مدیرعامل شرکت مس با استاندار آذربایجان شرقی و رئیس دانشگاه تبریز دیدار کرد

عزم جدی شرکت مس برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی

عزم جدی شرکت مس برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی
لینک کوتاه کپی شد

دکتر علی رستمی در نشست بررسی راهکارهای توسعه صنعت مس که با حضور استاندار آذربایجان شرقی و دیگر مسئولان این استان برگزار شد، گفت: حضور رئیس‌جمهور در مجتمع مس سونگون نقطه عطفی در تاریخ این مجتمع و صنعت مس کشور و نشانه اهتمام ایشان به توسعه این صنعت است

به گزارش طلانیوز، مدیرعامل شرکت مس با بیان این مطلب افزود: اهتمام ویژه و جدی استاندار و مدیران آذربایجان شرقی به توسعه صنعت مس، در راستای منویات رهبری است.

وی افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از ورزش نیز اقدامات خوبی شده و امسال اعتبار این بخش را 30 درصد افزایش خواهیم داد.

رستمی از برنامه‌ریزی شرکت ملی مس ایران برای احداث یک نیروگاه خورشیدی 300 مگاواتی و راه‌اندازی خط تولید سلول‌های خورشیدی در استان خبر داد و گفت: صنعت مس جزو کم‌مصرف‌ترین صنایع است و آلایندگی آن هم نسبت به صنایع دیگر بسیار کم است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران درخصوص ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در استان نیز گفت: ایجاد این صنایع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلی شرکت است و در کنار آن آمادگی داریم تا در هر پروژه پایین‌دستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت کنیم.

رستمی درخصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان هم به سوابق این موضوع اشاره کرد و گفت: وزیر صمت به شرکت ملی مس ایران تکلیف کرده است که این بحث که مطالبه جدی مسئولان و نمایندگان استان است، به‌طور جدی دنبال شود و در این راستا کارگروهی متشکل از متخصصان برای بررسی ابعاد حقوقی موضوع تشکیل شده و نتایج آن ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ذخایر معدن مس سونگون، 4 میلیارد تن برآورد شده و با وضع فعلی، استخراج کل این ذخایر 150 سال طول می‌کشد، افزود: بنا داریم که طبق اقتضائات بخش معدن، این مدت را به 50 سال کاهش دهیم، لذا باید ظرفیت استخراج را به سه برابر وضع فعلی یعنی 900 هزار تن برسانیم و در کنار آن، اجرای پروژه ذوب و تولید کاتد مس هم جزو برنامه‌هاست.

رستمی تصریح کرد: شرکت ملی مس ایران آمادگی دارد بعد از اکتشاف ذخایر معدنی، طبق تجربه‌های مشابهی که در دنیا هست، جنگل‌ها را احیا کند و بنابراین در این فرصت تاریخی، نباید اجازه دهیم که توسعه صنعت مس با تعلل و وقفه مواجه شود.

بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران هم در این جلسه گزارش توسعه پایدار صنعت مس ایران با محوریت انتخاب ظرفیت بهینه واحدهای فرآوری و ذوب را ارائه کرد و گفت: شرکت ملی مس ایران در دوره جدید مدیریتی برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی عزم جدی دارد و همکاری مسئولان استان می‌تواند ظرفیت‌ها را در این حوزه شکوفا کرده و به فرصتی برای توسعه و پیشرفت استان تبدیل کند

بکارگیری ظرفیت و پتانسیل های علمی مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در دیدار با رییس دانشگاه تبریز، بر استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت‌های علمی مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان در صنعت مس تأکید کرد.

دکتر رستمی با اشاره به نامگذاری سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران تلاش می کند با بهره مندی از ظرفیت های داخلی و مراکز دانشگاهی در اعتلای صنعت مس گام های اساسی را بردارد چرا که خودکفایی در نیازهای فنی و مهندسی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی هدف اصلی این شرکت می باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از بکارگیری ظرفیت ها و پتانسیل های علمی و نخبگان برای تهیه نقشه راه معدن پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با تهیه این نقشه و مشخص شدن روش های استراتژیک حوزه معدن، کمک شایانی به صنایع معدنی خواهد شد و در این بین مراکز علمی و دانشگاهی باید نقش کلیدی ایفا نمایند.

دکتر رستمی با اشاره به استقرار دفتر تحقیق و پژوهش (R&D) مجتمع مس سونگون در دانشگاه تبریز افزود: بر این باوریم باید هیچ گونه فاصله ای بین دانشگاه و معدن وجود نداشته باشد و با تعامل بیشتر بکوشیم تا وارد انقلاب چهارم صنعتی در کشور شده و راهگشا و راهنمای ورود شرکت های دیگر نیز به این عرصه باشیم و با بهره مندی از علوم روز دنیا همچون هوش مصنوعی و ... و با ایفای نقش مشاوره ای و نظارتی مراکز علمی، در تمامی فعالیت های معدنی شاهد توسعه، افزایش بهره وری و اعتلای این صنعت باشیم.

در این جلسه در خصوص تشکیل آزمایشگاه مرجع معدنی و پارک فناوری و نوآوری صنایع معدنی در صنعت مس و زمینه های همکاری آتی بحث و تبادل نظر شد.

روحیه جهادی دکتر رستمی مشوقی برای محققان و پژوهشگران برای پرداختن بیشتر به موضوعات صنعت مس

دکتر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: دکتر رستمی مدیر جهادی است و سفرهای مکرر ایشان به تبریز و پیگیری موضاعات و فصل های مشترک با دانشگاه تبریز در کنار نگاه توسعه محور ایشان نشان از عزم راسخ ایشان برای پیشرفت صنعت مس با بهره گیری از متدهای علمی روز دنیا دارد که جای تقدیر و تشکر دارد و این امر مشوقی برای محققان و پژوهشگران برای پرداخت بیشتر به موضوعات این صنعت خواهد بود.

مس پرس

عزم جدی شرکت مس برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه