// کد مطلب: ۱۵۰۶۱۹

اختصاصی طلانیوز/

ورود دانش‌بنیان‌ها در تولید خودروهای با کیفیت سایپا

ورود دانش‌بنیان‌ها در تولید خودروهای با کیفیت سایپا
لینک کوتاه کپی شد

شرکت خودروسازی سایپا در کنار افزایش تولید و تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ در سال جاری توانسته است در تولید خودروهای با کیفیت برای عرضه به بازار با بهره‌گیری از ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات موردنیاز را به صورت کاملا داخلی‌سازی شده و حتی بهتر از نمونه‌های خارجی تامین نماید.

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری طلا نیوز، شناسایی و اجرای راهکارهای جایگزین در تامین قطعات با وجود تحریم‌های ظالمانه امری زمان‌بر و هزینه‌زاست، لیکن خودروسازی سایپا با برنامه‌ریزی و مدیریت به موقع منابع تولید، نهضت خودکفایی و تعمیق ساخت داخل با تکیه بر توانمندی سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و عزم و اراده تمامی کارکنان گروه صنعتی سایپا را در دستور كار خود قرار داد که نتایج ارزنده‌ای به همراه داشته است؛ حذف خط تولید پراید و عرضه خودروهایی مانند شاهین به بازار نمونه‌هایی از این تلاش ارزنده است. دو محصول تیبا و ساینا از سبد تولیدات سایپاسیتروئن حذف شده‌اند و از ابتدای امسال تاکنون 55 هزار و 893 دستگاه خودرو در این شرکت تولید شده است که از این میزان تولید خودرو؛ 17 هزار و 535 دستگاه ساینا، 10 هزار دستگاه خودرو تیبا و مابقی ساینا اس است. به گفته مدیرعامل سایپا در 10سال گذشته در گروه سایپا در بخش‌های مهندسی، کیفیت، تولید و فرایندها، جذب نیروهای متخصص دانشگاهی انجام نشده است. بر این اساس، تلاش سایپا با همکاری دوجانبه با دانشگاه و ایجاد بستر لازم برای حضور استادان و دانشجویان قرار گرفته تا زمینه تعاملات سازنده و کاربردی برای رفع ایرادات و مشکلات صنعت خودرو فراهم شود.

گروه خودروسازی سایپا، برنامه‌ریزی گسترده‌ای در جهت تامین قطعات با حمایت‌های دانش‌بنیانی از ایده‌های نخبه و پیشران را به انجام رسانید که در نتیجه توانست به موفقیت‌هایی در جهت ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولات خود دست یابد که آمار و ارقام آن نمایانگر مدنظر قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب در شروع سال جاری و تلاش برای رفع نگرانی مردم از تولیدات و محصولات این گروه خودروسازی بوده است.

آغاز همکاری دوجانبه میان گروه خودروسازی سایپا و دانشگاه‌های صنعتی، با رویکردی جدید توسط مدیریت سایپا در راستای رشد و تعالی صنعت خودرو کشور و بالابردن کیفیت و رفع نیازهای تولیدی این خودروسازی در تولید قطعات و محصولات جدید، دریچه‌ای برای ورود به عرصه دانش‌بنیان ها در صنعت خودروسازی است. رئیس هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا در این باره می‌گوید: «طرح اصالت قطعه در سایپا آغاز شده و در دستور کار همه شرکت‌ها قرار گرفته است.

اجرای طرح اصالت قطعه، از ورود قطعات غیراستاندارد و نامطلوب به بازار جلوگیری می‌کند و تاثیر مناسبی در ارتقای کیفیت و اطمینان‌خاطر مشتریان خواهد داشت. البته باید در این خصوص اطلاع‌رسانی مناسبی صورت گیرد و آموزش لازم در تمام نمایندگی‌ها انجام شود.»

براساس این گزارش، سایپا با 7 شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بسته و قسمتی از قطعات مورد نیاز را از این شرکت‌ها تامین می‌کند. تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم امضا شده تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده شود. همچنین، تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه نوشیروانی بابل منعقد شد تا با همکاری آن در سال آینده خودرو شاهین هیبریدی تولید و عرضه شود‌. در حال حاضر همه محصولات مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و محصولات از کارخانه به طور مستقیم عرضه می‌شوند. کنترل کیفیت به خطوط تولیدی منتقل شده و با این کار 12 درصد از عیوب در خط تولید مرتفع شده و 35 درصد مراجعه مردمی به نمایندگی‌ها کاهش پیدا کرده است.

طبق اعلام قبلی در سال جاری دو موتور عرضه خواهد شد؛ اولی موتور ام 15 پلاس است که مصرف سوخت محصولات یک لیتر در صد کیلومتر پیمایش کاهش می‌یابد. همچنین خط تولید موتور جدید به نام ام 16 نیز در حال راه‌اندازی است. بر اساس برنامه امسال، 500 درصد عرضه لوازم یدکی استاندارد بیش‌تر می‌شود.

در حال حاضر تولید محصولات در سایپا کاملا داخلی سازی و بدون CKD و مونتاژکاری است و با ساخت داخل بیش از 90 درصد در حال انجام است. با این شرایط سرباره های موجود در قطعه سازی کاهش می یابد و باعث کاهش هزینه تولید خواهد شد.

نزدیک به 5 ماه است که تولید در سایپا روند عادی دارد و با بالاترین ظرفیت و راندمان 98 درصد، تولید روزانه انجام می شود. از ابتدای سال تا کنون 289 هزار خودرو تحویل مشتریان شده است و 55 هزار خودرو نیز تکمیل شده که 40 هزار دستگاه از آن شماره گذاری شده و در فرآیند تحویل مشتری است. با ورود خودروهای جدید که از نظر کیفیت و قیمت مناسب هستند و ادامه این روند در بخش محصولات و قطعات جدید، سایپا به یکی از خودروسازان موفق در این زمینه خواهد شد و آینده بسیار امیدوارکننده و روشنی خواهد داشت. بر اساس

ورود دانش‌بنیان‌ها در تولید خودروهای با کیفیت سایپا

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه