// کد مطلب: ۹۵۶۷۷

مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس:

مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک مأموریت مهم در هلدینگ خلیج فارس پیگیری می‌شود

مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک مأموریت مهم در هلدینگ خلیج فارس پیگیری می‌شود
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: مسئولیت اجتماعی از اصلی‌ترین مأموریت‌ها، دغدغه‌ها و راهبردهای هلدینگ خلیج فارس است لذا برای تحقق این مهم، هلدینگ در مسیر طراحی و تصویب سند مسئولیت اجتماعی گام برداشت

به گزارش طلانیوز: مفهوم مسئولیت اجتماعی، اهداف گسترده‌تری را در برمی‌گیرد که شامل جنبه‌های اجتماعی - اقتصادی هستند. این مفهوم فراتر از به دست آوردن صرفاً سود اقتصادی است و بهبود رفاه جامعه را نیز شامل می‌شود و از آن دفاع می‌نماید. در واقع می‌توان گفت که شرکت‌ها تنها نیازهای مالکین خود را تأمین نمی‌کنند، بلکه نیازهای مجموعه‌ای از بازیگران اجتماعی را برآورده می‌کنند که به شرکت و حوزه فعالیت آن علاقه‌مند هستند. تمایل شرکت برای پذیرش مسئولیتی بیش از مسئولیت عادی اقدامات و اثرات کسب‌وکار خود است. در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت، مسئولیتی بزرگ‌تر است که شرکت در قبال اثرات خود بر جامعه و محیط طبیعی بر عهده دارد.
هلدینگ خلیج فارس در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود ۵ پروژه خدمات محور با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریال را برای سال ۹۹ در دستور کار قرار داده که این طرح‌ها، شامل توانمندسازی دانش آموزان مستعد و با بضاعت علمی در بندر ماهشهر، تأسیس و راه‌اندازی کانون‌های تعالی خانواده، حمایت از طرح‌های کارآفرینی و اشتغال محور به‌منظور توانمندسازی صنایع کوچک، ارائه خدمات درمانی به خانواده‌های دچار بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و خدمات ورزشی برای نوجوانان و جوانان در مناطق محروم ماهشهر است. مطالعات و شیوه‌نامه اجرایی برنامه توانمندسازی این بخش از کسب‌وکارهای کوچک نیز صورت گرفته و طرح شناسایی نیازهای شرکت‌های پتروشیمی، اقلام عمومی و نیمه‌صنعتی و توانمندسازی فعالان اقتصادی برای تأمین نیازهای آن‌هاست؛ که مطالعات آن نیز به اتمام رسیده است. در رابطه با راهبردهای هلدینگ خلیج فارس در حوزه مسئولیت اجتماعی، "جواد گلی" مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل و مشاور مسئولیت اجتماعی این هلدینگ در گفت‌وگویی به تبیین اقدامات هلدینگ خلیج فارس در حوزه "مسئولیت اجتماعی" پرداخته است.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ خلیج فارس با تأکید بر اینکه با اجرای راهبردهای مسئولیت اجتماعی این هلدینگ شاهد بهبود وضعیت ساکنان شهرستان ماهشهر خواهیم بود، اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی از اصلی‌ترین مأموریت‌ها، دغدغه‌ها و راهبردهای هلدینگ خلیج فارس است لذا برای تحقق این مهم، هلدینگ در مسیر طراحی و تصویب سند مسئولیت اجتماعی گام برداشت، این سند علاوه بر تبیین و تشریح خط‌مشی‌ها، سیاست‌ها و اصول اقدامات اجرایی در هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تابعه می‌تواند برای ارتقا و بهبود سایر شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز راهگشا باشد.
وی تصریح کرد: مدیرعامل هلدینگ در همه جلسات مسئولیت اجتماعی حضور دارد و آقای مهندس ربیعی با ریزترین موضوعات در حوزه مسئولیت اجتماعی درگیر است. یعنی این‌گونه نیست که ایشان بگوید این پروژه مصوب شد و امضا کردیم و مثلاً امسال 30 میلیارد تومان در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه می‌کنیم و دیگر پیگیری نمی‌کنیم، بلکه ایشان معتقد است باید روی پروژه‌های مسئولیت اجتماعی که مصوب کردیم، کار مطالعاتی انجام شود و بعد از گزارش شناخت مطالعه یک‌بار دیگر پروژه‌ها را یک‌به‌یک، در مدل برنامه‌ریزی پروژه‌ها کنترل می‌کند.
مهندس گلی در خصوص حمایت از دانش آموزان مستعد با بضاعت علمی، که ازجمله برنامه‌های محوری مسئولیت اجتماعی در هلدینگ خلیج فارس اظهار داشت: در این پروژه جذب و حمایت از دانش‌آموزان بر اساس مصاحبه و البته محیطی که دانش آموزان به آن تعلق دارند، مهم است. هرچند آموزش‌وپرورش در این پروژه نقش پررنگی دارد اما نباید این‌گونه باشد که دانش آموزان سفارش شده به پروژه مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج فارس وارد شوند. هدف ما حمایت از دانش‌آموزانی است که بضاعت علمی دارند اما بضاعت مالی ندارند؛ اگر این افراد توسط هلدینگ حمایت شوند، شاهد یک تحول در بحث دانش‌آموزی، خانواده و توانمندسازی خواهیم بود.
مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس در مورد راهبرد ویژه این شرکت در مسئولیت اجتماعی گفت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی ماهشهر در شرایط تولید مناسب قرار ندارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از این شهرک خارج کنند، در قالب راهبرد مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج فارس به دنبال فعال‌سازی این شهرک در قالب برنامه حمایت از طرح‌های کارآفرینی و اشتغال محور به‌منظور توانمندسازی صنایع کوچک است به‌شرط اینکه ۵۰ درصد از نیروهای کار این کارگاه‌ها، از زندانی‌های با جرائم مالی تأمین شود. با اجرای این پروژه هم شرکت‌ها و کارآفرینان این زندانیان را توانمند می‌کنند و وارد چرخه کار و تولید می‌کنند و هم کیفیت محصولات تولیدی به گونه‌ای خواهد بود که مشتریان این کسب‌وکارها ازجمله هلدینگ را مجاب خواهند کرد که تأمین کالایشان را از آنها انجام دهند نه از دیگر مناطق کشور حتی اگر محصولات آنها گران‌تر هم باشد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که هزینه‌های مالی با آورده‌های اجتماعی برابری نمی‌کند و دستاوردهای اجتماعی هلدینگ مهم‌تر و ارزشمندتر از هزینه‌های مالی آن است.
گلی اظهار داشت: فرض کنید ما بیاییم به راه‌اندازی این شرکت‌ها کمک کنیم و شرکت‌های هلدینگ هم ترغیب به تأمین کالاهای موردنیاز خود از این کارگاه‌ها ازجمله لباس کار، کیسه‌های حمل محصول، پالت، تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی و….. تأمین کنند و همچنین محصولات آنها را پیش‌خرید کنیم، مجموعه این اقدامات موجب می‌شود که کسب‌وکارهای این‌چنینی در عین تربیت نیروی کار، تقویت و ماندگار شوند. هم‌اکنون واحدی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، زمینی خریداری کرده و در حال آوردن تجهیزات برای خاک‌ریز و … است که ما به شرکت‌های هلدینگ در منطقه ویژه ابلاغ کرده‌ایم تا محصولات این واحد را پیش‌خرید کنند تا به راه‌اندازی و اشتغال 80 نفر کمک کنند.
مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس با تأکید بر اینکه توانمندسازی مردم، جوانان و بانوان مناطق هم‌جوار تاکنون در اولویت صنعت پتروشیمی نبوده، تصریح کرد: شما کمتر مدیرعاملی را می‌توانید پیدا می‌کنید که ادعا کند این راهبرد در حوزه مسئولیت اجتماعی‌اش اجرا می‌شود. امروز مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، راهبردهای اصلی و جزئی اقدامات در حوزه مسئولیت اجتماعی را ترسیم و کنترل می‌کند به گونه‌ای که حتی چگونگی جذب، مصاحبه و انتخاب دانش‌آموزان از این موضوع مستثنا نیست.
گلی با تصریح بر این نکته که پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هلدینگ در واقع پروژه‌های پایدار، مطالعه شده و با نگاه بلندمدت است، افزود: باید در این پروژه‌ها به تدوین سند راهبردی، کنترل پروژه و توانمندسازی توجه شود نه اینکه صرفاً اقدامی بکنند که بگویند ما کاری را انجام داده‌ایم و دیگر آن کار را رها کنند. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که این پروژه‌ها تعطیل‌پذیر نباشد و ماندگار باشد یعنی در دوره بعد هرکسی که بر سرکار آمد این مسیر را ادامه دهد.
وی یادآور شد: اخیراً در ماهشهر مراسمی داشتیم که به تیم‌های ورزشی محلی ماهشهر که در زمین‌های خاکی بازی می‌کنند هزار دست لباس ورزشی و ساک ورزشی و کفش اهدا کردیم. یا پتروشیمی شهید تندگویان روی کانال آبی که بچه‌ها در کنار آن بازی می‌کردند و گاهی داخل آن می‌افتادند، پلی ساختیم که این‌ها خدمتی است کاربردی به مردم منطقه که آثار بلندمدت خوبی هم دارد.
مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس در مورد یکی دیگر از پروژه‌های قابل‌توجه که در قالب پروژه‌های پنج‌گانه مسئولیت اجتماعی این شرکت در حال اجراست، گفت: بعضی از مدارس در ماهشهر و بندر امام فاقد لوازم و امکانات ابتدایی ورزشی ازجمله توپ‌بازی هستند که با تخصیص رقم قابل‌توجهی این مدارس را به وسایل ورزشی تجهیز خواهیم کرد. همچنین برای پروژه بورسیه دانش‌آموزان ۵ میلیارد تومان و به پروژه خانواده ۶ میلیارد تومان و برای پروژه توانمندسازی ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم.
گلی در خصوص حمایت هلدینگ از خانواده‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: به‌طور مستقیم پروژه‌ای در خصوص اعتیاد، پروژه‌ای تعریف نکرده‌ایم اما تأثیر پروژه‌های تدوین‌شده و در حال اجرا بر روی جلوگیری و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی ازجمله طلاق، اعتیاد و… است.
مشاور حوزه مسئولیت هلدینگ خلیج فارس در خصوص ایجاد مراکز مشاوره تأکید کرد: یکی از کارهایی که انجام دادیم و کمتر افرادی پیش‌بینی می‌کردند که هلدینگ این کارها را انجام دهد، استانداردسازی مراکز مشاوره در عسلویه و ماهشهر و تعیین مدیر فنی برای آنها بود. اساساً مراکز مشاوره را بر اساس دستورالعملی با عنوان استانداردسازی و بهبود مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی تعریف کردیم به گونه‌ای که امروزه مراکز مشاوره ما با گذشته اصلاً قابل‌مقایسه نیست و مانند مراکز مشاوره استان‌های برخوردار بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و همه مراجعه‌کنندگان دارای پرونده شخصی هستند و تمامی ضوابط موردنیاز رعایت می‌شود. علاوه بر برخورداری مردم از مشاوران در سطح عالی و حرفه‌ای، از مشاوران برجسته ملی برای آموزش دیگر مشاوران هم استفاده می‌کنیم.
وی افزود: همچنین یک دستورالعمل نظام پرستاری باهدف پرستاری از کودک در منزل طراحی کردیم؛ چون فرزندان خانم‌هایی که در شرکت‌های ما کار می‌کنند و همسران آنها هم مشغول کار هستند در خانه یا در مهدکودک‌ها بودند. آن‌هایی که زیر سن مهدکودک بودند در خانه تنها می‌مانند و والدین مجبور بودند که پرستارهای غیرحرفه‌ای برای فرزندان خود بگیرند که می‌توانست مسائل و آسیب‌های جدی هم برای کودکان و هم والدین به وجود آورد. اما با طراحی یک ابلاغیه در نظام پرستاری قوانینی برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات و رفع معضلات تدوین شد. طبق این ابلاغیه افرادی که بومی هستند و دارای یک سطحی از تحصیلات هستند و می‌خواهند پرستار این بچه‌ها شوند باید شرایط و ضوابط خود را داشته باشند و آموزش‌های لازم را ببینند و تحت نظارت هستند تا خدای‌نکرده خطری برای کودک ایجاد نکنند و کودکان دچار روان‌پریشی و مشکلات این‌چنینی نشوند. ابلاغ چنین دستورالعملی برای نظام پرستاری مجموعه در صنعت نفت و پتروشیمی در این سال‌ها بی‌سابقه است.
گلی در خصوص اطلاع‌رسانی پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اینکه پیش‌ازاین فرآیند اطلاع‌رسانی این‌گونه بود که هرکدام از شرکت‌ها محتوایی را تولید و منتشر می‌کردند، اظهار داشت: امروز، این اطلاع‌رسانی نظام‌مند، یکپارچه و طی یک فرآیند است. طبق دستورالعمل اطلاع‌رسانی پروژه‌ها که ابلاغ کردیم از هر پروژه مسئولیت اجتماعی ۲ درصد باید صرف اطلاع‌رسانی همان پروژه شود و اولویت‌های این 2 درصد را تعیین کردیم.
مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس در ادامه با اشاره به اینکه فرم‌ها و فرمت‌های گزارش موفقیت و عدم موفقیت پروژه‌های مسئولیت اجتماعی تنظیم شده و در قالب کتابی 150 صفحه‌ای در خصوص جشن‌ها، مراسم‌ها و مناسبت‌ها درآمده است، اظهار داشت:. مسیر انجام این کار هم به این صورت بود که کمیته روابط عمومی مطالعه مشاور را انجام داد و بعد به روابط عمومی منطقه ویژه رفته و کمیته روابط عمومی، کتاب تقویم فرهنگی و مناسبات تاریخی سال را با بودجه ۱۵ میلیارد تومان در ماهشهر تصویب کرد و در مرحله بعد تقویم فرهنگی به تصویب شورای راهبردی و سپس مدیرعامل رسیده است. در ادامه این کتاب با امضای اعضای شورای راهبردی و مدیرعامل به عملیات غیر صنعتی ماهشهر رفته و این شرکت وظیفه اجرای این کتاب را دارد و امروز همه مراسم‌ها طبق برنامه و تقدیم مشخص انجام می‌شود و دیگر شاهد اجرای برنامه‌ها بدون برنامه‌ریزی، مصوبه و تقویم مشخص نیستیم. برای مثال برای مناسبت روز کارگر می‌دانیم که برنامه باید چند شب، با چه کسانی و با چه بودجه‌ای و استانداردی باید اجرا شود که امیدواریم این کارها به ثمر برسد و برای سال‌های بعد هم کتاب با یک ویرایش قابل استفاده خواهد بود.
گلی در پایان خصوص مسئولیت اجتماعی هلدینگ خلیج فارس در شرایط کرونا گفت: با توجه به سیاست‌های هلدینگ و البته تأکید وزیر محترم نفت، مسئولیت اجتماعی امروز به‌عنوان یک مأموریت مهم در هلدینگ خلیج فارس پیگیری می‌شود. در موضوع کرونا هم از طریق شورای راهبردی بیش از ۹۰ میلیارد تومان شرکت‌های پتروشیمی هزینه کردند؛ از تأمین آب ژاول موردنیاز استان‌های مختلف کشور برای ضدعفونی اماکن و معابر عمومی در روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا تا امروز که به تجهیز مراکز درمانی مناطق هم‌جوار کمک می‌شود و اهدای کمک به مردم مناطق میزبان صنعت پتروشیمی و… انجام می‌شود.
وی درباره نقطه تمایز اجرای برنامه‌های مصوب مسئولیت اجتماعی هلدینگ، گفت: پیش‌تر سیاست این بود که در موضوعی بودجه‌ای از سوی پتروشیمی‌ها به دستگاه مسئول تخصیص پیدا کند و آن دستگاه آن بودجه را صرف آن موضوع کند، اما اینکه آیا بودجه برای همان مسئله هزینه می‌شد و کم و کیف اجرای آن چگونه بود همواره محل بحث بود. ما در این مسئله یک تحول ایجاد کردیم مثلاً در طرح کانون‌های تحکیم و تعالی خانواده، به جای اینکه پول خود را به یک دستگاهی بدهیم تا برود و این طرح را با نظر خودش اجرا کند به گونه‌ای دیگر عمل کردیم.
مشاور حوزه مسئولیت هلدینگ خلیج فارس، ادامه داد: ما نگفتیم صفر تا صد همه کارها را خودمان انجام می‌دهیم یا همه کار را واگذار می‌کنیم، بلکه برنامه‌ای دقیق برای این کانون‌ها، مشاوران و نحوه اجرا تدوین کردیم، با دستگاه‌ها و تشکل‌هایی که توانایی همکاری در این پروژه را دارند ارتباط کاری برقرار کردیم، مشاوران را تحت آموزش قرار می‌دهیم، استانداردها و برنامه‌های موردنظر را ابلاغ می‌کنیم و بودجه آن را هم تأمین می‌کنیم و در عین حال بر حسن اجرای این پروژه توسط مشاوران و … نظارت دقیق می‌کنیم. در واقع یک مشاور مجرب با یک تیم علمی آورده‌ایم که بتوانند برنامه را اجرا کند و نتیجه آن افزایش اطلاع و آگاهی عموم مردم شهرستان ماهشهر با جمعیت 300 هزارنفری شود. برنامه موردنظر تدوین شد و حالا این برنامه توسط شرکت تخصصی آموزشی هلدینگ با استفاده از پتانسیل‌های منطقه که شامل اداره بهزیستی، ارشاد و کمیته امداد و تشکل‌های فرهنگی و هنری و … هستند اجرا خواهد شد.

مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک مأموریت مهم در هلدینگ خلیج فارس پیگیری می‌شود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه