خیز بلند چادرملو در جهت توسعه محصولات دانش بنیان

ساخت ممبران های آب شیرین کن

ساخت ممبران های آب شیرین کن
لینک کوتاه کپی شد

مدیر عامل شرکت بین المللی معدنی و صنعتی سی پی جی پارس بعنوان بازوی اجرایی مجموعه چادرملو در گفت و گویی با اشاره به طرح ها و برنامه های فناورانه متکی به ایده های دانش بنیان گفت: طرح ساخت و تولید ممبران های آب شیرین کن در قالب طرح های توسعه ای این شرکت در دستور کار چادرملو قرار گرفته است .

به گزارش طلانیوز؛ مدیر عامل شرکت بین المللی معدنی و صنعتی سی پی جی پارس بعنوان بازوی اجرایی مجموعه چادرملو در گفت و گویی با اشاره به طرح ها و برنامه های فناورانه متکی به ایده های دانش بنیان گفت: طرح ساخت و تولید ممبران های آب شیرین کن در قالب طرح های توسعه ای این شرکت در دستور کار چادرملو قرار گرفته است .

مهندس حسینی افزود: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نام گذاری سال 1401 " تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی "، شرکت چادر ملو با رویکرد تولید محصولات استراتژیک مبتنی بر فناوری پیشرفته محصول و سرلوحه قراردادن بیانات مقام معظم رهبری ، جهت تولید ممبران های اسمز معکوس و رهایی از وابستگی به کشورهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین ایجاد پایگاهی جهت تحقیق و توسعه توسط این شرکت و علاقه مندان و دانش پژوهان ایرانی جهت به روز آوری و توسعه محصولات مرتبط ، پروژه تولید فیلترهای صنعتی اسمز معکوس از مسیر انتقال تکنولوژی و خرید ماشین آلات با سرمایه گذاری حدودی 60 میلیون یورو را آغاز کرده است .

وی همچنین افزود : هم زمان با تولید انبوه، توسعه¬ محصول یا محصولات آتی از طریق ایجاد دفتر تحقیقات و توسعه و همکاری با صاحبان تکنولوژی اولیه و یا سایر صاحبین تکنولوژی و مراکز تحقیقاتی داخل کشور انجام خواهد شد و اجرای این طرح از اواسط سال جاری آغاز و طی 24 ماه به پایان می‌رسد و سالانه 50 هزار عدد ممبران آب شیرین کن با اجرای این طرح در کشور عزیزمان تولید خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بین المللی سی پی جی پارس همچنین در خصوص نقش آب در تولید و توسعه صنعتی کشورافزود: میزان مصرف آب در کشور ما در بخش کشاورزی 90 درصد ، مصارف خانگی و شرب 7 درصد و در صنعت حدود 3 درصد می باشد. بنابراین اگرچه در حال حاضر سهم آب مصرف شده در بخش صنعت در مقایسه با بخش کشاورزی ناچیز است، ولی رویکرد توسعه اقتصادی کشورهای جهان نشان می‌دهد که به تدریج با توسعه صنعتی، این سهم به مراتب در حال افزایش است، ضمن اینکه تامین آب برای صنایع و معادنی که معمولا در مناطق دور از منابع آب شکل گرفته‌اند، مساله مدیریت منابع آب در این بخش‌ها را پراهمیت‌تر می‌کند.

حسینی ضمن تشریح شرایط بحران کمبود آب در کشورگفت : با ورود به هزاره سوم و همزمان با افزايش جمعيت به ويژه در كشورهاي درحـال توسـعه، تقاضـا بـراي آب بـه منظور تأمين نيازهاي جمعيتي افزايش قابل ملاحظه اي يافته است که اين موضوع به ويژه در مناطقي مانند کشورمان كه به صورت طبيعي همواره با كمبود آب مواجه بودند، بيشتر حايز اهميت است. اشاره به این نکته ضروری است که متوسط ميزان بارندگي سـالانه در ايران 243 ميليمتر بوده كه كمتر از يك سوم متوسط بارندگي در جهان اسـت.

وی افزود : با توجه به میانگین بارش سالانه در کشور به مقدار 420 میلیارد متر مکعب و تبخیر آن در سال به میزان 300 میلیارد متر مکعب به دلیل دمای بالای هوا، میبایست در راستای احیای آبهای شور و بازیافت پساب اهتمام بیشتری شود.

در حال حاضر تولید 70 میلیون متر مکعب آب شیرین در روز با استفاده از تکنولوژی فیلترهای اسمز معکوس در دنیا انجام می گیرد. این رقم 50% از کل ظرفیت تولید آب شیرین در جهان است. جهت تولید این حجم آب شیرین سالانه 2 میلیون فیلتر اسمز معکوس در سطح جهان تولید و عرضه می¬گردد. بیش از 60% از فیلترهای اسمز معکوسی که سالانه در جهان تولید می¬گردد در منطقه¬ی خاورمیانه بخصوص در عربستان، امارات متحده عربی و شمال آفریقا(MENA) استفاده می¬شود. بهـای پایین تـرآب تولیـدی در واحدهـای اسـمز معکـوس نسـبت بـه سایر فراینـد ها، مهمتریـن عامـل پیشـی گرفتن فراینـد اسـمزمعکـوس نسـبت بـه سـایر روشهـا و در نتیجـه، اقبـال بـه اسـتفاده از ممبـران اســمز معکــوس اســت.

مدیر عامل سی پی جی پارس با استناد بند الف ماده‌ 36 برنامه‌ی ششم توسعه که بر اساس آن دولت را مکلف کرده است تا پایان اجرای برنامه، حداقل 30 درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین کند،گفت: در حال حاضر در کشور ما 62 واحد نمک‌زدایی آب با مجموع ظرفیت تولید 260 هزار مترمکعب در شبانه روز در حال بهره‌برداری و 25 واحد دیگر نیز با مجموع ظرفیت تولید 236220 مترمکعب در شبانه روز در دست ساخت است و مجموع ظرفیت تولید روزانه‌ی 439 هزار مترمکعب در استان‌های واقع در حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند که از نظر تعداد 2.78 درصد و از نظر ظرفیت 5.88 درصد کل تأسیسات نمک‌زدایی آب شرب کشور را شامل می‌شود و بیش از 75 درصد از آب مورد نیاز تاسیسات استراتژیک کشورمان مثل نیروگاه ها ،پالایشگاه ها، معادن ، پتروشیمی و صنایع غذایی توسط سیستم ممبران های RO ساخت کشورهای آمریکایی و اروپایی و سایر کشورهای تولید کننده آن در دنیا که بسیار محدود می باشند تامین میگردد.

لذا بـا توجـه بـه شرایط فعلی، وجـود تحریم هـای مختلـف و میزان مصـرف ممبـران در خـاور میانـه، سـرمایه گــذاری در تولیــد ممبــران RO بــا توجــه بــه نیــاز رو به رشــد آن در ایــران و منطقــه را میتــوان یــک اولویــت راهبـردی بـه شـمار آورد. ایـن فراینـد تولیـدی می تـواند عـلاوه بـر تأمیـن نیـازکشـور و واردات ارز از طریـق صـادرات، در افزایـش هم افزایی هـای بـا کشـورهای خـاور میانـه نقـش مهمی ایفـا کنـد و می بایست بـه عنـوان یـک نیـاز راهبـردی، الزامـی تلقی گردد.

ممبران RO (اسمز معکوس) چیست ؟

ممبران اسمز معکوس، استوانه ای متشکل از لایه های نازک پلیمری است که جهت انتقال جرم میان دو محلول با غلظت های مختلف استفاده می شود.حدود 82 درصد از منابع آب دریا (SW) و آب شور (BW) توسط این فرآیند تصفیه می شود. آب وارد شده به درون هوزینگ، به صورت چرخشی، اطراف فیلتر به چرخش در می آید. بر اثر چرخش آب در اطراف ممبران، آب خالص و بدون آلودگی از منافذ کوچک غشار عبور نموده و وارد مجرای خروجی آب می گردد. این آب تصفیه شده، خالص بوده و از دستگاه خارج می گردد.یک سیستم RO با عملکرد بالا می تواند تا 99.8٪ از آلاینده های محلول موجود در آب آشامیدنی که شامل نمک ها، ترکیبات آلی، میکروارگانیسم ها، ویروس ها ،مولکول های چربی و روغن و پیروژن ها را از بین ببرد.

ساخت ممبران های آب شیرین کن

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه