// کد مطلب: ۱۶۴۴۶۵

رپرتاژ اگهی /

با تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن آشنا شوید

با تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن آشنا شوید
لینک کوتاه کپی شد

بازار بورس به شما امکان سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف مانند سهام، گواهی‌های سپرده کالایی و … را می‌دهد.

سرمایه گذاری مستقیم در بورس نیازمند کسب دانش، تجربه و اطلاعاتی در ارتباط با انواع روش‌های  تحلیل مانند تحلیل تکنیکال، بنیادی، پرایس اکشن و … است.

برای آموزش بورس از صفر، سرمایه‌گذاران می‌توانند از یک روند آموزشی جامع و مرحله به مرحله استفاده کنند تا به صورت کاملاً اصولی و ساختارمند، دانش و تجربه خود را در این حوزه افزایش دهند.

 

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال، یکی از روش‌های تحلیل سهام است که به بررسی عوامل اقتصادی، مالی، صنعتی و سیاسی تاثیرگذار بر یک شرکت می‌پردازد. در این روش درآمد و سودآوری، مدیریت و استراتژی، محصولات، بازدهی، خدمات، رقبا و سایر عوامل مرتبط با شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 هدف اصلی تحلیل بنیادی، بررسی و ارزیابی ارزش واقعی سهام یک شرکت است. این تحلیل به تصمیم‌گیری در خرید و فروش سهام و مقایسه ارزش ذاتی سهام یک شرکت با قیمت فعلی آن کمک می‌کند.

با این حال، باید توجه داشت که تحلیل بنیادی نتایج قطعی درباره آینده بازارها و دارایی‌ها ارائه نمی‌دهد، بلکه تنها به عنوان یکی از روش‌های موجود برای تحلیل بازارها و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یک روش برای تحلیل بازارهای مالی است که بر پایه بررسی الگوها، شکل‌ها، داده‌های قیمتی و حجم معاملات در نمودارهای قیمتی انجام می‌شود. هدف اصلی تحلیل تکنیکال، پیش‌بینی جهت حرکت قیمت‌ها، شناسایی الگوها و سیگنال‌های خرید و فروش در بازار است. از اصطلاحات کاربردی در تحلیل تکنیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱- حجم معاملات: به تعداد سهام یا اوراقی اشاره دارد که در یک بازه زمانی خاص (مثلا در یک روز) در بازار معامله می‌شوند. حجم به عنوان یکی از عوامل مهم در تایید الگوها و روندها استفاده می‌شود.

۲- الگوهای قیمتی: الگوهای مختلفی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که شناخت آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به تحلیل و شناسایی روند قیمتی کند. برخی از الگوهای معروف در تحلیل تکنیکال شامل الگوهای برگشتی مانند سر و شانه و الگوی کف و سقف دوقلو و …، الگوهای ادامه دهنده مانند پرچم و مثلثی و … هستند.

 

۳- میانگین متحرک: میانگین متحرک که شامل میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA) است، می‌تواند برای تشخیص روند قیمتی و نقاط مناسب ورود و خروج استفاده شود.

 

۴- شاخص‌های تکنیکال: شاخص‌های تکنیکال یا اندیکاتورها می‌توانند به تحلیل‌گران در تحلیل نمودارهای قیمتی کمک کنند. برخی از معروف ترین شاخص‌های تکنیکال شامل RSI (شاخص قدرت نسبی)، MACD (مکدی) و Bollinger Bands (نوارهای بولینگر) است.

 

۵- سطوح حمایتی و مقاومتی: در تحلیل تکنیکال، شناسایی سطوح حمایتی و مقاومت مهم است. سطوح حمایتی و مقاومتی به عنوان نقاط یا محدوده‌هایی هستند که قیمت به سختی از آنها عبور می‌کند و اغلب به عنوان نقاطی مهم برای ورود و خروج، توسط سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود.

 

پرایس اکشن

پرایس اکشن  (Price Action)یک روش تحلیلی در بازارهای مالی است که بر اساس مطالعه حرکت قیمت و الگوهای قیمتی در گذشته است. در این روش، معامله‌گران، رفتار آینده سهام را پیش‌بینی کرده و اقدام به معامله در موقعیت‌های مناسب می‌کنند.

پرایس اکشن شامل مطالعه روندها و کندل‌های قیمتی است که جزئیاتی مانند قیمت باز و بسته شدن بازار و سطوح حمایت و مقاومت در یک بازه زمانی خاص را نشان می‌دهد.

الگوهای کندلی، استراتژی معامله با خطوط روند و سطوح عرضه و تقاضا، استراتژی‌هایی هستند که در تحلیل پرایس اکشن استفاده می‌شوند. در زیر به توضیح کلی از این الگوها می‌پردازم:

 

۱- الگوهای کندلی: الگوهای کندلی بر اساس کندل‌های قیمتی در نمودارهای شمعی تشکیل  می‌شوند. این الگوها اطلاعاتی را درباره تغییرات قیمت و احتمال ادامه یا تغییر جهت روند ارائه می‌کنند.

 

۲- استراتژی معامله با خطوط روند: این استراتژی بر اساس تحلیل روند قیمت و استفاده از خطوط روند برای تشخیص نقاط ورود و خروج بهینه استفاده می‌شود. روندهای قیمتی می‌توانند شامل روند صعودی، نزولی یا خنثی باشند. روندهای قیمتی بر اساس تغییرات قیمت و حجم معاملات در نمودارها شناسایی می‌شوند.

 

۳- سطوح عرضه و تقاضا: در این رویکرد، حمایت و مقاومت به محدوده قیمتی خاصی اشاره می‌کند که از سقف و کف‌های قبلی قیمت یا نقاط برخورد با خطوط روند حاصل می‌شود. این نقاط حمایت و مقاومت می‌توانند به عنوان سطوح مهم عرضه و تقاضا در نمودار قیمتی مورد استفاده قرار بگیرند.

                      

به طور کلی، استراتژی خطوط روند، استفاده از الگوهای شمعی و نقاط حمایتی و مقاومتی می‌توانند به معامله گران در تحلیل و پیش‌بینی روند بازار و اتخاذ تصمیمات معاملاتی کمک کنند. بهترین استراتژی معاملاتی برای هر فرد وابسته به عوامل متعددی از جمله سبک معامله‌گری، ترجیحات شخصی و تجربه است.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری طلانیوز مسئولیتی بابت آن نارد 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه