طلا | بازار طلا | خرید و فروش طلا

بازار فروش طلای دست دوم و بدون اجرت در شهرستان نکا دز هرج و مرج

بازار فروش طلای دست دوم و بدون اجرت در شهرستان نکا دز هرج و مرج
لینک کوتاه کپی شد

شهمیری عنوان کرد: با رواج خرید و فروش طلای دست دوم متاسفانه در بازار طلا بلبشو ایجاد شده و برخی افراد طلاهای دست دوم را به عنوان طلای کم اجرت به خریداران می فروشند.

به گزارش طلانیوز: علی اصغر شهمیری، نایب رئیس اول اتحادیه صنف کفاشان و کفش فروشان، کیف، عینک، ساعت، مشاور املاک طلا و جواهر شهرستان نکا بیان داشت: اخیرا که خرید طلای دست دوم در شهرها رایج شده و مردم تمایل به خرید طلای نو ندارند تقریبا طلای نو از دور افتاده است.

وی افزود:‌ فروش طلای دست دوم معضل بزرگی برای صنف طلا و جواهر ایجاد کرده است و باعث رکود از رسته سازندگان طلا تا رسته فروشندگان شده است.

شهمیری تصریح کرد:‌ متاسفانه به تازگی برخی افراد با گرفتن مجوز و تاسیس مغازه طلا فروشی اقدام به خرید و فروش طلای دست دوم می کنند و بسیاری از تخلفات از جمله فروش طلای دست دوم به جای طلای کم اجرت را انجام می دهند که این ضرر بزرگی برای تولید کننده و خریدار طلا است که در این راستا تلاش داریم با رایزنی با صنعت و معدن و اتاق اصناف قانونی برای جلوگیری و ممنوع شدن خرید و فروش طلای دست دوم و رفع بلبشو موجود در بازار وضع شود.

وی اظهار داشت:‌در شهرستان نکا به دلیل اینکه تعداد طلافروشان به حد نصاب تشکیل اتحادیه نمی رسید با اتحادیه های دیگر ادغام شده است و اکنون صنف طلا فروشان نکا زیر مجموعه «اتحادیه صنف کفاشان و کفش فروشان، کیف، عینک، ساعت، مشاور املاک طلا و جواهر شهرستان نکا» قرار دارد که این امر باعث ناراحتی صنف است چرا که صنف طلا یک صنف تخصصی است که مشکلات و چالش های آن بایستی بین خود اعضا و به شکل کاملا مستقل و تخصصی پیگیری شود.

 

لزوم استقلال اتحادیه طلا برای رفع مشکلات و پیشبرد اهداف صنفی

شهمیری ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه فقط نایب رئیس اول اتحادیه صنف کفاشان و کفش فروشان، کیف، عینک، ساعت، مشاور املاک طلا و جواهر شهرستان نکا از رسته طلا فروشان است همواره تلاش شده اقداماتی برای رفع مشکلات و برقراری امنیت انجام شود که در این راستا همایشی در سال گذشته برگزار و حدود 80 درصد طلا فروشان شهرستان نکا سیستم دزدگیر و مه شکن را نصب کردند .

وی گفت: تبدیل نرخ های دستی به نرخ دیجیتال، آسانسوری شدن صندوق های طلا و جواهر و نصب دزدگیر و مه شکن از جمله اقدامات انجام شده در شهرستان نکا است.

شهمیری با بیان اینکه اغلب طلا فروشان شهرستان نکا طلای مورد نیاز خود را از تهران و یا از کیفی های تهرانی خرید می کنند گفت:‌ بانوان عمده خریداران صنف طلا و جواهر هستند که در شهرستان نکا بیشتر طلای زرد و النگو طرفدار دارد.

وی ادامه داد:‌در شهرستان نکا بیشتر طبقه کشاورز خرید طلا دارند و همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی شهرستان از جمله برنج، هلو و صیفی، پرتقال و مرکبات در دو فصل بهار و پاییز خرید طلا بیشتر و چرخه مالی صنف طلا بیشتر می شود.

 

تمایل خریداران به طلاهای سبک و سرویس های 7 تا 8 گرمی

نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر شهرستان نکا دوره رونق فروش طلا و جواهر را دهه 70 تا 80 عنوان کرد و گفت:‌ در آن دوران توان خرید مردم بیشتر و طلا ارزان بود ولی اکنون قدرت خرید مردم کاهش یافته و اغلب به دنبال خرید طلاهای سبک و سرویس های 7 تا 8 گرمی طلا هستند.

تاریخ تاسیس اتحادیه طلا و جواهر نکا سال 1362 بوده است و آقایان نظام زاده و عبدولی از قدیمی ترین طلافروشان شهرستان نکا هستند که اغلب طلا فروشان شهرستان نکا شغل و هنر طلا فروشی را نزد این اساتید آموخته اند.

وی آقایان شهمیری، رستمی، اسدی، شعبانی، فرخ زاد، رئیسی را از طلا فروشان با سابقه شهرستان نکا برشمرد و اذعان داشت:‌ شغل طلا فروشی به شغل پر خطر و استرس داری است و فرد را پیر می کند .

شهمیری اظهار داشت: صنف طلا و جواهر در دوره های اخیر همواره فرا و نشیب داشته و در زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تعدادی از واحدهای طلافروشی ورشکسته و تعطیل شدند ولی اکنون با رواج طلای دست دوم تعداد طلا فروشی ها اضافه شده است.

 

محاسبه مالیات بر سرمایه چالش صنف طلا در نکا

وی در بیان مشکلات صنف طلا و جواهر بیان داشت: مالیات چالشی است که همه جوره صنف طلا را اذیت می کند و اداره امور مالیاتی با محاسبه مالیات های سنگین برای صنف طلا مشکلاتی را رقم می زند.

وی خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه مامورین مالیاتی با توجه به اینکه بایستی مالیات بر فروش و درآمد را محاسبه کنند ولی تعداد طلاهای ویترین مغازه داران را می شمارند و بر اساس دارایی و سرمایه آنها مالیات محاسبه می کنند که این امر چالشی است که بارها در جلسات با مدیران و مسئولان مالیاتی مطرح و خواستار رفع آن شده ایم.

شهمیری در مورد چرایی افزایش تعداد تولید کنندگان طلا در شهرستان نکا نیز گفت:‌ چون تولیدی ها اغلب قالب های قدیمی را از تهران خریداری می کنند و به همین جهت طلاهایی که ساخته می شود طلای قدیمی است و ویترین داران تمایل دارند که طلای به روز خرید کنند و همچنین کیفیت طلای تهران از طلای تولید ما بیشتر است ،تولید طلا در این شهرستان رونق چندانی ندارد.

وی خاطر نشان شد:‌ شهرستان نکا در فاصله 30 کیلومتری دریا قرار دارد که در زمان قدیم  توریست خارجی زیادی به شهر می آمد ولی اکنون گردشگر زیادی به شهر نمی آید.


/منبع: گلد نیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه