// کد مطلب: ۱۵۵۳۴۹

خودروسازسنگین

مقایسه دو خودروسازسنگین،چگونه می شود؟!

مقایسه دو خودروسازسنگین،چگونه می شود؟!
لینک کوتاه کپی شد

مقام معظم رهبری مد ظله العالی سالهاست که بر محوریت تولید به عنوان " کلید حل مشکلات کشور" تاکید دارند. در واقع مبتنی بر بیانات معظم له، می توان تولید ملی را، راه اصلی عبور از سختی‏ها و دشواری‏های اقتصادی کشور قلمداد نمود.

از این رو صنعت خودروسازی کشور که از آن بعنوان لوکوموتیو صنعت کشور یاد می‌گردد تلاش نموده است تا این بیانات را به منصه ظهور آورده و گامی بزرگ در اعتلای سربلندی و عزت کشور بردارد.

لذا در موردکاوی این موضوع، دو شرکت بزرگ صنعتی کشور در حوزه تولید محصولات تجاری کشور؛ شرکت ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل را در قالب شاخص‌های کلیدی عملکردازآمارمنتشره درکدال بورس، در بازه زمانی سال 1399 تا پایان سال 1401 به شرح ذیل مقایسه نموده‌ایم. 

 

مقایسه شاخص‌های کلیدی عملکرد شرکت‌ها

تیراژ تولید: در شرکت ایران خودرو دیزل تولید در بازه زمانی 98 تا 1401 از 2211 دستگاه به 18050 دستگاه افزایش یافته که رشدی 8.2 برابری را نشان می دهد در حالیکه شرکت سایپا دیزل از 601 دستگاه به 2356 دستگاه افزایش یافته که رشدی 3.9 برابری را نشان می دهد. 

  سود (زیان) عملیاتی: مقایسه روند فعالیت در دو شرکت نشاندهنده این است که ایران خودرو دیزل سال 98 را با زیان عملیاتی 439 میلیارد تومانی به پایان رساند این درحالیست که سایپا دیزل با سود عملیاتی 174 میلیارد تومانی سال 98 را پشت سر گذاشت. تصویر پایان سال 1401 حاکی از سود عملیاتی 8 همت برای ایران خودرو دیزل (افزایش 8.5 همت) و سود عملیاتی حدود 0.6 همت برای سایپا دیزل (افزایش 0.4 همت) می باشد.  

  سود (زیان) خالص: مقایسه روند سود (زیان) خالص در دو شرکت نشاندهنده این است که ایران خودرو دیزل سال 98 را با زیان خالص 1277 میلیارد تومانی و سایپا دیزل با زیان خالص 141 میلیارد تومانی به پایان رساند لکن با افزایش تولید در شرکت ایران خودرو دیزل این روند به مثبت تغییر جهت داده و با شیب بیشتری به سود خالص تبدیل شد  بصورتی که شرکت ایران خودرو دیزل با شناسایی سود خالص 7 همت در مقابل 0.3 همت شرکت سایپا دیزل در سال 1401 توانست سودآورترین شرکت خودروساز کشور گردد.

سود (زیان) انباشته: با توجه به شناسایی سود خالص طی سال‌های 1400 و 1401 در شرکت سایپا دیزل، همچنان در صورت‌های مالی این شرکت زیان انباشته 1.7 همت مشاهده می‌گردد در حالیکه در شرکت ایران خودرو دیزل با وجود زیان انباشته 5.5 همت در ابتدای سال 1399، این زیان انباشته در پایان سال 1401 تبدیل به سود انباشته معادل  4.5 همت گردیده است.

 افزایش سرمایه: در طی سال‌های مذکور شرکت سایپا دیزل افزایش سرمایه‌ی ثبت ننموده است (246 میلیارد تومان) در حالیکه شرکت ایران خودرو دیزل با انجام بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ فرابورس، سرمایه خود را 1634 درصد افزایش داده و از 499 میلیارد تومان به 8636 میلیارد تومان رسانده است.

 

باتوجه به مستندات فوق باید پرسید سهامداران این دوشرکت چگونه است که عده ای سود می برند وعده ای متضررمی شوند؟

مسئولان بورس ومقامات وزارت صمت باکدام ابزاراین دوشرکت رارصد می کنندکه نمی توانندجلوی ضرر سهامداران رابگیرند؟کدام عوامل باعث شده است تاایران خودرو دیزل به سودهنگفت برسد وسایپادیزل به ضررهنگفت؟وقتی رهبرانقلاب مدام بررشد تولید وبالابردن کیفیت خودروها تاکید می ورزندچگونه است که این دوشرکت همسان وهمگن دولتی شرایطی متفاوت راتجربه می کنند؟چه اراده پنهانی وجود داردکه نمیگذارد مدیریت های فعال ومتدین درمصدرامورقراربگیرندومنافع مردم راتامین کنند؟ایکاش وزیرجدید صمت به این مقایسه آماری توجه ویژه داشته باشد،که مشت نمونه خروار است!

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه