قیمت طلا و دلار | قیمت سکه | قیمت ارز

قیمت طلا و دلار آب شد | قیمت دلار ارزان شد

قیمت طلا و دلار آب شد | قیمت دلار ارزان شد
لینک کوتاه کپی شد

چند روز گذشته قیمت دلار و طلا افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند، اما از دیروز قیمت‌ها مسیری کاهشی را در پیش گرفتند. علت این موضوع چیست؟

به گزارش فاطیما زراعت دوست خبرنگار طلانیوز : چندروز گذشته تصویب قطعنامه شورای حکام باعث تزریق هیجان به قیمت دلار و طلا شد. در پی این اتفاق طلا وارد کانال یک میلیون و 500 هزار تومانی شد و سکه پا به کانال 16 میلیون تومانی گذاشت.

اما از روز گذشته روند قیمتی این بازارها در مسیر متفاوتی قرار گرفته است. قیمت طلا و قیمت سکه دوباره به کانال قبلی خود بازگشتند و قیمت دلار بازار آزاد باوجود نوساتی که داشت امروز کاهشی نسبی را تجربه کرد.


دلیل این کاهش قیمت‌ها چیست؟
مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: یکی از دلایل این کاهش قیمت‌ها بحث تایید قطعنامه شورای حکام بود که باعث شد جوی هیجانی در بازار شکل بگیرد و دلار روندی افزایشی را در پیش گرفت. طلا و سکه نیز به‌عنوان تابعی از دلار، همین مسیر را دنبال کردند.

او ادامه داد: اما کم‌کم جامعه به این باور رسید که این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد. هیجان کاهش یافت و قیمت‌ها عقب‌نشینی کردند.

این کارشناس همچنین درباره تداوم کاهش قیمت در بازارهای ارز و طلا توضیح داد: به‌طورکلی واقعیت این است که کاهش ارزش پول ملی ما به سرعت باعث افزایش قیمت دلار می‌شود. نباید تصور کرد این عقب‌نشینی می‌تواند باثبات باشد و احتمال افزایش دوباره وجود دارد.
او ادامه داد: درصورتی که تغییری در رویه اقتصاد صورت نگیرد و شرایط فعلی بهبود پیدا نکند، نمی‌تونیم انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.


توقف معاملات ارزی ایران و افغانستان
به نقل از شرق ، طبق گفته علیرضا رجایی، رئیس پیشین ستاد افغانستان معضل دیگر این روزهای تجارت ایران با افغانستان، موضوع حواله‌جات ارزی است که طالبان آن را بسیار محدود کرده؛ تا آنجا که عملا رابطه صرافی‌های ایران با صرافی‌های این کشور مختل شده است. او حتی خبر می‌دهد که طالبان چند باری هم به سرای شهزاده در کابل و صرافی‌های ایران حمله کردند.

سرای شهزاده یا سرای سنگِ ماشه بزرگ‌ترین بازار صرافی افغانستان است. در این بازار روزانه 200 هزار مشتری مبلغ 300 میلیون دلار ارز را مبادله می‌کنند. نمایندگی‌های برخی بانک‌های خصوصی افغانستان همچون بانک عزیزی، بانک میوند و کابل‌بانک نیز در این سرا وجود دارند.

محبی درباره تاثیر این موضوعات بر قیمت دلار داخلی به تجارت‌نیوز گفت: هرنوع ناآرامی، عدم امنیت و درگیری‌های بین کشوری می‌تواند روی قیمت دلار موثر باشد. البته هیجان تاثیر قطعنامه شورای حکام بیشتر از حمله طالبان بود و به همین دلیل در بازار دلار شاهد کاهش قیمت نسبی بودیم.

امااو دستگیری معاملان طلا و دلار فردایی را بر شرایط بازار بی‌تاثیر دانست. محبی بیان کرد: در گذشته این این اقدام صورت گرفته و مشاهده شده نمی‌تواند بر کاهش قیمت موثر باشد.

قیمت طلا و دلار آب شد | قیمت دلار ارزان شد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه