// کد مطلب: ۱۴۸۲۲۴

بیمارستان فضایی | بیمارستان | چین

بیمارستان فضایی چینی هم در مسیر ساخت است!

بیمارستان فضایی چینی هم در مسیر ساخت است!
لینک کوتاه کپی شد

یک دانشمند برجسته چینی اخیرا اعلام کرده از آنجایی که ایستگاه فضایی تیانگونگ چین اخیرا مونتاژ درون مداری خود را تکمیل کرده است، کارشناسان پزشکی فضایی این کشور برنامه‌ای برای راه اندازی یک "بیمارستان فضایی" برای خدمت به فضانوردان را آغاز کرده‌اند.

"دو جیچن"(Du Jichen) یکی از اعضای آکادمی بین‌المللی فضانوردی مستقر در پاریس و رئیس بیمارستان مرکز هوافضا در پکن گفت: ما در حال انجام تحقیقات و آزمایش‌های گسترده بر روی زمین برای پیشبرد کارهای اولیه بیمارستان فضایی هستیم که می‌تواند در داخل یک فضاپیمای سرنشین دار مانند ایستگاه فضایی ما مستقر شود. ارزش این پروژه این است که کاوشگران فضایی ما را قادر می‌سازد تا به فضای عمیق‌تر سفر کنند و در طول سفر خود سالم بمانند.

دو افزود: تحقیق، طراحی و ساخت چنین کلینیک فضایی همچنین به رهبری و تقویت توسعه فناوری و سخت‌افزار پزشکی کشورمان کمک می‌کند و در نتیجه کل بخش‌های پزشکی و بهداشتی را تقویت می‌کند.

او گفت که کارشناسان پزشکی فضایی چینی در حال بحث در مورد یک رویکرد پایدار برای حفظ تناسب اندام فضانوردان و درمان بیماری‌های احتمالی در طول پروازهای فضایی طولانی هستند.

این دانشمند گفت: یک ایده اصلی این است که ما می‌توانیم یک مجموعه پزشکی کوچک را در داخل ایستگاه فضایی یا فضاپیماهای دیگر قرار دهیم که بتواند نیازهای اساسی فضانوردان را تشخیص داده و آنها را درمان کنند.

دو گفت که با استقرار این مرکز پزشکی، فضانوردان خواهند توانست در صورت عدم احساس و حال خوب از ابزار خودآزمایی برای تشخیص استفاده کنند و سپس می‌توانند اقدامات پزشکی به موقع را انجام دهند.

در حال حاضر، حمایت پزشکی از فضانوردان بیشتر به پزشکان روی زمین متکی است. دو گفت که بزرگترین چالش در این برنامه این است که مهندسان باید نحوه بسته‌بندی دستگاه‌های پزشکی را در یک فضای بسیار محدود بیابند و افزود که برای دستیابی به این هدف باید فناوری‌های فعلی را ارتقا داده و از همکاری بین رشته‌ای استفاده کنند.

با شروع ماموریت شنژو13 که در اکتبر 2021 پرتاب شد، هر خدمه فضاپیمای چینی به مدت شش ماه در ایستگاه فضایی تیانگونگ این کشور خواهند ماند.

دو گفت که دانشمندان و مهندسان پزشکی تحقیقات زیادی را برای آماده کردن فضانوردان چینی برای این مأموریت‌ها انجام داده‌اند.

آنها بر روی تاثیر فضا بر سلامت فضانوردان در طول ماموریت‌های فضایی طولانی مدت و همچنین بررسی چگونگی تاثیر محیط ویژه فضا و بی وزنی در داخل ایستگاه فضایی بر سلامت فضانوردان، به ویژه عملکردهای مغزی آنها متمرکز شده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که اقامت نسبتا کوتاه مدت یا طولانی مدت در فضا عمدتا بر سیستم اسکلتی عضلانی و عصبی تاثیر می گذارد. او گفت که ماموریت‌های طولانی بر سیستم ایمنی، گردش خون، تنفسی و ادراری نیز تاثیر می‌گذارد.

بیمارستان فضایی چینی هم در مسیر ساخت است!

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه