// کد مطلب: ۱۴۳۹۴۱

رپرتاژ اگهی

پیشبینی قیمت طلا و ارزهای خارجی با مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

پیشبینی قیمت طلا و ارزهای خارجی با مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال
لینک کوتاه کپی شد

کسانی که در طلا یا ارزهای خارجی سرمایه گذاری می کنند با استفاده از تحلیل تکنیکال، قیمت این دارایی های مالی را به درستی پیشبینی می کنند. آنها با این روش زودتر از موعد وارد معامله خرید یا فروش شده و سود زیادی به دست می آورند.

تحلیل تکنیکال علم بررسی حرکات قیمت در طول زمان است. برای این بررسی، داده های قیمت در قالب چارت ها یا نمودارها بررسی می شوند. به همین علت باید از ابزارها و تئوری های مهم در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم. سالهاست که معامله گران در بازار جفت ارزهای خارجی یا فارکس، بازار طلا، نفت و ... از این تکنیک های پربازده استفاده می کنند و با این روش سود خوبی از این بازارها به دست می آورند. در ادامه ما چند مورد از مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال و نحوه پیشبینی قیمت با آنها را توضیح می دهیم.

1-امواج الیوت : امواج الیوت یکی از نظریه های تحلیل تکنیکال است که با توجه به تکرار موج های قیمتی و روان شناسی معامله گران، قیمت آینده را پیشبینی می کند.

2-فیبوناچی : فیبوناچی شامل ابزارهای مختلفی می شود که با استفاده از نسبت های عددی خاصی، سطوح مهم قیمتی و محل هایی که قیمت در آنجا تغییر جهت می دهد شناسایی می شوند.

3-الگوهای هارمونیک : یکی از انواع الگوها که بر اساس شکل هندسی و نسبت های فیبوناچی در چارت های قیمت به وجود می آیند، الگوهای هارمونیک هستند که مناطق احتمالی برگشت قیمت را نشان می دهند.

4-اندیکاتور مکدی : یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال اندیکاتور MACD ‌ است که از دو مووینگ اوریج تشکیل شده و به چندین شکل قیمت آینده را پیشبینی می کند.

1- معرفی امواج الیوت در تحلیل تکنیکال

امواج الیوت ( Elliott Waves ) یکی از پرکاربردترین نظریه هایی است که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می شود. این روش توسط فردی به نام «رالف نلسون» ابداع شد. اگر بخواهیم خیلی ساده امواج الیوت را تعریف کنیم ابتدا باید حرکت قیمت در قالب امواج را توضیح دهیم. همان طور که می دانید قیمت ها در بازارهای مالی مدام در حال کم و زیاد شدن هستند و موج های قیمتی را در بازار به وجود می آورند. الیوت با مشاهده امواج و الگوهای تکرار شونده فراکتال توانست این نظریه را به وجود بیاورد.

شاید بپرسید فراکتال چیست و چه رابطه ای با امواج الیوت دارد؟

فراکتال، به ساختارهای هندسی در طبیعت گفته می شود که از تکرار یک شکل به وجود می آیند. اگر کوچکترین ذره شی‌ای که ساختار فراکتال دارد را به نسبت معینی بزرگ کنیم به ساختار قبلی می رسیم. معروف ترین شکل هندسی فراکتال، دانه برف است که از کنار هم قرار گرفتن مثلث های مختلف به وجود آمده است. امواج الیوت هم از ریزموج هایی به وجود می آیند که ساختاری مشابه با موج های بزرگتر دارند. شمارش صحیح امواج الیوت یکی از مهمترین کاربردهای این امواج در تحلیل تکنیکال است که به پیشبینی درست روند قیمت منجر می شود.

2- معرفی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

احتمالا با سری معروف اعداد فیبوناچی آشنایی داشته باشید. این اعداد شامل 0,1,1,2,3,5,8,… می‌شوند. ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بر پایه این اعداد به وجود آمده است. در واقع ابزار فیبوناچی با استفاده از یک سری نسبت های خاص که به آنها نسبت های فیبوناچی گفته می شود، سعی در شناسایی مناطق و سطوحی دارد که قیمت به آنها واکنش نشان می دهد. برای درک این قضیه ابتدا باید با این سطوح آشنا شوید.

سطوح حمایت و مقاومت در قیمت به چه معنا هستند؟

سطح حمایت منطقه ای است که قیمت در یک روند رو به کاهش یا نزولی به آن واکنش نشان می دهد. قیمت پس از برخورد به این ناحیه از طرف خریداران حمایت شده و پس از آن روند افزایشی یا صعودی شروع می شود. این نواحی کف های قیمتی را به وجود می آورند.

سطح مقاومت ناحیه ای است که قیمت در یک حرکت صعودی به آن واکنش نشان می دهد. در واقع قیمت پس از برخورد به این ناحیه تحت فشار فروش قرار می گیرد و نمی تواند بیشتر از آن سطح رشد کند. این نواحی سقف های قیمتی را به وجود می آورند.

برای ترسیم حمایت و مقاومت از خطوط استفاده کنیم یا سطوح؟

اگر دقت کرده باشید در این تعاریف از عبارات سطوح و نواحی استفاده کردیم. در اغلب موارد افراد زیادی فکر می کنند حمایت یا مقاومت در نمودار با یک خط نشان داده می شود در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. حمایت و مقاومت محدوده هستند نه خط.

نسبت های فیبوناچی چه اعدادی هستند و چگونه به وجود آمده اند؟

حالا که با مفاهیم حمایت و مقاومت آشنا شدید بهتر است با نسبت های فیبوناچی آشنا شوید. نسبت های فیبوناچی از اعدادی مثل 61.8، 38، 23.6، 161.8 درصد و ... تشکیل شده اند. هر کدام از این اعداد از یک روش به دست می آیند. ما در اینجا فقط به روش به دست آمدن نسبت 61.8 درصد اشاره می‌کنیم. زمانی که در دنباله اعداد فیبوناچی هر عدد را به عدد بعد از خود تقسیم می کنیم به عدد 61.8 می‌رسیم.

مفهوم نسبت های فیبوناچی در قیمت چیست؟

برای این که مفهوم فیبوناچی را بهتر درک کنید از یک مثال استفاده می کنیم. نسبت 23.6 درصد را در نظر بگیرید. حالا فرض کنید که قیمت طلا از 10 دلار به 15 دلار افزایش پیدا می کند. برای پیدا کردن نسبت 23.6 درصد در حد فاصل این دو قیمت از روش زیر استفاده می کنیم.

فاصله 15 تا 10، پنج دلار است بنابراین 5 را در 23.6 ضرب می کنیم و در نهایت آن را از 15 دلار کم می کنیم. با این کار به عدد 13.82 دلار می رسیم. این عدد سطح 23.6 درصد قیمت را در حد فاصل 10 و 15 دلار نشان می دهد.

نحوه استفاده از نسبت های فیبوناچی در معاملات به چه صورت است؟

در ادامه مثل قبل فرض کنید که قیمت از 10 دلار به 15 دلار تغییر پیدا کرده است و بعد از آن کم کم شروع به افت می کند. در این حالت معامله گران با استفاده از ابزارهای فیبوناچی موجود در پلتفرم هایی مثل متاتریدر و تریدینگ ویو شروع به رسم فیبوناچی بین این دو نقطه می کنند. آنها مجبور نیستند مثل ما که به صورت دستی نسبت 23.6 را حساب کردیم، به ضرب و تقسیم بپردازند. ابزار فیبوناچی این نسبت ها را به صورت اتوماتیک نشان می دهد.

حالا فرض کنید قیمت طلا هم اکنون 14.90 دلار است. در این حالت معامله گران با پیدا کردن اولین نسبت مهم فیبوناچی که همان 23.6 است انتظار دارند بعد از رسیدن قیمت به این ناحیه (13.82) دوباره حرکت صعودی طلا شروع شود. آنها سطح 23.6 درصد را به عنوان اولین سطح حمایتی در نظر می گیرند اما اگر این سطح شکسته شود، سطح مهم بعدی سطح 50 درصد خواهد بود. البته استفاده از فیبوناچی به همین سادگی نیست. بنابراین بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر از آموزش تخصصی فیبوناچی استفاده کنید.

انواع مختلف ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

انواع مختلفی از فیبوناچی ها وجود دارند که با استفاده از آنها می توان قیمت آینده را پیشبینی کرد که شامل موارد زیر می شوند.

  • فیبو اصلاحی یا ریتریسمنت
  • فیبو پروجکشن
  • فیبو کانال
  • فیبو بادبزن
  • فیبو کمان
  • فیبو زمانی
  • فیبو تلاقی

شناسایی مهمترین نسبت های فیبوناچی به شما کمک می کند تا با رسیدن قیمت به یکی از این نسبت ها و شناسایی مناطق حمایت و مقاومت، بتوانید جهت قیمت در آینده را تشخیص دهید.

3- معرفی الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال

حال که نسبت های فیبوناچی را یاد گرفتید بهتر است با الگوهای هارمونیک ( Harmonic Patterns ) در تحلیل تکنیکال نیز آشنا شوید. معامله گران برای انجام معاملات موفق در جفت ارزهای فارکس و یا طلا می توانند با استفاده از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال نقاط بسیار مهمی به نام PRZ را شناسایی کنند. PRZ نقاط احتمالی هستند که پتانسیل برگشت قیمت از آنها بسیار زیاد است.

الگوهای هارمونیک بر پایه نسبت های فیبوناچی شکل گرفته اند. این الگوها با ایجاد اشکال هندسی خاصی در نمودارهای قیمت که نسبت های فیبوناچی خاصی هم دارند شناسایی می شوند. از مهمترین الگوهای هارمونیک می توان به الگوی گارتلی، خفاش، خرچنگ، تری درایو، پروانه، سایفر و ... اشاره کرد. اگر بتوانید با استفاده از آموزش الگوهای هارمونیک به شکل جامع با این الگوها آشنا شوید، شناسایی آنها در هر چارت قیمتی برای شما آسان می شود. این الگوها پتانسیل بالایی برای پیشبینی قیمت در آینده دارند به همین دلیل توصیه می کنیم برای شروع کار در بازارهای مالی حتما استفاده از الگوهای هارمونیک را در برنامه آموزشی خود قرار دهید.

4- معرفی اندیکاتور مکدی در تحلیل تکنیکال

مکدی ( MACD ) اندیکاتوری است که واگرایی و همگرایی میانگین متحرک قیمت را نشان می دهد. این اندیکاتور از دو خط به نام های خط مکدی و خط سیگنال و یک هیستوگرام به وجود آمده است.

  • خط مکدی (خط سریع تر) از کم کردن دو مووینگ اوریج یا میانگین متحرک 26 روزه و 12 روزه به وجود می آید.
  • خط سیگنال (خط آهسته تر) حاصل میانگین متحرک خط مکدی است.
  • هیستوگرام تفاوت بین دو خط مکدی و سیگنال را به شکل میله نشان می دهد.

معمولا از اندیکاتور مکدی به تنهایی برای گرفتن سیگنال ورود به معامله و یا خروج از آن استفاده نمی‌شود اما میتوان از این اندیکاتور در ترکیب با سایر مفاهیم و اندیکاتورها در تکنیک های مختلف معامله گری استفاده کرد. تریدرهای بسیاری در دنیا از اندیکاتور مکدی در استراتژی معاملاتی خود استفاده می کنند به همین دلیل یادگیری نحوه استفاده از آن برای تمام کسانی که می خواهند در بازار فارکس یا سایر بازارهای مالی به موفقیت برسند الزامی است.

نحوه پیشبینی قیمت با استفاده از امواج الیوت، فیبوناچی، الگوهای هارمونیک و مکدی

حال که آشنایی اولیه ای با امواج الیوت، فیبوناچی، الگوهای هارمونیک و اندیکاتور مکدی پیدا کرده اید بهتر است به نحوه پیشبینی قیمت طلا و سایر جفت ارزهای فارکس در آنها بپردازیم.

1- نحوه پیشبینی قیمت با استفاده از امواج الیوت

برای این که بتوانید قیمت طلا یا جفت ارزها در فارکس را تا حد زیادی به درستی پیشبینی کنید باید بتوانید امواج الیوت را در چارت قیمت شناسایی کنید. «الیوت» معتقد بود از آنجایی که قیمت در یک سری موج‌های تکراری به بالا و پایین حرکت می کند، می توان قیمت آینده را به وسیله همین امواج که برگرفته از ذهنیت معامله گران در بازار است، شناسایی کرد.

به نقل از سایت Investopedia نظریه امواج الیوت دو نوع موج اصلی دارد: امواج انگیزشی و اصلاحی. ترکیب این دو نوع موج، یک سیکل 8 موجه به وجود می آورد که پایه نظریه امواج الیوت را شکل می دهد.

امواج انگیزشی ( Motive waves )

امواج انگیزشی یا جنبشی که گاهی به آنها امواج پیشرو ( Impulse ) نیز گفته می شود، از پنج موج به وجود می‌آیند. با توجه به شکل بالا می توانید این امواج را در سمت چپ تصویر که از 1 تا 5 شماره گذاری شده اند، ببینید. امواج یک، سه و پنج در جهت حرکت اصلی که در اینجا افزایشی است، قرار دارند و موج‌های دو و چهار در خلاف جهت حرکت اصلی هستند.

امواج اصلاحی ( Corrective waves )

امواج اصلاحی از ترکیب سه موج به وجود می آیند که حرکت اصلی قیمت را اصلاح می کنند. به همین دلیل به آنها امواج اصلاحی گفته می شود. موج های A و C در خلاف جهت اصلی و موج B در جهت اصلی قیمت است.

اگر شما بتوانید موج شماری امواج الیوت را به درستی انجام دهید می توانید قیمت آینده را پیشبینی کنید. تغییرات قیمت در نمودارها همیشه به وضوح شکل بالا نیستند به همین علت است که بسیاری از معامله‌گران نمی توانند به درستی این امواج را تشخیص دهند. اگر شما بتوانید با استفاده از آموزش کاربردی امواج الیوت، موج قیمتی که در آن هستید را تشخیص دهید، انجام معاملات برایتان ساده تر می‌شود. مثلا فرض کنید که طلا خریده اید و قیمت آن در یک روند صعودی افزایش یافته است. شما در این مرحله متوجه می شوید که در موج پنجم از امواج انگیزشی الیوت هستید. در این حالت به سرعت طلای خود را فروخته و با سود از بازار خارج می شوید. در ادامه چند مورد از مهمترین قوانین برای شناسایی امواج الیوت را ذکر می کنیم.

قوانین هشت موج الیوت

چرخه‌ی کامل هشت موج الیوت قوانینی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • حرکت جنبشی از پنج موج تشکیل شده است: سه موج پیشرونده (1،3،5) و دو موج خلاف روند (2 و 4)
  • حرکت اصلاحی از سه موج تشکیل شده است: دو موج پسرونده ( A و C ) و یک موج خلاف روند( B )
  • حرکت‌های جنبشی می‌توانند صعودی یا نزولی باشند.
  • حرکت‌های اصلاحی می‌توانند صعودی یا نزولی باشند.
  • حرکت جنبشی همراستا با روند اصلی است.
  • حرکت اصلاحی نسبت به روند اصلی در خلاف جهت حرکت می‌کند.
  • موج 2 هرگز به نقطه‌ی شروع موج 1 برنمی‌گردد.
  • موج 3 هرگز کوتاه‌ترین موج نیست.
  • موج 4 هرگز با موج 1 همپوشانی ندارد.
  • در اغلب موارد یکی از امواج 2،1یا 3 بلند تر از دو موج دیگر است.

2- نحوه پیشبینی قیمت با استفاده از فیبوناچی

همان طور که قبلا هم گفتیم برای این که بتوانید قیمت را با استفاده از فیبوناچی پیشبینی کنید ابزارهای مختلفی وجود دارند. ما در این قسمت برای پیشبینی طلای جهانی از ابزار فیبوناچی اصلاحی ( Retracement ) استفاده می کنیم.

همان طور که مشاهده می کنید قیمت در حد فاصل نقطه یک و دو شاهد یک روند صعودی در طلا بوده است و بعد از آن قیمت وارد فاز اصلاحی شده است. برای این که بتوانیم تشخیص دهیم قیمت در چه س طح ی و به کدام حمایت واکنش نشان می دهد از فیبو اصلاحی استفاده می کنیم. در این حالت با رسم فیبو انتظار برگشت قیمت را در سطوح فیبوناچی داریم. سطح 0.618 و 0.786 ‌دو سطحی هستند که بیشتر معامله گران انتظار برگشت قیمت را از آن جا دارند.

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید، قیمت یک بار به سطح 0.786 فیبوناچی و بار دیگر به سطح 0.618 فیبوناچی واکنش نشان داده است و بعد از آن قیمت از کاهش به افزایش تغییر جهت داده است.

فیبوناچی اصلاحی تنها یکی از ابزارهایی است که به وسیله آن می توان قیمت طلا و سایر ارزهای خارجی در بازار فارکس را پیشبینی کرد. پیشنهاد می کنیم برای انجام معاملات دقیق و پرسود حتما نحوه کار با همه ابزار فیبوناچی و تکنیک های معامله کردن با آنها را یاد بگیرید.

3- نحوه پیشبینی قیمت با استفاده از الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک به این نکته اشاره دارند که روند قیمت هم مثل سایر پدیده های طبیعی، هارمونی خاصی دارند. به عبارت دیگر امواج قیمتی می توانند به امواج کوچکتر یا بزرگتری تقسیم بشوند که همین نکته باعث می شود تا بتوان به وسیله آنها قیمت را پیشبینی کرد.

برای پیشبینی قیمت باید با شکل ظاهری الگوها و نسبت های فیبوناچی میان امواج الگو آشنا باشید. برای آشنایی بیشتر شما با نحوه استفاده از الگوهای هارمونیک، یکی از الگوهای هارمونیک به نام الگوی گارتلی را توضیح می دهیم.

چطور با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی قیمت را پیشبینی کنیم؟

الگوی گارتلی ( Gartley ) و سایر الگوهای هارمونیک دو نوع صعودی ( Bullish ) و نزولی ( Bearish ) دارند. در شکل زیر می توانید دو نوع این الگو را ببینید. برای این که نحوه پیشبینی قیمت با الگوی گارتلی را یاد بگیرید نوع صعودی آن را توضیح می دهیم.

الگوی گارتلی صعودی معمولا در ابتدای یک روند دیده می شود و پایان روند اصلاحی را نشان می‌دهد. بعد از نقطه D ‌، قیمت افزایش پیدا می کند.

برای شناسایی الگوی گارتلی باید اطلاعات مربوط به شکل و نسبت های فیبوناچی در آن را بدانید. در ادامه به صورت جز به جز و ساده این موارد را بیان می کنیم.

  1. قیمت از نقطه X به طرف بالا و نقطه A حرکت می کند.
  2. بعد از رسیدن قیمت به نقطه A ، حرکت اصلاحی قیمت شروع شده و موج AB به اندازه 0.618 موج XA را اصلاح می کند.
  3. دوباره قیمت به سمت بالا حرکت می کند و موج BC را به وجود می آورد که به اندازه 0.382 تا 0.886 موج AB است.
  4. بعد از آن قیمت برمی گردد و به سمت پایین حرکت می کند. موج CD به اندازه 1.13 تا 1.618 موج AB حرکت می کند.

اگر بتوانید این الگو را در چارت قیمت به درستی تشخیص دهید، می توانید با تشکیل آن انتظار افزایش قیمت را داشته باشید. معامله گران حرفه ای با شناسایی الگوهای هارمونیک و با استفاده از سایر ابزارها و روشهای تحلیل تکنیکال مثل فیبوناچی، امواج الیوت و ... بهترین نقاط برای وارد شدن به معامله را پیدا کرده و به شکل مستمر از بازارهای مالی سود می گیرند.

4- نحوه پیشبینی قیمت با اندیکاتور مکدی

برای پیش بینی قیمت با استفاده از اندیکاتور مکدی می توان از چند روش استفاده کرد که در این جا به توضیح یکی از آنها می پردازیم. زمانی که روند جدیدی در قیمت تشکیل می شود، خط مکدی که سرعت بیشتری دارد، خط سیگنال را قطع می کند و شروع به فاصله گرفتن از آن می کند.

زمانی که خط مکدی خط سیگنال را رو به بالا قطع کند، سیگنال خرید و زمانی که خط مکدی خط سیگنال را رو به پایین قطع کند سیگنال فروش صادر می شود.

با استفاده از اندیکاتور مکدی می توان به شکلهای دیگری هم قیمت و جهت آن را تفسیر کرد. یکی از مهمترین کاربردهای اندیکاتور مکدی در تحلیل تکنیکال شناسایی دایورجنس ها یا واگرایی ها است. واگرایی به زبان ساده یعنی این که زمانی که قیمت قله‌های جدیدی تشکیل دهد و رو به بالا حرکت کند در حالی که اندیکاتور مکدی کف های رو به پایینی تشکیل دهد (و حالت برعکس در روند نزولی). در این حالت که قیمت و مکدی در جهت های متفاوتی حرکت می کنند بهترین فرصت های معاملاتی در بازارهای مالی به وجود می آید. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با این روش معامله کردن، از آموزش اندیکاتور مکدی استفاده کنید.

چطور معامله گران موفق با اندیکاتور مکدی جهت قیمت را پیشبینی می کنند؟

این معامله گران مکدی را در ترکیب سایر روشهای تحلیل تکنیکال استفاده می کنند. به این ترتیب که اگر سیگنالی که از اندیکاتور مکدی صادر شد، توسط سایر اندیکاتورها یا الگوهای آنها تایید شد، اقدام به خرید می کنند اما اگر سیگنال مکدی با روشهای دیگر تایید نشود، هرگز به معامله وارد نمی شوند.

منبع: amoozesh-boors.com

پیشبینی قیمت طلا و ارزهای خارجی با مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه