانیوز، ایران به عنوان دهمین خودروساز دنیا در میزان تولید است و شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین خودروساز‌ها در کشورمان فعالیت دارد. گروه خودروسازی سایپا در سال جاری، هدفگذاری برنامه ای و تلاش گسترده مدیران، طراحان و کارکنان خود را در کنار افزایش تولید و حذف قرعه‌کشی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقاء محصولات بر تولید و عرضه محصولات اقتصادی معطوف ساخته است.

گروه خودروسازی سایپا در آبان ماه سال جاری با تولید 47 هزار و 38 دستگاه خودرو، بیشترین تولید ماهیانه در طول 4 سال گذشته را رقم زده که این تیراژ تولید از خرداد ماه سال 97 تاکنون بی سابقه بوده است. اما موضوع به حذف قرعه‌کشی و صفر شدن خودروهای ناقص ختم نشده و شرکت سایپا با توجه به برنامه‌های تعریف و تبیین‌شده کلان صنعت خودروسازی با هدف بهره حداکثری آحاد جامعه از تولیدات این شرکت در تناسب‌سازی نیازها و سلیقه‌ها با بودجه‌ هر فرد، اقدام به راه‌اندازی خطوط تولید محصولات اقتصادی نموده است. محصولاتی که با همکاری دانش‌بنیان‌ها و ایده های نخبگان کشور در تامین قطعات به صورت بومی‌سازی و داخلی سازی انجام می‌گردد.

تولید خودرو اقتصادی از جمله مباحثی است که این روزها زیاد به گوش می‌رسد. خودروهایی که متناسب با بودجه همه اقشار در سطوح مختلف جامعه و البته با حفظ کیفیت و استانداردهای لازم قرار است تولید و عرضه شود. تیرماه امسال بود که وزیر صمت ضمن اشاره به گلایه رهبر معظم انقلاب و مردم از کیفیت و چندنرخی بودن قیمت خودروهای تولیدی در کشور، اعلام کرد که باید به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم که قیمت آنها متناسب و سازگار با قدرت خرید مردم باشد.

آیا برای خودروسازان این‌گونه تولیدات به صرفه است؟ رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با اعلام نقش بورس کالا در کاهش زیان ایران خودرو و سایپا، در این باره می‌گوید: «از راه های جلوگیری ضرر و زیان خودروسازان عرضه خودرو در بورس کالا است که هم خودروساز می تواند محصول را با قیمتی بالاتری عرضه کند و هم خریدار می تواند با قیمتی کمتر از بازار خریداری کند. خودرو اقتصادی تا پایان سال 1402 تولید خواهد شد و مقرر است قطعات این خودرو بدون واسطه در اختیار خودروساز قرار گیرد تا همه استانداردها را برآورده کند و با قیمتی تولید شود که خرید آن برای اقشار کم درآمد امکان پذیر باشد.»

بر اساس این گزارش، تمام سعی گروه خودروسازی سایپا در سال جاری، بر این شد تا ضمن افزایش بهره وری شرایطی را رقم بزند که وضعیت تولید روند مناسب‌تری به خود بگیرد تا از این طریق بتوان رضایت عموم مردم و مشتریان را جلب کرد. در همین راستا شرکت سایپا، در ایام تعطیلات نوروز 1401 ، برنامه‌ای را با محوریت 30 اقدام برای افزایش کیفیت و تولید اقتصادی محصولات تدوین و به تمامی بخش‌های مربوطه خود ابلاغ کرد.

سایپا بر اساس برنامه ریزی دقیق و منسجمی که صورت داده اقدامات مفید و بسیار مطلوبی انجام شده است.

سایپا در زمینه تولید محصولات جدید و پیشرفته، تولید محصول شاهین اتوماتیک و آریا را در نیمه دوم 1401 دنبال می کند همچنین برنامه ریزی جهت تولید خودروی اقتصادی و جایگزین خودرو پراید در دستور کار قرار دارد و به منظور کمک به حمل ونقل عمومی نیز تولید ون جدید در نیمه دوم سال 1401 و تولید وانت جدید زاگرس در سال جاری انجام خواهد شد.

از جمله فعالیت هایی که توسط شرکت سایپا، برای افزایش کیفیت، رشد تولید و تولید اقتصادی صورت گرفته می توان به ، مدیف میزگردان و اصلاح نرم افزار ربات، پروژه ضدخطاسازی عملکرد اسلاید پرس های هیدرولیک سالن پرس، رباتیک کردن پاشش عایق کف خودرو سالن رنگ ، تعویض لوله های رفت و برگشت سیستم آب خنک کن نقطه جوش ها و ربات های سالن بدنه تیبا، اصلاح و کالیبراسیون کابین های واتر تست شرکت سایپا و فعالیت های تعمیراتی و پیشگیرانه جهت جلوگیری از توقف دستگاه در راستای افزایش و بهبود OEE تجهیزات و افزایش کیفیت و کمیت محصول تولیدی اشاره کرد.

از نکات قابل توجه دیگر می توان به نصب چندین ربات اشاره کرد که این امر با پشتوانه دانش مهندسی این مجموعه، در تمام قسمت های طراحی پایه ها، طراحی نرم افزار و...انجام شده است.

در حوزه خودروهای تجاری سنگین نیز گروه خودروسازی سایپا دو محصول جدید فوتون و دانگ فنگ را برای سال جاری جهت عرضه به بازار در دستور کار دارد. همچنین راهبری پروژه های محصولات جدید اطلس، سهند و خودرو اقتصادی M44 که برگرفته از خودرو سیتروئن C3 است را در دست اقدام است که در سال 1402 عرضه خواهند شد. وانت جدید 251 و خودرو P90 در سال 1403 و خودرو SP0 نیز در سال 1404 به بازار عرضه خواهند شد.

سایپا در حوزه توسعه قوای محرکه هم برنامه بسیار مدونی را در دستور کار خود قرار داده و تولید سه موتورM15 GSI ، ME16 و M24+ را برای پایان سال 1401 در نظر گرفته که تاکنون بیشتر مراحل تولید این سه موتور چون تست ها و آزمون های نهایی انجام شده و مراحل پایانی را می گذراند.

علاوه بر این سایپا در این مدت، به منظور تولید و عرضه محصولات جدید و به روز، مذاکراتی را با شرکای خارجی خود شروع کرده که خوشبختانه توانسته در این مورد هم توافقاتی را حاصل کند و در آینده ای نزدیک و با ایجاد شرایط مناسب، قطعا محصولات جدیدی در گروه سایپا تولید خواهد شد.

عملکرد سایپا در 9 ماه اخیر، گویای تحولات عظیم در این خودروسازی به گونه‌ای بوده است که شاهد رشد تولید در کنار افزایش کیفی هستیم. با توجه به برنامه ها و اقدامات صورت گرفته، چشم انداز گروه خودروسازی سایپا بسیار روشن است و می توان امیدوار بود که با توسعه به زیرساخت ها و حرکت به سمت فعالیت های دانش بنیان، این مجموعه در سال های آتی روزهای بسیار خوب و رقابتی با سایر خودروسازان را تجربه خواهد کرد.

گام‌های موثر سایپا در تولید محصولات اقتصادی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه