// کد مطلب: ۱۴۶۳۰۴

استارلینک | سایت استارلینک | اینترنت استارلینک

فوری | سایت استارلینک در ایران فیلتر شد | رویایی اینترنت ماهواره ای استارلینک به کام مردم تلخ شد

فوری | سایت استارلینک در ایران فیلتر شد | رویایی اینترنت ماهواره ای استارلینک به کام مردم تلخ شد
لینک کوتاه کپی شد

پس از اعلام ایلان ماسک مبنی بر ارسال اینترنت استارلینک به ایران، اکنون سایت استارلینک در ایران فیلتر شده است.

استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌اِکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است. استارلینک از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند. اسپیس‌اکس قصد دارد برخی از ماهواره‌های استارلینک را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی بفروشد. مرکز توسعه ماهواره‌های اسپیس‌اکس در ردموند واشینگتن، میزبان تحقیق، توسعه، ساخت و کنترل گردش ماهواره‌های استارلینک است. هزینه پروژه یک‌دهه‌ای طراحی، ساخت و استقرار این صورت فلکی توسط اسپیس‌اکس در ماه مه 2018 حداقل 10 میلیارد دلار برآورد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از جدی شدن ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، سایت این شرکت روی اکثر اپراتورهای همراه و ثابت فیلتر شده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات در واکنش به احتمال ارائه اینترنت ماهواره‌ای، آن را بعید دانسته بود.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و شرکت استارلینک در پاسخ به توییت وزیر خارجه آمریکا درباره صدور مجوز توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای مردم ایران، نوشت که در حال فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران است.

بررسی‌های دیجیاتو نیز نشان می‌دهد از شب گذشته، امکان دسترسی به وبسایت استارلینک بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی پی روی بسیاری از اپراتورهای موبایل و ثابت ممکن نیست. به نظر می‌رسد این اولین اقدام وزارت ارتباطات برای مقابله با فراگیری اینترنت ماهواره‌ای در ایران است تا امکان ثبت سفارش وجود نداشته باشد.

با وجود وعده ماسک برای فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران، دریافت این سرویس نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری است و مشخص نیست این تجهیزات چگونه به کشور منتقل خواهد شد.

وزیر ارتباطات هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، گفت: «شورای عالی فضای مجازی برای اپراتورهایی که بخواهند به طور قانونی سرویس اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند، قواعد و مقرراتی تنظیم کرده است. شرکت‌های خواهان مجوز نیز بایستی این موارد را در نظر بگیرند. براساس قواعد بین‌المللی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای بایستی قواعد اینترنتی کشورها را رعایت کنند.»

زارع‌پور همچنین ارائه این سرویس در آینده‌ای نزدیک را بعید دانسته بود چرا که به اعتقاد وی، سرویس‌های استارلینک کامل نیست.

گفتنی است شب گذشته آمریکا به برخی شرکت‌های تکنولوژی برای ارائه خدمات در ایران مجوز داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا یک مجوز عمومی را آپدیت کرده که به شرکت‌های تکنولوژی اجازه می‌دهد خدمات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های اداری، ویدیو کنفرانس و از همه مهم‌تر، «خدمات ابری» را در ایران ارائه دهند.

استارلینک

توسعه محصول از سوی شرکت سازنده در سال 2015 آغاز شد. در گام اول، دو ماهواره نمونه اولیه برای پرواز آزمایشی در فوریه 2018 به فضا پرتاب شدند. بعدها به مرور زمان ماهواره‌های آزمایشی بیشتری اضافی شدند و 60 ماهواره عملیاتی در ماه مه سال 2019 در مدار مستقر شدند.

از سپتامبر 2020، اسپیس‌اکس در راستای اهداف خود، هم‌زمان تا 60 ماهواره در هر پرتاب را با هدف استقرار 1584 ماهواره 260 کیلوگرمی برای ارائه خدمات تقریباً جهانی تا اواخر سال 2021 یا 2022 به فضا می‌فرستد. اسپیس‌اکس در اوت 2020 یک سرویس بتا خصوصی در ایالات متحده شمالی و یک بتا عمومی را در اکتبر 2020 در عرض‌های جغرافیایی بالا بین 44 و 52 درجه شمالی آغاز کرد.

در 15 اکتبر 2019 کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات‌متحده پرونده‌هایی را از طرف اسپیس‌اکس به اتحادیه بین‌المللی مخابرات فرستاد تا طیفی را برای 30٬000 ماهواره اضافیِ مکملِ 12٬000 ماهواره استارلینک که قبلاً توسط کمیسیون فدرال ارتباطات تأییدشده بود، فراهم کند.

ستاره‌شناسان در مورد تأثیر صورت‌های فلکی در مشاهدات نجومی زمینی و چگونگی افزودن ماهواره‌ها به یک مدار از پیش متراکم، ابراز نگرانی کرده‌اند. این منظومه ماهواره‌ای همچنین باعث به وجود آمدن سخنانی در مورد رعایت اخلاق توسط یک شرکت که به‌طور یک‌جانبه ظاهر آسمان شب را تغییر می‌دهد، شد.

دسترسی استارلینک در کشورها
ارائه خدمات ماهواره‌ای بر روی هر کشوری طبق مقررات اتحادیه بین‌المللی مخابرات و معاهدات بین‌المللی، مستلزم اعطای مجوز توسط حوزه قضایی هر کشور است. درنتیجه، حتی اگر شبکه دسترسی به استارلینک در عرض‌های جغرافیایی زیر 60 درجه تقریباً در سطح جهانی مقدور باشد، خدمات پهن باند به مناطق روستایی و محروم فقط تاکنون در چند کشور قابل‌ارائه است. اسپیس‌اکس همچنین می‌تواند ملاحظات اقتصادی و عملیاتی تجاری داشته باشد که ممکن است باعث شود که کشورهایی که خدمات استارلینک در آن‌ها ارائه خواهد شد با ترتیب و در زمان‌های متفاوتی این خدمات را دریافت کنند. به‌عنوان‌مثال، اسپیس‌اکس در ژوئن 2020 خواستار مجوز برای ارائه خدمات در کانادا شد، مقام‌های نظارتی کانادا درخواست را در نوامبر 2020 تصویب کردند و اسپیس‌اکس دو ماه بعد، ژانویه 2021، سرویس خود را در این کشور ارائه داد.

خدمات استارلینک
هدف اسپیس‌اکس اتصال اینترنت ماهواره‌ای به مناطق کم برخوردار کره زمین و همچنین ارائه خدمات با قیمت رقابتی به مناطق شهری است. این شرکت اظهار داشته است که گردش مالی مثبت حاصل از فروش خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای تأمین اعتبار برنامه‌های مریخ آن‌ها ضروری است.

در اوایل سال 2015، دو کارآفرین فضایی فعالیت‌های اینترنت ماهواره‌ای را در یک هفته اعلام کردند. علاوه بر مدیرعامل اسپیس‌اکس، ایلان ماسک، از پروژه‌ای که بعداً استارلینک نام‌گذاری شد، کارآفرین بریتانیایی ریچارد برانسون نیز از سرمایه‌گذاری در وان‌وب خبر داد. وان‌وب یک صورت فلکی مشابه با حدود 700 ماهواره پی‌ریزی‌شده است که قبلاً مجوزهای فرکانس ارتباطی را برای طیف رادیویی خود تهیه‌کرده است.

راجر روش، مشاور صنعت ماهواره پس از ناکامی‌های قبلی در زمینه فضایی ماهواره-به-مصرف‌کننده (satellite-to-consumer)، در سال 2015 گفت، «بعید به نظر می‌رسد که بتوان از این طریق یک کسب‌وکار موفق ساخت». ماسک این نیز واقعیت تجاری را علناً تصدیق کرد. بااین‌وجود، اسناد داخلی که در فوریه 2017 به بیرون درز کردند، نشان می‌داد که اسپیس‌اکس پیش از سال 2025 انتظار درآمد بیش از 30 میلیارد دلاری از منظومه ماهواره‌ای خود دارد، درحالی‌که انتظار می‌رفت درآمد حاصل از فعالیت‌های تجاری مربوط به پرتاب ماهواره از سوی این شرکت در همان سال به 5 میلیارد دلار برسد.

با پرتاب اولیه 60 ماهواره صورت فلکی عملیاتی در سال 2019، اسپیس‌اکس نشان داد که برای دستیابی به پوشش باندپهن اولیه از زمین به 420 ماهواره و برای پوشش متوسط به 780 ماهواره از حدود 1٬600 ماهواره مدار 1٬100 کیلومتری نیاز دارد.

در 17 آوریل 2020، در اسناد و مدارک ارائه‌شده، اسپیس‌اکس به کمیسیون فدرال ارتباطات اعلام کرد که ارتفاع کمتر، ماهواره‌ها را به مصرف‌کنندگان استارلینک نزدیک می‌کند و به شبکه اجازه می‌دهد «تا اینترنت باندپهن‌ای با تأخیر اندک را برای آمریکایی‌هایی که یا اصلاً به اینترنت دسترسی ندارند یا دارای دسترسی به اینترنتی با کیفیت پایین هستند فراهم کند که ازنظر کیفی با اینترنت موجود در شهرها برابری می‌کند». طبق گفته اسپیس‌اکس، این تغییر همچنین خدمات برای کاربران دولت ایالات‌متحده در مناطق قطبی را بهبود می‌بخشد و امکان استقرار سریع‌تر شبکه را نیز فراهم می‌کند. مدارهای پایین کمک می‌کند تا در صورت خرابی، ماهواره‌ها در مدت‌زمان کوتاه‌تری به جو وارد شوند همچنین ماهواره‌ها در مدار نزدیک به زمین این امکان را دارند تا سیگنال‌ها را در سطح قدرت کاهش‌یافته‌ای منتشر کنند که طبق گفته اسپیس‌اکس این ویژگی امکانی را برای ناوگان زمینی فراهم می‌کند تا محدودیت‌های ناشی از تداخل رادیویی با سایر شبکه‌های بی‌سیم ماهواره‌ای و زمینی را کاهش دهند.

نسخه اولیه استارلینک محدود به کار در چند مایل از آدرس ثبت‌شده مشتری بود. در آوریل 2021 ایلان ماسک اظهار کرد که تا انتهای سال به دنبال برخی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و پرتاب ماهواره‌های بیشتر، سامانه قادر به جابجایی خواهد بود.

فوری | سایت استارلینک در ایران فیلتر شد | رویایی اینترنت ماهواره ای استارلینک به کام مردم تلخ شد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه