// کد مطلب: ۱۶۳۴۱۴

بیمه مرکزی

بیمه مرکزی مسئول وصول مطالبات شرکت‌ها نیست/ورشکستگی ۱۰ شرکت بیمه ای را تایید نمی کنم

بیمه مرکزی مسئول وصول مطالبات شرکت‌ها نیست/ورشکستگی ۱۰ شرکت بیمه ای را تایید نمی کنم
لینک کوتاه کپی شد

نبض اقتصاد آنلاین : بیمه مرکزی به شدت از ورود به فناوری‌های جدید در صنعت بیمه استقبال می‌کند و حمایت خود را در راهگشایی هر نوع گام موثر برای ورود بحث فناوری‌های جدید در صنعت بیمه اعلام می‌کنیم.

علی استاد هاشمی ،رییس کل بیمه مرکزی درنشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص سامانه دیتاس و نسخه دیجیتالی گفت: حذف نسخ کاغذی و هاب درمان از ۲ سال گذشته کلید خورده است  و چند نهاد دولتی و خصوصی از جمله همه مراکز درمانی و وزارت بهداشت و بیمه گران پایه و تکمیلی باید همکاری لازم را انجام دهند و  قرار بود در این خصوص وزارت بهداشت سامانه ای را ایجاد کند که اطلاعات تجمیع شود تا بیمه گران پایه به تکلیف خود عمل کنند و سپس اطلاعات به بیمه مرکزی ارسال شود.

وی در این خصوص اظهار داشت: بیمه مرکزی در انتهای مسیر قرار دارد و به عنوان متولی بیمه گران تکمیلی عمل می کند و سامانه ای ایجاد کرده ایم و اشکالات برطرف شد اما سامانه دیتاس وزارت بهداشت نقض دارد.

استاد هاشمی تاکید کرد: در حال حاضر  توافق کرده ایم تا اوایل اسفند به جای سامانه دیتاس با بیمه گران تکمیلی و پایه همکاری می کنیم تا بیمه گران پایه اطلاعات را به بیمه مرکزی بدهند تا ما بتوانیم این اطلاعات را در اختیار شرکتهای بیمه قرار دهیم .

استاد هاشمی با تاکید بر اینکه امروزه ورود به حوزه فناوری یک مزیت محسوب می‌شود و این موضوع قابل کتمان نیست گفت : هم اکنون  باسرعتی بالا در حال حرکت به سمت فناوری هستیم و صنعت بیمه در کل دنیا و بالاخص در ایران وارد این عرصه شده است.

وی افزود: تمامی صنایع و جوامع امروزی دوران مدرن را سپری کرده و اکنون به دوران پسامدرن رسیده است، یعنی حرکت از سنتی به سمت فناوری ایجاد شده است و  بیمه مرکزی نقش شتاب‌دهندگی شرکت‌های بیمه را به این عرصه برعهده گرفته است.

رییس کل بیمه مرکزی  با اعلام اینکه بیمه مرکزی نهاد ناظر است و قرار نیست در فعالیت‌های بیمه‌ای شرکت کند افزود: بنای بیمه مرکزی بر شتاب‌دهندگی قوی برای شرکت‌ها در ورود به حوزه فناوری‌هاست و  با ایجاد مرکز نوآوری و صدور مجوز سند باکس و آیین‌نامه اینشورتک را برای تسهیل ورود شرکت‌های بیمه‌ای به عرصه تکنولوژی به انجام رساندیم.

استادهاشمی تصریح کرد: بیمه مرکزی به شدت از ورود به فناوری‌های جدید در صنعت بیمه استقبال می‌کند و حمایت خود را در راهگشایی هر نوع گام موثر برای ورود بحث فناوری‌های جدید در صنعت بیمه اعلام می‌کنیم، اما الزامات و قوانین بیمه‌گری باید رعایت بشود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در بیمه مرکزی شاید به این موضوع توجه نشد و موفق نشدیم آنطور که شایسته است  محیط کسب و کاری بیمه را در ورود فناوری‌های جدید ترسیم بکنیم و همین امرهم اکنون باعث بروز  مشکلات و چالش‌هایی در این زمینه برای مردم و فعالان این صنعت شده است که در حال رفع این چالش ها  هستیم.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه این نشست در خصوص ورشکستگی ده شرکت بیمه ای  گفت: من به عنوان مقام متولی بیمه مرکزی، تا زمانی که بررسی کارشناسی مبتنی بر صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت ها انجام نشده باشد، درباره ورشکستگی آنها چنین حرفی را تایید نمیکنم.

وی افزود: صحبت از ورشکستگی باید مطابق با قانون تجارت و ماده ۱۴۱ آن باشد، بنابراین نمی توان بدون رعایت مفاد قانونی، در این باره اظهار نظر کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که اکنون هیچ شرکتی وجود ندارد که به صورت مرتب توسط قواعد و شاخص های تعریف شده در معاونت نظارت در حال رصد شدن نباشد، ادامه داد: شرکت ها بر اساس شاخص های ۱۰ گانه در کمیته صیانت از شرکت ها و به صورت ماهانه رصد می شوند و اکنون هیچ شرکتی را نداریم که از این شاخص ها افوال کرده باشد و یا برنامه نداشته باشد.

به گفته  استاد هاشمی ، هر شرکتی که نتواند شاخص هایی چون توانگری یا ظرفیت مجاز نگهداری ریسک را مراعات کند و یا شاخص های مد نظر بیمه مرکزی را نداشته باشد، با دعوت از او به کمیته صیانت، برنامه اش برای خروج از شرایط نامطلوب دریافت و نسبت به عملیاتی کردن آن متعهد می شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که «بعضی مواقع ناچار می شویم جلوی فعالیت یک شرکت را در یک رشته بگیریم»، اظهار کرد: ما به همه اطمینان می دهیم که هیچ شرکت بیمه ای وجود ندارد که این دو شاخص اصلی را رعایت نکرده باشد.

وی اظهار کرد: هفته پیش یکی از شرکت های بیمه که طی سال های گذشته نتوانسته بود فرایندهای شورای عالی بیمه را رعایت کند، پروانه اش ابطال شد، بنابراین هر شرکت بیمه، به نقطه ای برسد که برخورد انضباطی سخت با آن الزامی باشد، این اقدام صورت خواهد گرفت، ولی در حال حاضر شرکتی که تحت نظارت کافی ما نباشد، نداریم.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین با انتقاد از برخی شرکت های بیمه که «اگر چه اطلاعات نادرست به مخاطبان منتقل نمی کنند، اما حتما اطلاعات غیرکامل را منتقل می کنند»، گفت: وقتی در مورد یک شرکت صحبت می کنیم، باید از حق بیمه تولیدی، نسبت خسارت، ضریب خسارت، خسارت پرداختی و میزان شکایات آن بگوییم؛ نمی توانیم تنها بگوییم که حق بیمه تولیدی یک شرکت افزایش یافته، اما درباره سایر شاخص ها صحبتی نکنیم.

 

استادهاشمی اظهار داشت: ما به وصول مطالبات بدهکاران بزرگ بیمه‌ای ورود می‌کنیم. همانطور که در ماه قبل اسامی آن‌ها را اعلام کردیم.‌

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیمه مرکزی چه واکنشی نسبت به بدهکاران بزرگ بیمه ‌دارد؟ گفت: وصول مطالبات به عهده شرکت‌ها بوده و بیمه مرکزی مسئول وصول مطالبات شرکت‌ها نیست.

استادهاشمی با بیان اینکه ما به عنوان تنظیم‌گر صنعت بیمه باید از رسوب مطالبات جلوگیری کنیم، ادامه داد: خود شرکت‌ها مسئول سنواتی شدن بدهی‌ها هستند، اما بیمه مرکزی میزان بدهکاران بزرگ را اعلام خواهد کرد. از طرفی به شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیمه میزان مطالبات را اعلام خواهیم کرد تا میزان ریسکی که بیمه گزار دارد را در نظر بگیرند و تصمیم به بیمه‌گری کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: حتما در وصول بدهی‌های بزرگ بیمه‌ای‌، چگونگی آن و در نرخ‌های بعدی بیمه‌نامه آن شرکت بیمه‌ای رعایت می‌کنیم. از طرف دیگر برای شرکت‌های بزرگی که بدهی بزرگ دارند تدابیری می‌اندیشیم که اخذ بیمه‌نامه را دشوارتر کنیم با اعمال نرخ بالاتر و محدود کردن آن‌ها برای دادن خدمات.

وی با بیان اینکه گام بعدی ما ورود به لیست بدهکاران بزرگ در نحوه خرید بیمه‌نامه آن‌هاست، اعلام کرد: حتما سخت‌گیری خود را خواهیم داشت زیرا زمانی که مطالبات تبدیل به وجه نقد شود موجب سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. یعنی نهایت منجر به تقویت بنیه شرکت خواهد شد.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه