قیمت طلا | قیمت طلا امروز | قیمت طلا هرروز

سقوط آزاد قیمت طلا | قیمت طلا ۲ مهر ۱۴۰۱

سقوط آزاد قیمت طلا | قیمت طلا 2 مهر 1401
لینک کوتاه کپی شد

قیمت طلا امروز در بازار جهانی افت شدیدی را تجربه کرده است.

به گزارش طلانیوز؛ قیمت طلا در بازار دارای اهمیت ویژه ای است. مهم ترین عواملی که بر قیمت طلا در ایران تاثیر گذارند می توان به قیمت جهانی طلا، وجود انتظارات تورمی، نوسانات نرخ ارز، نوسانات شاخص سهام و تحریم های بین المللی اشاره کرد. قیمت طلا غیر قابل پیش بینی است و ممکن است با توجه به تحولات روز قیمت طلا صعودی و یا نزولی شود. قیمت طلا امروز شنبه، 2 مهر 1401 در بازار چند شد؟

به‌گزارش بلومبرگ، افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی دنیا جهت مهار تورم باعث شده ارزش طلا به پایین‌ترین رقم از ابتدای همه‌گیری کرونا برسد.

قیمت هر اونس طلا امروز با 1.63 درصد کاهش به 1643 دلار و 94 سنت رسید.

ارزش طلا 20 درصد نسبت‌به اوج آن در ماه مارس کاهش‌یافته است. بالا رفتن ارزش دلار بازار سهام را هم مختل کرده‌است. نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا به‌خاطر سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک‌های مرکزی باعث شده سرمایه‌گذاران از سرمایه‌های مخاطره‌آمیز دوری کنند.

قیمت طلا و دلار آب شد | قیمت دلار ارزان شد

تحلیلگران عقیده دارند با توجه به این‌که بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری فلزات گرانبها ازجمله طلا را افزایش می‌دهد، کاهش قیمت آن ادامه خواهد داشت. البته ترس از رکود اقتصاد و بالا گرفتن درگیری بین روسیه و اوکراین می‌تواند تا حدی از قیمت‌ها حمایت کند.

بانک‌های مرکزی سوئیس، نروژ و انگلیس هم به‌دنبال بانک مرکزی آمریکا بالا رفتن نرخ بهره را جهت مهار تورم اعلام کرده‌اند. ازآنجایی‌که ارزش طلا با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، معمولاً رابطه‌ای عکس بین قیمت طلا و ارزش دلار و نرخ بهره وجود دارد.

قیمت نقره امروز با 3.60 درصد کاهش به 18 دلار و 91 سنت رسید و پلاتین هم با 4.86 درصد کاهش 43 دلار و 87 سنت معامله می‌شود.

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو | جمعه 4 شهریور | 1401/6/4

عیار طلا چیست؟
عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بها است. هر چند که برای سایر مواد هم به کار می‌رود. عیار طلا معمولاً از واحد کامل 24 بیان می‌شود. برای مثال طلای 24 عیار طلای خالص با حداقل 99٬9 درصد طلا، و طلای 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.

در ایران معمولاً از عیار 18 استفاده می‌شود و عیارهای 20 و 22 هم به رسمیت شناخته می‌شوند اما تولید طلا با عیار پایین‌تر از 18 فقط برای صادرات مجاز است و عرضه آن در بازار داخل ممنوع است. عیار سکه‌ها معمولاً بالاتر از عیار جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم در سکه‌زنی استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های بهار آزادی با عیار 21٫6 (90٪) ضرب می‌شوند.

اونس چیست؟
اونس، واحد اندازه‌گیری وزن است که برای فلزات گرانبها و نیز برای سایر اجسام به کار می‌رود و آن را با نماد oz1 نشان می‌دهند. اونس معمولی در اوزان بین الملی برابر است با یک شانزدهم پوند یا 400 ارزن که در سیستم متریک مساوی می‌شود با 28.349523125 گرم. اونس در آمریکا بسیار رایج است به گونه‌ای که خرید و فروش طلا بین مردم معمولی جامعه براساس واحد وزن اونس صورت می‌گیرد. واحد اونس برای فلزات گران قیمتی مانند طلا ، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم نیز استفاده می‌شود. واحد اونس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل 31.10343 گرم است.

قیمت‌های بازار طلا و سکه در روز آخر هفته

اصطلاح اونس طلا
اصطلاح یک اونس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک تکه طلا (ساچمه مانند یا هر شکل دیگر) با وزن یک اونس و با خلوص 99.99٪ ( 24 عیار ) می‌باشد. بنابراین اونس طلا شامل 2 ویژگی شاخص است:

وزن آن برابر گرم 31.1034768 = oz1 باشد. این وزن برای طلا در تمامی دستگاه‌ها یکسان هست.

عیار آن باید 24 باشد. به عبارت دیگر خلوص آن 99.9 درصد می‌باشد

منبع: تسنیم/اقتصاد آنلاین

سقوط آزاد قیمت طلا | قیمت طلا 2 مهر 1401

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه