// کد مطلب: ۱۴۸۶۰۸

اینترنت | قطعی اینترنت | اینترنت ایران | آینده اینترنت

اینترنت با سرعت چندصدمگابیت بر ثانیه به زودی در ایران/ سرعت اینترنت به نور می رسد!

اینترنت با سرعت چندصدمگابیت بر ثانیه به زودی در ایران/ سرعت اینترنت به نور می رسد!
لینک کوتاه کپی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش سرعت اینترنت در کشور و شبکه های اجتماعی بومی صحبت کرد.

به گزارش طلانیوز؛ قطعی اینترنت در ایران در روزهای اخیر بسیار شدت گرفته است. قطعی اینترنت ایران صدمات جبران‌ناپذیری به کسب و کارهای اینترنت ی وارد کرده است. سرعت اینترنت در ایران با افزایش همراه خواهد شد. اما این وعده کی ادامه اجرایی خواهد شد؟

در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 24 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال مجتبی رضاخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،عیسی زارع‌پور گفت: «در ابتدا از حمایت‌های مجلس در پیشبرد برنامه‌های وزارتخانه که شبکه ملی اطلاعات یکی از خواسته‌های مردم و مجلس است، تشکر می‌کنم.»

وی ادامه داد:

تحقق شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد، تمام منابع وزارتخانه را برای تحقق طرح بسیج کرده‌ام؛ هر هفته شورای راهبردی توسعه اطلاعات برای بررسی پیشرفت پروژه‌ها تشکیل جلسه می دهد، در این مسیر 7 کلان پروژه تعریف شده است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده‌ایم.

اینترنت | سرنوشت این کسب و کارها در پی قطعی اینترنت چه می‌شود؟"> اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: «در تعریف وظایف 53 بند آورده شده است که 37 بند مستقیم به وزارتخانه مرتبط است و در دو ماه گذشته به دلیل شرایط ویژه هر روز تشکیل جلسه داده‌ایم و روند پیشرفت 200 پروژه را پیگیری کرده‌ایم.»

زارع‌پور با بیان اینکه نیاز به ادبیات مشترک برای سنجش پیشبرد شبکه ملی اطلاعات داشتیم، گفت:

100 شاخص برای ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به صورت کمی مورد موافقت قرار گرفت که بر اساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت 10 سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت 30 درصدی داشت و امروز با افتخار می‌گویم با تلاش شبانه‌روزی همکاران در وزارتخانه، شبکه ملی ارتباطات 59 درصد پیشرفت کرده است، به عبارتی در کمتر از دو سال پیشرفت آن دو برابر شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداکثر تا سال 1403 طرح مذکور به سرانجام می‌رسد اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی با کیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود. اگر حمایت‌ها و پیشرفت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر به سرانجام می‌رسد.»

زارع پور ادامه داد:

یکی از پروژه های هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت فیبر نوری است، در 10 سال گذشته ایران یکی از کشورهای انتهای جدول بود، برنامه این است که تا پایان سال 80 درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل شده و برای این منظور 8 درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص دارد و در واقع یک سوم اعتبار از این راه تامین می شود.

وی تصریح کرد: «زیرساخت های حقوقی توسعه فیبر نوری در 51 شهر و 12 استان شروع شده است، تاکنون 2 میلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند و ارزیابی ما این است که تا آخر سال 2 برابر می شود، در نظر داریم سال آینده 7 میلیون خانوار جدید و تا سال 1403 در حدود 8 میلیون خانوار دیگر به فیبر نوری متصل شوند تا طعم شیرین سرعت چندصد مگابایتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.»

ایتنرنت
17 میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند
در دولت سیزدهم کارگروه ویژه برای توسعه خدمات ویژه با مسئولیت خودم تاسیس کردم، هر روز وضعیت پیشرفت پلتفرم های داخلی را رصد می‌کنم تمام ظرفیت‌های را پای کار آورده ایم به گونه ای که اگر زمانی مقرر شد نسخه‌های خارجی مجددا فعالیت کنند مردم پلتفرم‌های داخلی را ترجیح دهند. مردم به این پیام رسان‌های داخلی اعتماد کردند، 17 میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند که رکورد داخلی است و کاربران ماهانه بیش از 35 میلیون نفر، پیش از این ترافیک خارجی 70 درصد بود، امروز 60 درصد از ترافیک داخلی مردم ترافیکی است که از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند.

وزیر ارتباطات گفت:

برای موضوع کسب و کارها به شکل ویژه آیین نامه‌ای در دولت در کارگروه اقتصاد دیجیتال بیش از 30 نوع حمایت برای مردم و کسب و کار ها پیش بینی شد و دیروز فراخوان شناسایی مشمولین و سکوهای مشمول منتشر شد به زودی اقدامات اجرایی شروع خواهد شد.

زارع پور یادآور شد: «یکی از مشکلاتی که در این طرح و در گذشته وجود داشت این بود که وزرات ارتباطات مدعی بود این طرح 70 درصد پیشرفت داشته است ولی شبکه ملی فضای مجازی به عنوان ناظر قانونی این طرح مدعی بود که طرح 25 تا 30 درصد پیشرفت کرده است. اولین قدم ما رسیدن به ادبیات مشترک بود و بیش از 100 شاخص و نشانگر در جلسه به دوستان فضای مجازی استخراج شد تا پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را با یک سنجش عملی گزارش کنیم.»

وزیر ارتباطات تاکید کرد:

بر اساس آخرین سنجش صورت گرفته، در ابتدای دولت سیزدهم، با وجود اینکه قریب به 10 سال است که موضوع شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک خواسته ملی مطرح است، اما در شهریور 1400، این طرح فقط 30 درصد پیشرفت داشت. اما امروز با تلاش شبانه روزی که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاران در وزارتخانه نزدیک به 59 درصد پیشرفت داشته است.

حریم خصوصی و داده های خصوصی مردم در پلتفرم ‌های داخلی خط قرمز ماست
وی ادامه داد: «حریم خصوصی و داده های خصوصی مردم در پلتفرم ‌های داخلی خط قرمز ماست و احدی در جمهوری اسلامی حق دسترسی به اطلاعات مردم ندارد، رهبری انقلاب در این خصوص فتوا دادند و گفتند که دسترسی غیر مجاز و نقض حریم خصوصی مردم در پلتفرم های داخلی حرمت شرعی دارد.»

بخشنامه رییس قوه قضاییه:اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی مشمول اصل 25 قانون اساسی است
زارع پور تاکید کرد:

اخیرا در جلسه شورای عالی فضای مجازی رییس قوه قضاییه اعلام کردند بخشنامه ای صادر شده که اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی مشمول اصل 25 قانون اساسی است و احدی حق دست اندازی به این اطلاعات را ندارد.

لایحه ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص
زارع پور گفت: «در این حوزه خلا قانونی وجود دارد، لایحه ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص تهیه شده که به زودی به مجلس تقدیم می شود امیدواریم با قید فوریت تصویب شود.»

وی افزود:

در این پلتفرم ها امکان تماس صوتی و تصویری با کیفیت وجود دارد در آینده‌ای نزدیک تماس با تلفن ثابت و تلفن همراه فراهم می شود، خدمات دولتی را از طریق این پلتفرم ها در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

برای حمایت از کسب و کار های در همان بسته تسهیل صدور مجوزها را دیده ایم هر کسی که در پلتفرم داخلی کسب و کارش را راه بیاندازد به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها استو نیاز به گرفتن مجوز است.برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی بودند تا دو سال از معافیت مالیاتی بر خوردار خواهند شد.

اینترنت

شبکه فیبر نوری باید تا پای منازل و محل استقرار کسب و کارها برود
در ادامه مجتبی رضاخواه به عنوان نماینده سوال کننده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «سوال بنده در دو موضوع دسته‌بندی و مطرح می‌شود؛ توسعه اینترنت پرسرعت ثابت و دوم شبکه اجتماعی و پیام‌رسان‌ها.»

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

اقای وزیر طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات 37 تکلیف دارد که شما اشاره کردید و 200 پروژه را اعلام کردید و گفتید که به 59 درصد پیشرفت رسیده‌اید. سوال من این است که شاخص اندازه‌گیری این موضوع چیست، این را من می‌دانم که از سال 89 تعریف شبکه ملی اطلاعات در قانون برنامه پنجم آمده بود و تا سال 1400 شاخص اندازه‌گیری نداشت اما اینکه می‌فرمایید 59 درصد پیشرفت داشته‌ایم چطور قابل راستی آزمایی است.

وی ادامه داد: «درباره پروژه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات به خصوص توسعه فیبر نوری و اینترنت پرسرعت ثابت، همچنین درباره خدمات شبکه ملی اطلاعات که این روزها مردم درگیر آن هستند سوالاتی را مطرح می‌کنم.»

رضاخواه با اشاره به موضوع فیبر نوری و نسل پنجم اینترنت تلفن همراه مطرح کرد:

یکی از مهمترین زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال اینترنت پرسرعت و با کیفیت است که برای این موضوع باید توسعه فیبر نوری اتفاق بیفتد؛ اگر این اتفاق نیفتد نسل پنجم تلفن همراه هم در کشور ایجاد نخواهد شد، ما باید شبکه فیبر نوری را تا پای منازل و محل استقرار کسب و کارها ببریم. متأسفانه در طول 10 سال گذشته این موضوع دچار عقب‌ماندگی جدی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: «علیرغم اینکه نمره اینترنت موبایل کشور با 15 رشد به 54 رسیده است اما همچنان در ارتباطات ثابت رتبه 147 را در بین 180 کشور داریم. این نشان می‌دهد که ما به جای اینکه اینترنت ثابت را تقویت کنیم و توسعه دهیم روی اینترنت موبایل متمرکز شده‌ایم در صورتی که در همه دنیا این موضوع برعکس است و نیاز به سرمایه‌گذاری جدی داریم.»

وی بیان کرد:

آقای وزیر شما وعده دادید که تا انتهای دولت 20 میلیون پوشش فیبر نوری را ایجاد می‌کنید. درباره این موضوع توضیح دهید که در چه وضعیتی است، برنامه‌تان برای توسعه نسل پنجم تلفن همراه چیست. میزبان مرکز داده الان کیست؟

رضاخواه: اقدامات شبکه‌های اجتماعی خلاف آزادی بیان و عقیده و هم خلاف حاکمیت ملی است
رضاخواه گفت: «درباره شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی ملاحظاتی وجود دارد؛ اولا در چند هفته اخیر اتفاقاتی در برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی افتاد که اگر در هر کشور دیگری اتفاق می‌افتاد حتما این شبکه‌ها با انسداد مواجه می‌شد، فعالیت‌هایی از قبیل فعالیت‌های تروریستی، ترویج خشونت، ساخت سلاح کوکتل مولوتف، تخریب اموال عمومی و شکنجه در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ شده است.»

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود:

اگر این اتفاق در کشورهای دیگر می‌افتاد چه می‌شد؟ من برای تحصیل در کشور آمریکا بودم و در سال 2017 اتفاقی افتاد در یک اتفاق تروریستی در لاس وگاس یک نفر هزار گلوله شلیک کرد و 60 نفر کشته شدند و 413 نفر مجروح شدند و عکس‌های آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد ا ما گوگل بعد از چند ساعت هر عکسی که حاوی خشونت و خون بود را پاک کرد.

وی ادامه داد: «در کشور ما در چند هفته اخیر نه تنها ترویج خشونت شد حتی تصاویر شکنجه شهید علی‌وردی هم به دفعات پخش شد. این استاندارد دوگانه است. این شبکه‌های اجتماعی درباره آزادی بیان صحبت می‌کنند اما به ما می‌رسد آزادی بیان را برای ما محدود می‌کنند، شخصیت محبوب کشور شهید قاسم سلیمانی بود، برای تشییع ایشان جمعیت عظیمی به خیابان‌ها آمدند اما اگر در این شبکه‌ها حرفی از ایشان بزنید یا عکسی از ایشان منتشر کنید، سانسور می‌شود یا حتی ممکن است حساب کاربری مسدود شود، این یک استاندارد دوگانه است.»

اینترنت

رضاخواه تأکید کرد:

در موضوع شاهچراغ هم حتی هشتک آرتین و آرشام هم پاک می‌کردند، فعالیت تروریستی اتفاق افتاده و مردم را یک نفر به گلوله بسته است. با توجه به شعار زن، زندگی ، آزادی در شاهچراغ هم زندگی یک زن را که مادر آرتین بود از او گرفته‌اید. در این شبکه‌ها ادعای آزادی بیان می‌شود اما به ایرانیان می رسد سانسور می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی اهانت صریح به ایرانیان شده است، ادامه داد: «این شبکه‌ها توهین به ایرانیان و ایران دوستان کرده است، حساب کاربری ایران را remembering زده یعنی این حساب کاربری مرده است. آیا واقعا ایران مرده و آیا این توهین به مردم ایران نیست! بنابراین اقدامات این شبکه اجتماعی هم خلاف آزادی بیان و هم آزادی عقیده است و هم خلاف حاکمیت ملی ما و هم برخلاف قوانین خودشان است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به شبکه‌های اجتماعی خارجی مطرح کرد:

در صورت بسته شدن این شبکه اجتماعی مردم الان باید در کجا حضور پیدا بکنند، از چه شبکه اجتماعی داخلی باید استفاده کنند، یک سوال در مورد پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد؛ آیا پیام رسان‌های داخلی زیرساخت سرور و فضای امن داخلی دارند؟ آیا می‌توانند پاسخگوی مردم باشند یا خیر؟ آیا این شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیام‌رسان‌های داخلی قابل اعتماد هستند یا خیر؟

رضاخواه ادامه داد: «آیا داده‌های شخصی مردم در شبکه‌های اجتماعی توسط ارگان خاصی قابل حمایت است و آیا حریم خصوصی مردم حفظ می‌شود یا خیر. برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی داخلی هم مسدود می‌شود و امکان شکایت هم وجود ندارد، بستن حساب کاربری افراد و حفظ داده‌ها در این موضوع بسیار مهم است.»

وی با بیان اینکه اگر کسب و کارهای اینترنتی به ظرفیت‌های داخلی منتقل شوند مشکلات زیادی دارند، افزود:

مردم برای راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی خود در پلتفرم‌های خارجی سال‌ها زحمت کشیده‌اند، هزینه‌های زیادی و وقت زیادی برای این موضوع گذاشته‌اند و دنبال کننده پیدا کرده بودند و ما به مردم می‌خواهیم بگوییم که یک شبه بروید به پلتفرم داخلی مثل این می‌ماند که یک نفر مغازه دونبش دارد و به او بگوییم که دکه‌ای در بیابان داریم و برای کار به آنجا برو. کسب و کارها ساز و کار خودش را دارد. اگر مردم وارد پلتفرم‌های داخلی شوند چطور می‌توانند برای خود مشتری جذب کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ایجاد مشکلات کسب و کارهای اینترنتی در پلتفرم‌های داخلی، ادامه داد: «مردم برای ایجاد کسب و کارهای داخلی نیاز به مجوزهای گوناگون دارند، شاپرک بانک مرکزی درباره ایجاد کسب و کارهای اینترنتی گفته است کسانی که «اینماد» ندارند، نمی‌توانند فعالیت کاری داشته باشند، پلتفرم خارجی بدون هیچ مجوزی کار می‌کند اما در پلتفرم داخلی سنگ‌اندازی می‌کنیم. برای کسب و کارهای خانگی هم داشتن «اینماد» توقع بی‌جایی است.»

وی ادامه داد:

بنده انتظار داشتم در خصوص پلتفرم‌های داخلی یکسری مزایا را در نظر بگیرید. در پلتفرم‌های خارجی مردم ممکن بود با محصول تقلبی مواجه شوند ، امکان پیگیری حقوقی در این موضوع وجود نداشت، الان در پلتفرم های داخلی شما چه ساز و کاری را در نظر گرفته‌اید، آیا اعتبارسنجی می‌کنید و چطور می‌خواهید اعتماد مردم را جلب کنید.

رضاخواه بیان کرد: «درباره حمایت حقوقی از سکوها هم موضوع مهمی است که مطرح می‌کنم، اخیراً در چند ماه گذشته یکی از سکوها به دلیل محتوای منتشر شده توسط عده ای از کاربران مسدود شده است بالاخره باید یک تفکیکی بین سکو و کاربر قائل شویم، اگر قرار باشد به خاطر عمل اشتباه کاربر کل سکو مسدود شود اشتباه است. اگر وزیر در این حوزه هم برنامه دارد باید مطرح کند.»

نماینده مردم تهران تأکید کرد:

شبکه‌های اجتماعی خارجی معایبی دارند و رفتارهای علیه امنیت ملی کشور انجام داده‌اند و بسته می‌شوند اما کسب و کار مردم در این موضوع با مشکل مواجه می‌شود. این بساط را در بستری بیاورید که این شبکه‌ها نه تعطیل شوند نه مردم با مشکل مواجه شوند. تا رسیدن به این نقطه فاصله زیاد است و نمی‌دانم که وزیر ظرف چه مدتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

منبع: ایسنا

اینترنت با سرعت چندصدمگابیت بر ثانیه به زودی در ایران/ سرعت اینترنت به نور می رسد!

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه