وزارت صمت/

برنامه وزارت صمت برای گسترش صادرات خودرو و قطعات تا پایان ۱۴۰۴/ ال نود با قطعات بومی ساخته می شود

برنامه وزارت صمت برای گسترش صادرات خودرو و قطعات تا پایان 1404/ ال نود با قطعات بومی ساخته می شود
لینک کوتاه کپی شد

با توجه به ضرورت ساماندهی اوضاع نابسامان صنعت خودرو وزارت صمت در دولت سیزدهم و با همت سیدرضا فاطمی امین برنامه تحول صنعت خودرو را تدوین کرد.

برنامه تحول این صنعت در چهار سال و طی سه مرحله طراحی شده است که مرحله اول آن آماده سازی و احیای ظرفیت های موجود تا پایان سال 1401 با تمرکز بر حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه ها، فعال سازی ظرفیت های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف پروژه های سرمایه گذاری است.

* صادرات خودرو تا پایان سال 1402

مرحله دوم برنامه تحولی صنعت خودرو به ارتقای محسوس کیفیت، عرضه محصولات جدید و گسترش صادرات تا پایان سال 1402 با تمرکز بر تولید محصولات منطبق با همه استانداردهای روز و دستیابی به کیفیت رقابتی تاکید دارد و در مرحله سوم برنامه تحول خودرو بر گسترش صادرات خودرو و قطعات تا پایان سال 1404 تاکید شده است.

در مرحله اول از برنامه تحول صنعت خودرو تاکنون دستاوردهای مهمی حاصل شده است که حاکی از تثبیت تولید خودرو و فعال سازی ظرفیت های داخلی است. در حوزه کیفیت اقدامات مهمی شروع شده که نتایج آن به تدریج آشکار خواهد شد و در سال آینده کاملا محسوس خواهد شد.

* جزئیات رشد تولید خودرو در 6 ماهه نخست امسال

به گزارش فارس رشد تولید انواع خودرو در 6 ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته شامل وانت 48 درصد، انواع ون 585 درصد، انواع اتوبوس 51 درصد، انواع کامیونت، کامیون و کشنده 183 درصد و انواع موتورسیکلت 50 درصد از جمله اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه تحولات خودرو است.

* تعداد خودرو های ناقص کف پارکینگ خودروسازها از 170 هزار دستگاه به صفر رسید

باوجود محدودیت های بین المللی کشورهای تولید کننده خودرو برای تامین قطعات که ناشی از محدودیت های کرونا شکل گرفته بود و منجر به کاهش تولید خودرو در دنیا و افزایش خودروهای کف پارکینگ شده بود، با برنامه ریزی عملیاتی برای تامین قطعات حساس و وارداتی مهم، تعداد خودرو ناقص کف پارکینگ از 170 هزار دستگاه در آذرماه سال گذشته به صفر در مهرماه رسید است که نشان دهنده مدیریت و تثبیت جریان تولید است.

کاهش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازها یکی از موضوعات مورد اهمیت دولت بود و رئیس جمهور در بازدیدی که در اسفند سال گذشته از خودروسازی ها داشت نسب به این موضوع تاکید کرد و بنابراین سیدرضا فاطمی امین این مهم را در دستور کار قرار داد و طی مدت زمان 6 ماه از دستور رئیس جمهور، تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازها به صفر رسید.

براساس اقدامات صورت گرفته در حوزه خودرو تعهدات معوق شرکت های خودروساز به میزان 13 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.

قرعه کشی در محصولات شرکت سایپا (شاهین، کوییک span ، کوییک R و ساینا ) حذف شد که ناشی از افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا در بازار است.

* رفع ممنوعیت واردات خودرو و آغاز فرآیند واردات

یکی از مهمترین اقدامات وزارت صمت رفع ممنوع واردات خودرو است که با توجه به نیاز بازار بالاخره ممنوعیت واردات خودرو در سال 1401 رفع شد و فرآیند واردات آغاز شده است.

همچنین از اقدامات مهم دیگر وزارت صمت توقف تولید خودروهای با کیفیت پایین بود و براین اساس تولید خودروهای مانند تیبا ، سمند و پژو 405 در سال جاری متوقف شد.

* برنامه ریزی برای تولید خودروی ال نود با قطعات بومی

خودروهای جدید از جمله تارا برقی، ری را و تی اف 21 در ایران خودرو رونمایی شده است و برنامه ریزی برای تولید انبوه 9 خودرو جدید انجام شده است یکی از 9 خودرو تولید خودروی ال نود با قطعات کاملا بومی است.

به گزارش فارس بنابر اقدامات انجام شده سهم خودروسازان کوچک از 7 درصد در سال 1400 به 15 درصد در سال 1401 افزایش یافته است.

* امضا 700 میلیون دلار تفاهمنامه بین ایران و روسیه در حوزه تجارت قطعات خودرویی

آغاز فعالیت های بین المللی از جمله برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو در روسیه نیز از جمله اقدامات وزارت صمت است که از جمله دستاوردهای شرکت در این نمایشگاه امضا 700 میلیون دلار تفاهمنامه است در حال که کل صادرات ایران به روسیه در سال گذشته کمتر از 600 میلیون دلار بوده است.

تعریف و اجرای پروژه های فناوری در صنعت خودرو نظیر خودروهای خودران و متصل، تولید بن سازه های خودرو برقی، تولید اتوبوس برقی، تولید گیربکس اتوماتیک و خودروهای کوچک دو نفر نیز آغاز شده است.

همچنین از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه صنعت خودرو افزایش گارانتی خودروسازان به سه سال یا شصت هزار کیلومتر است.

تعریف 300 پروژه جدید برای ارتقا و بهبود کیفیت خودرو در کوتاه مدت و برای بهبود نسبت بن سازه های فعلی که بخشی از آن در شرکت های خودروسازی تکمیل و بخشی دیگر تا پایان سال به اتمام می رسد، راهبرد اساسی تعیین شده برای بهبود کیفیت، تغییر بن سازه های قدیمی و ایجاد بن سازه هیا جدید و به روز است.

تشکیل کنسرسیوم برای راه اندازی مرکز آزمون تصادف، ایجاد سامانه پیگیری به منظور پایش کیفیت توسط شرکت بازرسی کیفیت، ایجاد سامانه پایش مصرف سوخت خودروسازان از دیگر اقدامات برای ارتقای کیفیت خودرو است.

* جزئیات واگذاری سهام خودروسازان

از موارد مهمی که در بازدید رئیس جمهور در اسفند سال گذشته مورد تاکید قرار گرفت و در فرمان 8 ماده ای رئیس جمهور نیز ذکر شد، واگذاری سهام خودروسازان است که در این مورد نیاز فرآیند واگذاری خودروسازان (سایپا و ایران خودرو) از اسفند سال گذشته با انعقاد قراردادهای ارزش گذاری سهام آغاز شد.

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش گذاری دارایی های شرکت های گروه های سایپا و ایران خودرو در مرداد ماه پایان یافته و آگهی اولیه فروش منتشر شده است و درخواست مجوز فروش به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.

برنامه وزارت صمت برای گسترش صادرات خودرو و قطعات تا پایان 1404/ ال نود با قطعات بومی ساخته می شود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه