// کد مطلب: ۱۴۴۱۸۰

رپورتاژ/

آیا کم خونی انواع مختلفی دارد؟

آیا کم خونی انواع مختلفی دارد؟
لینک کوتاه کپی شد

کم خونی چه علائمی دارد؟ چگونه کم خونی را تشخیص دهیم؟

RDW در آزمایش خون، یکی از فاکتورهایی است که تغییرات آن می‌تواند بیانگر دیابت، سرطان، کم خونی، مشکلات قلبی عروقی، بیماری‌های کبدی و... باشد. این فاکتور، نشان دهنده تفاوت بین کوچکترین و بزرگترین گلبول قرمز خون است. از آنجایی که در یک فرد سالم، تمامی گلبول‌های قرمز یک اندازه نیستند و باید میزان فاکتور RDW در اندازه خاصی قرار داشته باشد، لذا این فاکتور، یکی از مهمترین مواردی است که به پزشک در تشخیص بیماری‌های جدی و مهم مرتبط با خون کمک خواهد کرد. در این مقاله، علاوه بر معرفی این آزمایش، به بررسی کم خونی و انواع آن، دلایل تجویز آزمایش RDW، تفسیر آن، شرایط انجام این آزمایش و مواردی از این قبیل خواهیم پرداخت.

کم خونی چیست و آشنایی با انواع آن

کم خونی یکی از بیماری‌های شایع پزشکی است که دامنه بسیار وسیعی دارد و یکی از دلایل آن بالا بودن RDW در آزمایش خون است. بر اساس موارد متعدد این بیماری، تاکنون بیش از 400 نوع مختلف از کم خونی شناسایی شده است که برخی از آنها، به دلیل تاثیر شدید بر روی وضعیت بدن، بیش از سایرین مورد توجه قرار می‌گیرند. این موارد عبارتند از:

  • کم خونی فقر آهن یا IDA

این نوع، شایع ترین نوع کم خونی است که در اثر کاهش میزان سطح آهن در خون فرد ایجاد می‌شود که به دنبال آن، سطح هموگلوبین خون نیز کاهش پیدا کرده و می‌تواند به علت کمبود ظرفیت اکسیژن‌رسانی به اندام‌های بدن، باعث بروز مشکلات جدی برای فرد شود.

  • تالاسمی

این کم خونی به صورت ارثی از والدین ناقل به فرزند منتقل می‌شود و با کاهش هموگلوبین و تولید گلبول‌های قرمز در خون فرد، مشکلات متعددی را برای وی ایجاد خواهد کرد.

  • کم خونی آپلازی

این بیماری، یکی از اختلالات خونی بسیار نادر است که در آن، بدن فرد هیچ گلبول قرمزی را تولید نمی‌کند.

  • کم خونی سلول‌های داسی شکل

این بیماری نیز مانند تالاسمی، یکی از بیماری‌های ارثی خونی است که در آن، گلبول‌های قرمز فرد دچار تغییر شکل شده و به علت ناتوانی در عبور از عروق خونی، مشکلات متعددی از جمله تشکیل لخته‌های خونی، کاهش ظرفیت اکسیژن رسانی و... را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

بالا بودن rdw در آزمایش خون

آزمایش RDW چیست؟ چرا توسط پزشک تجویز می‌شود ؟

اگر فردی با علائمی نظیر تپش قلب، سرگیجه، درد در ناحیه قفسه سینه، تورم دست و پا، مشکلات تنفسی در هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بالا رفتن از پله‌ها، تنگی نفس حتی در هنگام استراحت، رنگ پریدگی صورت، پوست بدن، ناخن‌ها، لب‌ها و داخل دهان، خستگی شدید روبرو شود، معمولا پزشک درخواست انجام تست‌های متعددی از جمله اندازه گیری سطح RDW در آزمایش خون را خواهد داشت.

فاکتور RDW، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در تشخیص بیماری‌های مرتبط با خون از جمله انواع کم خونی‌ها کاربرد دارد. این فاکتور، بیانگر میزان تفاوت اندازه بزرگترین و کوچکترین گلبول قرمز خون است که برای زنان و مردان، میزان آن متفاوت است و کاهش یا افزایش آن، می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی در سلامت فرد باشد.

rdw در آزمایش خون

آیا تفسیر آزمایش RDW کم خونی را تشخیص می‌دهد؟

با اندازه گیری میزان فاکتور RDW در آزمایش خون فرد، امکان تشخیص و بررسی وجود یا عدم وجود بیماری‌هایی نظیر انواع کم خونی، خونریزی‌های شدید ناشی از جراحات سنگین، خونریزی‌های داخلی گوارشی و غیر گوارشی و بیماری‌هایی نظیر سرطان خون که با درگیر کردن مغز استخوان، بر روی روند تولید گلبول‌های قرمز تاثیر گذار هستند، وجود دارد.

در واقع این آزمایش، یکی از اولین تست‌هایی است که برای تشخیص کم خونی توسط پزشک انجام می‌شود. از آنجایی که بالا بودن RDW در آزمایش خون، یکی از شرایط مهم و جدی پزشکی است که می‌تواند باعث بروز مشکلات خطرناکی در بدن فرد شود، توصیه می‌شود در صورت افزایش این فاکتور در نتایج آزمایش خود، سریعا برای ادامه بررسی‌های بیشتر و دریافت درمان‌های لازم، به پزشک مراجعه کنید.

شرایط انجام آزمایش RDW چیست؟

برای انجام آزمایش RDW، معمولا رعایت شرایط خاصی نیاز نیست و می‌توانید بدون در نظر گرفتن شرایطی مانند ناشتا بودن، این آزمایش را در هر صبح یا عصر انجام دهید. اما از آنجایی که این آزمایش معمولا به تنهایی انجام نمی‌شود و جزئی از آزمایش‌های چکاپ خونی است که برای آنها، رعایت کردن شرایط خاص پیش از انجام نمونه گیری الزامی است، توصیه می‌کنیم که در رابطه با رعایت شرایط مورد نیاز برای انجام تست اندازه‌گیری RDW در آزمایش خون، حتما از پزشک خود راهنمایی‌های مورد نیاز را دریافت کنید.

تفسیر آزمایش RDW

میزان نرمال فاکتور RDW در خون هر فرد، بر اساس جنسیت وی متفاوت است. این مقدار در مردان، بین 11.8 تا 15.6 و در زنان بین 11 تا 14.5 است. از آنجایی که آزمایش اندازه گیری RDW در خون، معمولا به صورت تنها انجام نمی‌شود و همراه با آن، تست‌های دیگری مانند شمارش گلبول‌های قرمز، اندازه گیری هموگلوبین، بررسی فاکتورهایی مانند MCV، MCHC و MCH نیز از سوی پزشک درخواست خواهد شد، لذا توصیه می‌کنیم که هر گونه تفسیر از نتایج این آزمایش یا سایر تست‌های مرتبط با آن را صرفا بر عهده پزشک خود بگذارید و از تفسیر خودسرانه یا مصرف هر نوع داروی بدون نسخه پزشک در این رابطه، جدا خودداری نمایید.

آزمایش در منزل

هومکا و تشخیص انواع کم خونی در منزل!

در مجموعه هومکا، خدمات انجام آزمایش خون در محل با بهره گیری از پرسنل مجرب و متخصص انجام می‌شود. در صورتی که ساکن استان تهران یا سایر شهرهای کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، قزوین، قم و تبریز هستید و تمایل به استفاده از خدمات آزمایش خون در منزل هومکا دارید، می‌توانید برای انجام هماهنگی‌های لازم برای دریافت نمونه خون با شماره 02167371 تماس گرفته یا به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه فرمایید. شایان ذکر است که هزینه این آزمایش مانند بیشتر آزمایشات ارائه شده در مجموعه هومکا، تحت پوشش خدمات بیمه پایه و تکمیلی است و در صورت بهره مندی از خدمات هر یک از شرکت‌های بیمه گذار، می‌توانید بدون نگرانی از خدمات هومکا استفاده کنید.

آیا کم خونی انواع مختلفی دارد؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه