نرخ طلا/

افزایش نرخ طلا تا کجا ادامه دارد؟

افزایش نرخ طلا تا کجا ادامه دارد؟
لینک کوتاه کپی شد

سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی با مروری بر رویدادهای فلزات گرانبها در هفته‌ی پیش، چشم‌انداز آتی فلز زرد امن را اینگونه پیش‌بینی کرد: قیمت طلا به دنبال صعود قاطع روز جمعه، هفته‌ی جدید را با روند صعودی آغاز کرد و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در محدوده‌ی مثبت بسته شد.

به گزارش طلانیوز و به نقل از بازار تهران طلا، پس از سکوت نسبتاً پایدار در روز چهارشنبه، طلا (XAU/USD) مجددأ قدرت خود را به دست آورد و برای اولین بار در هفت ماه اخیر، در پایان هفته به بالای 1900 دلار صعود کرد و بدین ترتیب، چهارمین هفته‌ی متوالی را در محدوده‌ی مثبت به اتمام رساند.
در بحبوحه‌ی عدم انتشار داده‌های کلان سطح بالا از ایالات متحده، درک ریسک و عملکرد بازده‌ی اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده می‌تواند حرکت این جفت ارز را در هفته‌ی آینده تحریک کند.
هفته‌ گذشته چه رویدادهایی چه اتفاقی افتاد؟

پس از آنکه داده‌های ایالات متحده نشان داد که تورم دستمزد و تورم قیمت در ایالات متحده در ماه دسامبر کاهش یافته است، شرط‌های تندروانه‌ پیرامون سیاست فدرال رزرو در آغاز هفته بر بازارهای مالی تسلط یافتند.
با کاهش بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده تا میزان 3.5 درصد در روز دوشنبه، طلا (XAU/USD) با همبستگی معکوس موفق به افزایش سود روز جمعه شد.

اگرچه سیاست‌گذاران فدرال رزرو تلاش کردند تا در برابر انتظارات برای چرخش سیاست فدرال رزرو عقب‌نشینی کنند، جریان‌های ریسک بر بازارهای مالی روز سه شنبه مسلط شدند. از طرفی، دلار آمریکا برای یافتن تقاضا با مشکل مواجه شد و به طلا (XAU/USD) اجازه داد تا به رشد خود ادامه دهد.

در غیاب انتشار داده‌های با تاثیر بالا در روز چهارشنبه، سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی انتشار آمار تورم مورد انتظار ایالات متحده در روز پنج‌شنبه، از انجام شرط‌بندی‌های بزرگ خودداری کردند.
اداره‌ی آمار کار ایالات متحده گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در دسامبر از 7.1 درصد در نوامبر به 6.5 درصد به صورت سالانه کاهش یافته است که البته مطابق با انتظارات بازار است. CPI، به طور ماهانه، 0.1 درصد کاهش یافت.

علاوه بر این، CPI اصلی، که قیمت‌های مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، در ماه نوامبر 0.3 درصد افزایش یافت، اما نرخ سالانه‌ی آن به 5.7 درصد کاهش یافت. تحت یک واکنش اولیه، دلار آمریکا تحت فشار شدید فروش قرار گرفت و قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، برای اولین بار از ماه می از 1900 دلار فراتر رفت.
در عین حال، پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا و رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، هر دو حمایت خود را از افزایش 25 واحدی (bps) نرخ بهره بانک مرکزی در اوایل فوریه ابراز کردند و انتظارات مبنی بر کاهش سرعت نرخ را افزایش دادند.

سرعت افزایش نرخ بهره
با وجود ارقام CPI و اظهارنظرهای فدرال رزرو، احتمال افزایش 25 واحدی نرخ بهره فدرال رزرو به بالای 90 درصد رسید و بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا برای اولین بار در سه هفته‌ی گذشته به زیر 3.5 درصد تنزل یافت و در نیمه‌ی دوم هفته به افزایش نرخ طلا (XAU/USD) دامن زد.

پیش از پایان هفته، دانشگاه میشیگان (UoM) گزارش داد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده در اوایل ژانویه از 59.7 در دسامبر به 64.6 افزایش یافت.
UoM در نشریه‌ی خود خاطرنشان کرد: «انتظارات تورمی سال آینده برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته و از 4.4 درصد در دسامبر به 4.0 درصد در ژانویه رسیده است».
با این گزارش که راه را برای بهبود بازده اوراق قرضه آمریکا بسته است، طلا (XAU/USD) جایگاه خود را حفظ کرد و در نهایت به رشد هفتگی نزدیک به 2 درصد رسید.

افزایش نرخ طلا تا کجا ادامه دارد؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه