// کد مطلب: ۱۴۸۴۰۲

قیمت مسکن | گرانی قیمت مسکن

علت گرانی خانه/ چرا قیمت مسکن افزایش یافت؟

علت گرانی خانه/ چرا قیمت مسکن افزایش یافت؟
لینک کوتاه کپی شد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: اُفت تقاضا باعث ازدیاد و انباشته شدن آن و اُفت سرمایه گذاری باعث کاهش عرضه می شود و نتیجه ای که حاصل می شود کاملا مشخص است؛ "گرانی مسکن".

سیدعلی گلسرخی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وضعیت کنونی بازار مسکن، رکود حاکم بر بازار را نتیجه وعده های دولت سیزدهم در این بخش دانست و از جمله مهمترین این وعده ها را، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال ذکر کرد.

وی افزود:

این وعده دولت که یک وعده غیر مطالعه شده بود باعث شد تا بازار مسکن دچار یک شوک روانی شود و در نتیجه فشار خون آن در دو بخش مهم این بازار دچار افت شود.

گلسرخی، سرمایه گذاری و تقاضا را از مهمترین بخش های بازار مسکن دانست که به اعتقاد وی، پس از وعده دولت درخصوص ساخت چهار میلیون مسکن، دچار افت شد.

این فعال حوزه مسکن تاکید کرد: «با طرح این وعده دولت، نوعی ترس در سرمایه گذارانی که در ساخت مسکن فعالیت داشتند، ایجاد شد و این ترس "عدم توانایی رقابت با دولت"، باعث شد تا سرمایه گذاری خود را به خارج از بازار مسکن منتقل کنند.»

وی خاطرنشان کرد:

خروج سرمایه گذاران بخش خصوصی مسکن منجر به کاهش عرضه مسکن در سال های آینده خواهد شد و اگر دولت نتواند به وعده خود در زمینه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی جامه عمل بپوشاند، قیمت مسکن به شدت روند افزایشی در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تقاضا در بازار مسکن اکنون افت کرده و با عدم تحقق وعده دولت در بخش مسکن، این تقاضای انباشته به یکباره وارد بازار می شود، تصریح کرد: «افت تقاضا باعث ازدیاد و انباشته شدن آن و اُفت سرمایه گذاری باعث کاهش عرضه می شود و نتیجه ای که حاصل می شود کاملا مشخص است؛ "گرانی مسکن".»

گلسرخی به بخش مسکن استیجاری نیز اشاره و بیان کرد:

بخش مسکن استیجاری در بازار مسکن همواره مغفول دولت ها در وعده هایشان بوده است.

وی افزود: «مستاجرانی که به هیچ عنوان توان خرید واحد مسکونی حتی در متراژ پایین را ندارند، توقع دارند که دولت در زمینه ساخت واحدهایی به صورت اجاره به شرط تملیک اقدام کند و آنها را از مشکلات عدیده اجاره نشینی نجات دهد.»

این فعال بخش مسکن با بیان اینکه مستاجران با افزایش بی رویه سالانه اجاره بهای واحدهای مسکونی، به محله های پایین تر و خانه های محقرتر روی می آورند، افزود:

به طور مثال مستاجران قشر ضعیف در شهری چون کرمان، در سکونتگاه های غیررسمی استیجاری حاشیه شهر و فاقد تاسیسات شهری زندگی می کنند.

گلسرخی خاطرنشان کرد: «صاحبان واحدهای استیجاری در این سکونتگاه ها را دارای آب و برق رایگان(اشتراک غیرمجاز) و فاقد گاز و اجاره بهای این واحدها را حداقل یک میلیون تومان در ماه اعلام می کنند.»

وی یادآور شد:

با توجه به فصل سرما و شیوع بیماری هایی چون آنفلوآنزا، شرایط سختی برای مستاجران قشر ضعیف جامعه متصور است.

علت گرانی خانه/ چرا قیمت مسکن افزایش یافت؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه