طلا

قیمت طلا دوباره بالا می‌رود؟

قیمت طلا دوباره بالا می‌رود؟
لینک کوتاه کپی شد

بازار طلا همچنان درگیر جنگ بین افزایش نرخ بهره در آمریکا و تورم است. فعالان معتقدند این حرکت ممکن است به سمت صعودی تغییر کند زیرا پایان هفته میلادی در بالای محدوده 1850 دلار در هر اونس پایان می‌یابد. در بازارهای داخلی ایران هم قیمت طلا با افزایش روبرو شد.

به گزارش فاطیما زراعت دوست خبرنگار طلانیوز، پس از فشارهای شدید فروش در اوایل روز جمعه، فلز گرانبها با جهش قیمت ها از سطح حمایتی کمی بالاتر از 1825 دلار در هر اونس، شاهد بازگشت چشمگیری بود. اما فعالان و تحلیلگران بازار طلای جهانی معتقدند که افزایش نرخ بهره و تورم باعث تغییر روند بازگشتی طلا به سمت افزایش قیمت طلا است. معاملات طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز با افزایش قیمت روبرو شد.

قیمت طلا در سه هفته گذشته حدود 1850 دلار در هر اونس بوده است. معاملات آتی طلای آگوست هفته را با افزایش 1.5 درصدی به پایان می‌رسانند که آخرین بار با قیمت 1876.50 دلار معامله شد.

به گفته برخی از تحلیلگران بازار، داده های اقتصادی ناامید کننده، از جمله تورم داغتر از حد انتظار در آمریکا، حرکت صعودی جدیدی را برای این فلز گرانبها ایجاد کرد. در عین حال، ضعف بیشتر در بازارهای سهام، جذابیت پناهگاه امن طلا را بهبود می بخشد.

باب هابرکورن، تحلیلگر ارشد بازار در RJO Futures می گوید: «طلا دقیقاً همان کاری را که باید انجام می دهد، انجام می دهد. سرمایه گذاران بار دیگر به طلا به عنوان یک پوشش تورم و دارایی امن نگاه می کنند.

جو عمومی بازار روز جمعه، پس از اینکه وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده آن در ماه مه 8.6 درصد افزایش یافت، منفی شد. قیمت های مصرف کننده به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسیده است. کمی دیرتر صبح جمعه، دانشگاه میشیگان اعلام کرد که شاخص تمایل مصرف کننده به 50.2 کاهش یافته است که پایین ترین سطح خود در 50 سال اخیر است. در عین حال، مصرف کنندگان انتظار دارند تورم 5.4 درصد در 12 ماه آینده افزایش یابد.

هابرکورن گفت که فروش سهام و افزایش طلا نشان می دهد که بازار در حال درک این موضوع است که فدرال رزرو کاری نمی تواند برای مهار تورم انجام دهد.

او گفت: اگرچه بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد، اما این نرخ‌ها به اندازه‌ای بالا نخواهند بود که با تورم مطابقت کنند. در این محیط، آنچه شما واقعاً می خواهید طلا است.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در ساکسو بانک، گفت که افزایش قیمت مصرف کننده خطر اشتباه سیاستی را نه تنها از سوی فدرال رزرو بلکه از سوی بانک های مرکزی در سراسر جهان افزایش می دهد. اگرچه حرکت در حال حاضر به نفع گاوهای طلا است، اما بازار همچنان با باد مخالف چالش برانگیز مواجه است زیرا انتظار می‌رود فدرال رزرو در هفته آینده نرخ بهره را 50 واحد افزایش دهد.

بارت ملک، رئیس بخش استراتژی کالا در TD Securities، گفت که قیمت طلا در هفته آینده پس از نشست سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده ممکن است به زیر 1850 دلار در هر اونس بازگردد.

وی افزود: در کوتاه مدت افزایش نرخ بهره همچنان برای طلا منفی است.

بازارهای داخلی کشورمان ایران هم از این رهگذر بی‌نصیب نماند و در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام بر علیه ایران، امروز شنبه در ابتدای معاملات قیمت طلا با افزایش 40,200 تومان روبرو شد.

بر همین اساس، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد امروز شنبه 21 خرداد با 40,200 تومان افزایش، 1,481,000 تومان و هر مثقال طلای 18 عیار در بازار آزاد امروز با 194,000 تومان افزایش، 6,431,000 معامله شد.

قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز شنبه 21 خرداد با 580,000 تومان افزایش، 15,525,000 تومان و هر قطعه سکه بهار آزادی با 6,000 تومان افزایش، 14,504,000 معامله شد.

همچنین هر قطعه نیم سکه نیز با 5,000 تومان کاهش، 8,520,000 تومان و ربع سکه با 3,000 تومان کاهش، 5,520,000 تومان قیمتگذاری شد.

در حالی که بازارها توجه زیادی به تورم دارند، تحلیلگران و اقتصاددانان همچنین می گویند که سرمایه گذاران باید به اعداد مصرف توجه داشته باشند و بر بازار خرده فروشی در هفته آینده متمرکز باشد. اقتصاددانان خاطرنشان می کنند که فشار بر درآمدهای واقعی ناشی از قیمت‌های بالاتر، با توجه به مازاد بر خدمات در آن بخش از اقتصاد، به‌ویژه بر هزینه‌های کالاهای پیش رو تأثیر می‌گذارد. اقتصاددانان CIBC می‌گویند که رشد اقتصادی آمریکا در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت.

قیمت طلا دوباره بالا می‌رود؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه