گل گهر/

آماده سازی زیرساخت ها برای حضور پر قدرت گل گهر در بازار/ رفع موانع درمسیر توسعه با احداث خطوط فرعی ریلی

آماده سازی زیرساخت ها برای حضور پر قدرت گل گهر در بازار/ رفع موانع درمسیر توسعه با احداث خطوط فرعی ریلی
لینک کوتاه کپی شد

کمبود ظرفیت حمل و نقل ریلی یکی از موضوعاتی است که می تواند زنجیره ارزش فولاد را با مشکلات بسیاری همراه کند، در این راستا شرکت گل گهر با طرح ایجاد خطوط فرعی ریلی جهت دسترسی شرکت‌های منطقه به ریل، پیگیر رفع دغدغه تمام شرکت های منطقه است.

به گزارش طلانیوز - صنعت فولاد کشور با بهره برداری از طرح های جدید و افزایش ظرفیت تولید، به سرعت مسیر توسعه را طی می کند و دیگر امروز دستیابی به 55 میلیون تن فولاد در چشم انداز 1404، اتفاق عجیبی نخواهد بود اما دستیابی به این عدد یا حتی بیشتر از آن نیازمند زیرساخت هایی است که نبود هرکدام می تواند حرکت این قطار را از مسیر خارج کرده و خسارت های بسیاری به سرمایه گذاری های انجام شده وارد نماید.

اما در این بین شرکت های معدنی و صنعتی هستند که با سرمایه گذاری و اجرای طرح های زیرساختی علاوه بر هموار کردن این مسیر در جهت کاهش هزینه ها، کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، افزایش سطح ایمنی جاده‌ها و ... گام بر‌می‌دارند که در کاهش قیمت تمام شده محصولات تاثیر مستقیم دارد و قدرت رقابت آنها با شرکت‌های خارجی را افزایش خواهد داد.

حال در این زمینه مجموعه گل‌گهر نگاه ویژه به توسعه حمل ریلی داشته است به نحوی که در چند سال اخیر با حضور در طرح های توسعه زیرساخت حمل ریلی و سرمایه گذاری در پروژه‌های مهمی از قبیل ایجاد شانتینگ یارد ریلی (شامل 29 خط و 6 انشعاب اصلی جهت دسترسی کل منطقه به شبکه ریلی) و تجهیز ناوگان(شامل 714 دستگاه واگن و13 دستگاه لکوموتیو) مشارکت کرده است. که این امر بر ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری در توسعه ملی نقش مهمی ایفا می‌کند. درواقع این مجموعه تلاش می‌کند با شناسایی و رفع بحران ها و گلوگاه‌های مختلف مسیر توسعه را کوتاه تر کند. موضوعی که بی تردید در تغییر نگاه جامعه به بخش معدن و معدن‌کاری تاثیر خواهد داشت.

نمونه ای از این رویکرد را می توان در طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران دید که با سرمایه گذاری و اقدامات گل گهر در این طرح عظیم و برجسته به سرانجام رسید و با بهره برداری از این طرح دغدغه تامین آب صنایع موجود منطقه برطرف گردید. اما این بار گل گهر به سراغ برطرف کردن بحران عظیم تری یعنی حمل و نقل ریلی رفته است تا بیش از پیش خود را برای نقش آفرینی بیشتر در زنجیره فولاد آماده سازد و در راستای توسعه پایدار گام‌های تولیدی بردارد.

بدون شک لجستیک و حمل و نقل از بخش های استراتژیک توسعه پایدار می‌باشند و بدون توسعه پایدار نمی‌توان نگاه بلندمدتی به فعالیت‌های یک بنگاه اقتصادی داشت. درواقع حمل ریلی باید هم راستا با طرح های فولادی توسعه پیدا کند، موضوعی که در سال های اخیر با بی‌توجهی همراه شده و می‌تواند به زودی مانند داستان انرژی گریبان واحدهای فولادی را بگیرد.

از سویی دیگر با توسعه حمل و نقل ریلی توسط شرکت گل‌گهر، علاوه بر کاهش قیمت تمام شده که بی‌تردید بر سود‌دهی شرکت و استقبال بیشتر سهامداران اثرگذار است، در حوزه کاهش آلاینده‌های زیست محیطی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و این در حالی است که حفظ محیط زیست از ارکان اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شود.

شرکت گل‌‌گهر در حوزه احداث خطوط ریلی در سطح کشور پیشگام بوده و با یک برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه خطوط ریلی و حمل و نقل محصولات از این طریق با جدیت وارد عمل شده است. طول خطوط ریلی جدید منطقه و خطوطی که به مجتمع‌های گل‌‌گهر، جهان فولاد، گهر زمین، توسعه آهن و فولاد، میدکو متصل می‌ شوند، حدود 72 کیلومتر است.

با توجه به مزیت‌های حمل محصولات از طریق خطوط ریلی، این مجموعه تمام تلاش خود را کرده که بتواند 70 درصد از محصولات شرکت را به صورت ریلی جابه ‌جا کند و در این راستا پروژه‌های عظیمی آماده بهره‌‌برداری است.

مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی کشور که به دنبال ایجاد زنجیره فولاد در منطقه است، توجه ویژه به موضوع حمل و نقل دارد و در همین راستا و با پیش بینی های صورت گرفته چندی پیش تفاهم‌نامه‌ احداث خطوط فرعی ریلی بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت گل‌گهر و شرکت توسعه‌عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر منعقد شد.

تفاهم‌نامه ای که تمام شرکت های منطقه گل گهر از آن منتفع خواهند شد. و در آن سوی ماجرا گل گهر و سایر شرکت های منطقه می توانند با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به مواد اولیه دست پیدا کرده و نتیجتا محصول تولیدی خود را سریعتر و با قیمت پائین تری به بازار مصرف برسانند.

درواقع با این قرار‌داد که منجر به کاهش هزینه های حمل و نقل، صرفه جویی سوخت، کاهش تصادفات و آلاینده های زیست محیطی و ... می‌شود، سالانه منافع قابل توجهی عاید کشور خواهد شد.

آماده سازی زیرساخت ها برای حضور پر قدرت گل گهر در بازار/ رفع موانع درمسیر توسعه با احداث خطوط فرعی ریلی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه