// کد مطلب: ۱۴۶۵۶۵

قیمت برنج | قیمت برنج امروز | قیمت برنج ایرانی | قیمت برنج هندی

قیمت برنج اعلام شد | قیمت برنج امروز ۸ مهر ۱۴۰۱ | قیمت برنج طارم کمرشکن شد

قیمت برنج اعلام شد | قیمت برنج امروز 8 مهر 1401 | قیمت برنج طارم کمرشکن شد
لینک کوتاه کپی شد

قیمت برنج ایرانی و خارجی امروز جمعه، 8 مهر 1401 اعلام شد.

طلانیوز - قیمت برنج امروز جمعه، 8 مهر 1401 چند شده است؟ قیمت برنج ایرانی امروز چند؟ قیمت برنج خارجی امروز چند شده است؟ قیمت برنج هرروز منتشر می شود. قیمت برنج نسبت به روز قبل چقدر شده است؟

براساس اعلام انجمن برنج، قیمت برنج با هفته‌های قبل تفاوتی نداشته است و شالیکاران و کارخانه‌های شالیکوبی منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی هستند.

احمد اشراقی، نایب رئیس انجمن برنج در همین رابطه گفت: برداشت کشت اول محصول در استان‌های شمالی به پایان رسیده و برآوردها حاکی از آن است که تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 تا 20درصد رشد داشته باشد.

به گفته او، با توجه به شرایط جوی، ضایعات تولید نسبت به سال قبل کم‌تر است، لذا پیش‌بینی می‌شود که تولید به 2میلیون و 200 تا 2میلیون و 300هزارتن برسد.

اشراقی عنوان کرد: با احتساب سرانه مصرف 3میلیون تن برنج و تولید داخل، حداکثر نیاز ما به واردات 600 تا 700هزار تن است، در حالی که برخی سال‌ها بیش از یک میلیون تن برنج وارد شده است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج نیز چندی پیش گفت: قیمت کنونی هر کیلو برنج هندی 35 تا 40هزار تومان و برنج پاکستانی 40 تا 45هزار تومان است، هرچند برخی واردکنندگان ممکن همانند قیمت عمده بنادر عرضه کنند چرا که سرمایه آنها راکد شده است.
قیمت انواع برنج

تکلیف واردات هنوز مشخص نیست
تجربه افزایش شدید قیمت برنج ایرانی در بازار در فصل ممنوعیت واردات سال گذشته، وزارت بهداشت را بر آن داشت تا در زمینه ممنوعیت واردات همزمان با فصل برداشت، بازنگری کند. وزیر جهادکشاورزی و معاون برنامه‌ریزی اقتصادی این وزارتخانه از چندین مورد از «نبود محدودیت» در واردات امسال سخن گفته‌اند اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص به صورت مکتوب و رسمی به گمرک ابلاغ نشده است.

به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان، با نزدیک شدن به مرداد ماه و زمان ممنوعیت فصلی، هیچ واردکننده‌ای ریسک واردات را به‌دلیل رسوب کالایش در گمرک نمی‌پذیرد و این موضوع می‌تواند بازار را دوباره با کمبود کالا مواجه کند؛ کمبودی که رشد قیمت را در پی خواهد داشت.

کشاورز در این خصوص گفت: برای حمایت از برنج ایرانی راهکارهایی بهتر از ممنوعیت واردات وجود دارد؛ ازجمله حمایت در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اقداماتی از قبیل یکپارچگی زمین‌ها، صنعتی کردن شالیکوبی‌ها برای کاهش ضایعات و در بخش نرم‌افزاری نیز برندسازی برنج‌های ایرانی برای رصدپذیر شدن میزان تولید، کیفیت، عرضه و غیره به همان شکلی که برای برنج‌های وارداتی اتفاق می‌افتد.

رفتار دوگانه؛ عامل آشفتگی بازار برنج
رفتار دوگانه دولت با برنج‌های ایرانی و خارجی به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان برنج، موجب آشفتگی در بازار برنج بوده است.

کشاورز گفت: برنج‌های وارداتی به‌صورت شناسنامه‌دار وارد و در سامانه جامع تجارت رصد می‌شود که آیا برنجی که در فلان انبار وارد شده در بازار عرضه شده یا خیر؟ و به چه میزانی عرضه شد؟ اما درباره برنج تولید داخل این پایش وجود ندارد و مشخص نیست چه تفکری باعث می‌شود برنج‌های ایرانی در انبارهای بدون شناسنامه ذخیره‌سازی شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه من نام این کار را احتکار می‌گذارم، افزود: نگهداری کالا در انباری که هیچ‌کس اطلاعی از آن نداشته باشد، مصداق احتکار است.

منبع: خبرآنلاین/صفجه اقتصاد

قیمت برنج اعلام شد | قیمت برنج امروز 8 مهر 1401 | قیمت برنج طارم کمرشکن شد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه