// کد مطلب: ۱۴۸۴۸۹

شاخص بورس | شاخص کل بورس | بورس

استراحت شاخص بورس بعد از ۱۱ روز رشد متوالی

استراحت شاخص بورس بعد از 11 روز رشد متوالی
لینک کوتاه کپی شد

پیگیری معاملات در دومین روز از هفته آخر آبان ماه، با کاهش قیمت در اکثر نمادهای موجود در بازار همراه شد

پیگیری معاملات در دومین روز از هفته آخر آبان ماه، با کاهش قیمت در اکثر نمادهای موجود در بازار همراه شد تا در پی قرمز شدن حدود 58 درصد نمادهای موجود در بازار، شاخص کل بورس بیش از 6 هزار و 900 واحد از ارتفاع خود را از دست دهد و در عدد یک میلیون و 419 هزار واحد بایستد.
با وجود این، سبزپوشی 42 درصد از نمادها و صف خرید شدن 84 نماد در بازار، باعث شد شاخص کل (هم وزن) تنها 80 واحد از ارتفاع خود را ازدست دهد و با یک تغییر 0.02 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل در محدوده 401 هزار واحد باقی بماند.در پایان معاملات دیروز، 27 نماد نیز در صف فروش قرار داشتند که این موضوع جریان ضعیف عرضه در کل بازار را نشان می‌دهد. در فرابورس نیز پیگیری معاملات با کاهش 17 واحدی شاخص کل آیفکس همراه شد و این شاخص نیز با یک تغییر جزئی نسبت به روز معاملاتی قبل محدوده 18 هزار و 500 واحد را نگه داشت. کارشناسان بر این باورند که رشد بی‌وقفه شاخص‌ها طی روز معاملاتی گذشته باعث شد در پی معاملات دیروز، تا حدی از فشار تقاضا در بازار کاسته شود و سهامداران بیشتری به تماشای روند آتی شاخص‌ها بپردازند. با این حال آمار معاملات دیروز نشان می‌دهد، همچنان فشار عرضه در بازار تقویت نشده و هرچند که سهامداران نسبت به خرید بیشتر سهام مردد هستند، اما برای عرضه سهام نیز اقدام نکرده‌اند. در جریان معاملات دیروز، سرانه خرید حقیقی پس از هشت روز معاملاتی از سرانه فروش کمتر شد و بیش از 307 میلیارد تومان توسط این طیف از فعالان بازار از سهام خارج شد. همچنین طی معاملات دیروز، حقیقی‌ها 31 میلیارد تومان نیز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد کردند. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 14 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، به محدوده 3 هزار و 880 میلیارد تومان بازگشت.
روز یکشنبه، در حالی که گروه‌های معاملاتی، سرمایه گذاری، کانه‌های فلزی، خدمات فنی و مهندسی، محصولات غذایی، حمل و نقل و قندوشکر با ورود پول و افزایش تقاضا روبه رو شده بودند، گروه‌های معاملاتی فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، بانک، خودرو، چند رشته ای صنعتی، بیمه و محصولات شیمیایی با افزایش عرضه و خروج پول همراه شدند تا مجموع بازار نیز خروج پول را تجربه کند. آمار نشان می‌دهد، طی معاملات دیروز، گروهایی که بیشترین رشد را در روزهای معاملاتی گذشته تجربه کرده بودند، بیشترین کاهش را به ثبت رساندند.

شاخص بورس
استقبال خوب بازار از «سهام یار»
طرح بیمه سهام که با نماد «سهام‌یار» طی دو روز گذشته از طرف صندوق تثبیت بازار در جهت حمایت از قیمت‌ها در نمادهای بورسی، به مرحله اجرا درآمده است، تا به اینجای کار موفق عمل کرده و بیش از 65 هزار کد معاملاتی از آن استقبال کرده‌اند. این طرح که به عنوان یکی از مهمترین بندهای بسته 10 بندی سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از بازار سهام شناخته می‌شود، در نظر دارد ارزش سبد سهام بورسی کدهایی را که در تاریخ 4 آبان ماه ارزش آنها 100 میلیون تومان یا کمتر بوده است را تا یک سال آینده بیمه و سود 20 درصدی برای این دارایی‌ها را تضمین کند. این طرح که به عنوان یک سیاست حمایتی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار در 6 آبان ماه مطرح شد، علیرغم اعلام مسئولان بازار، در هفته گذشته به مرحله اجرا درنیامد و در روز شنبه هفته جاری و با یک هفته تأخیر اجرا شد. به هر ترتیب بر اساس گفته‌های پیمان حدادی، مدیرعامل جدید صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه، طی دو روز ابتدایی اجرای طرح، بیش از 65 هزار کد اقدام به خرید اوراق یک ریالی سهام یار و بیمه سبد دارایی خود کرده‌اند که این عدد استقبال خوب سهامداران از طرح بیمه سهام را نشان می‌دهد.
بنا به اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار مدت زمانی که سهامداران می‌توانند نسبت به بیمه سبد سهام بورسی خود اقدام نمایند، تا پایان ساعت معاملاتی روز شنبه، 28 آبان ماه خواهد بود و بر این اساس سهامداران تنها 4 روز معاملاتی دیگر زمان دارند که از مزایای این طرح برخوردار شوند. بر اساس این اطلاعیه، متقاضیان این طرح طی مدت یک سال آینده نباید اقدام به فروش سهام خود کنند و در غیر این صورت، تعهدات این طرح مشمول آنها نخواهد شد.
از نظر کارشناسان، ارائه این طرح می‌تواند بر تغییر نگرش معامله‌گران بر بازار سهام اثر‌گذار باشد و باعث می‌شود یک جبهه حمایتی بسیار قوی در محدوده قیمت‌های تضمین شده به علاوه سود 20 درصدی سهام بورسی ایجاد شود و از این رو بازگشت دوباره شاخص‌ها به ارقام پایین‌تر از محدوده قیمتی چهارم آبان ماه، دور از انتظار خواهد بود.

شاخص بورس
ریسک نوسان حامل‌های انرژی از سر بازار برداشته شد
یکی از عوامل مهمی که می‌توانست در نیمه دوم سال بر سود‌سازی شرکت‌های بزرگ بورسی و فرابورسی تأثیر‌گذار شود، مربوط به تغییر نرخ خوراک، گاز و سایر حامل‌های انرژی مصرفی صنایع بود. با این حال طی روزهای گذشته، مدیران دولتی تصمیم گرفتند در جهت حمایت از صنایع و تقویت تولید و سود‌سازی شرکت‌ها، نرخ‌های مذکور را بدون تغییر باقی بگذارند و هیچ افزایش قیمتی را برای انرژی و خوراک صنایع در نیمه دوم سال‌جاری در دستور کار قرار ندهند. این تصمیم دولت، باعث شد سهامداران نیز در بازار سهام نسبت به افزایش بازدهی شرکت‌ها خوشبین شوند و تقاضای خود را برای سهام شرکت‌های تولیدی افزایش دهند؛ امری که از نظر کارشناسان باعث می‌شود بازار بتواند تصمیمات بهتری بگیرد و اثرات منفی که ریسک افزایش قیمت حامل‌ها می‌توانست در بهای تمام شده تولیدات شرکت‌ها داشته باشد، کاهش یابد.
نزدیک شدن قیمت ارز نیمایی به بازار آزاد عامل افزایش خوشبینی‌ها در بازار سهام
پیش‌بینی رشد قیمت دلار در بازار آزاد و به تبع آن نزدیک شدن قیمت دلار نیمایی به بازار آزاد در آینده از طرف فعالان بازار، عامل دیگری است که این روزها سهامداران شرکت‌های کامودیتی محور را در خصوص افزایش سودآوری این شرکت‌ها در آینده خوشبین کرده است. این موضوع با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی چین و پیش‌بینی افزایش تقاضا برای محصولات معدنی و فلزاتی در آینده، این روز‌ها پیش‌بینی‌ها برای رشد سود‌سازی شرکت‌ها را تقویت کرده است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، طی روزهای گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی به چین کمی بالا رفته که به دلیل اقدام دولت چین برای کاهش برخی محدودیت‌های کرونایی بوده است.
به گزارش فولاد ایران، متوسط شاخص قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد مؤسسه پلاتس 4.1 دلار رشد روزانه داشت و 92.25 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثبت شد.کمیسیون ملی بهداشت چین مدت قرنطینه را برای مسافران ورودی از هفت روز و یک قرنطینه سه‌روزه در منزل، به پنج روز کاهش داد. فعالان بازار هم معتقدند این اقدام خبر خوبی برای امیدواری به کاهش بیشتر محدودیت‌های کرونایی در چین خواهد بود. البته با این حال هنوز بازار با ابهامات زیادی روبه‌رواست و همه محتاطانه حرکت می‌کنند بویژه که آمار ابتلا به کرونا هم باز بالا رفته است.

شاخص بورس
ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی به حدود 9 میلیون تومان رسید
در پایان معاملات روز یکشنبه، هر چند ارزش سهام عدالت با کاهش جزئی نسبت به روز شنبه روبه‌رو شد، اما نسبت به چهارشنبه هفته گذشته بیش از 300 هزار تومان افزایش یافت و به محدوده 8 میلیون و 960 هزار تومان رسید.
همچنین ارزش سهام 490 هزار تومانی نیز به همین نسبت افزایش یافت و تا محدوده 8 میلیون و 621 هزار تومان افزایش یافت.
بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، طی سال 1400 سود‌سازی سهام عدالت نسبت به سال قبل حدوداً 2 برابر افزایش داشته است که این مبلغ طی دو مرحله به سهامداران پرداخت خواهد شد.

منبع: ایران

استراحت شاخص بورس بعد از 11 روز رشد متوالی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه