// کد مطلب: ۱۵۱۴۵۵

شستا

رکورد تولید کک، چدن مذاب را در مدار افزایش تولید قرار داد

رکورد تولید کک، چدن مذاب را در مدار افزایش تولید قرار داد
لینک کوتاه کپی شد

رکورد بی‌سابقه تولید کک با رشد چهار و دو دهم درصد و چدن مذاب با رشد هفت و سه دهم درصد در این مجتمع عظیم صنعتی ذوب آهن اصفهان به ثبت رسید.

به گزارش شستارسانه، محمدعلی علائی مدیر بخش تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان گفت‌: در سال 1400 تولید یک میلیون و 200 هزار تن کک خشک از طریق باتری‌های یک و سه برنامه‌ریزی شد که در همین بازه زمانی 23 هزار تن بیشتر از عدد تعیین شده تولید و رکورد سالیانه شکسته شد.

بر این اساس افزایش سه درصدی تولید به مقدار یک میلیون و 236 هزار تن در برنامه سال 1401 پیش‌بینی شد و تلاش داریم تا پایان سال جاری از هدف تولیدی تعیین شده، عبور کنیم.

رشد چهار و دو دهم درصدی تولید کک، رکوردی بی‌سابقه در ذوب آهن اصفهان

وی افزود : در طی ده ماهه سال جاری نیز یک میلیون و 53 هزار و 517 تن کک خشک تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیون و 10 هزار تن بود، رشد چهار و دو دهم درصدی تولید را نشان می‌دهد که در تاریخ ذوب آهن اصفهان بی‌سابقه بوده است و به نوعی می‌توان گفت 43 هزار تن کک در این بازه زمانی نسبت به سال قبل، بیشتر تولید شده است.

مدیر بخش تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت ادامه داد: رکورد تولید ماهیانه کک خشک در دی ماه امسال نسبت به رکورد قبلی که مربوط به دی ماه سال 1397 است، از یکصد و 9 هزار و516 تن به یکصد و ده هزار و 123 تن در ماه، ارتقاء یافت.

محمدعلی علائی اضافه کرد: با تلاش و کوشش همکاران در حوزه خرید و تامین مناسب زغال همچنین برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی، جاری و تعمیرات گرم باتری موفق شدیم بیشتر از برنامه تولید داشته باشیم.

همچنین به موازات دستیابی به این رکورد بزرگ تولیدی در طی ده ماهه سال جاری، تعمیرات اساسی پنج دستگاه از ماشین‌های کک سازی نیز با موفقیت به انجام رسید که در ثبت این رکورد، نقش برجسته‌ای داشت.
محمدعلی علائی تصریح کرد: حمایت‌های معاون بهره برداری شرکت، همکاری دیگر معاونت‌ها و مدیریت‌ها همچنین تلاش وکوشش کارکنان بخش کک سازی در ثبت این رکوردهای بزرگ نقش بسزایی داشت و انشاالله بتوانیم در زمینه تولید کک به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی تولید به روش کوره بلند، رکوردهای بزرگتری را به ثبت برسانیم.

تولید چدن مذاب در ذوب آهن اصفهان، رشد 7 و سه دهم درصدی را ثبت کرد

همایون صمیمی مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان نیز در ادامه گفت: در ده ماهه سال جاری 2458545 تن چدن مذاب با سه کوره بلند ذوب آهن اصفهان تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 168035 تن معادل 3/7 درصد، تولید بیشتر رقم خورده است.

وی افزود : کک مصرفی در کوره بلندهای ذوب آهن ترکیبی از کک‌های تولیدی، خارجی و کک ریزه است.

میانگین مصرف کک خشک در کوره بلندها در، ده ماه سال قبل 549 کیلوگرم برای تولید یک تن چدن بوده و از این مقدار 158 کیلوگرم آن کک وارداتی و 6 کیلوگرم، کک ریزه بوده است. جهت کاهش هزینه‌های تولید سعی شد ضمن کاهش مصرف کک، سهم کک وارداتی را که تامین آن به سختی و با هزینه زیاد انجام می‌شود کاهش دهیم و سهم کک ریزه که ترکیبی از کک (30-20 ) و 30+ از سرند کردن برگشتی‌ها تامین می‌شود را بیشتر کنیم.

کاهش چشمگیر مصرف کک در کوره بلند ذوب آهن اصفهان

مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : در ده ماه گذشته مجموع مصرف کک برای تولید یک تن چدن به 518 کیلوگرم همچنین سهم کک خارجی نیز تا 137 کیلوگرم کاهش یافت و در کنار آن کک ریزه تا 19 کیلوگرم اضافه شد.

وی اظهار کرد: این کاهش چشمگیر مصرف کک در بخش کوره بلند، ثمره کار گروهی معاونت‌های مختلف کارخانه همچنین مدیریت‌های حوزه بهره برداری است و در تلاش هستیم انشاالله در آینده نزدیک، مصرف کک روند کاهشی بیشتری یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: در راستای کاهش مصرف کک، پروژه‌هایی تعریف شد که برخی در دست اجرا هستند و تعدادی از آنها هم با موفقیت به پایان رسیدند که عبارتند از: رفع اختلال ازکوره بلندهای دو و سه که از سال قبل شروع شد و به پایان رسید، افزایش بهره وری گاز co،کاهش توقفات غیر برنامه‌ای، کاهش فورم سوزی‌ها، افزیش کیفیت نسوزها و گِل مجرا همچنین تامین بهتر کک،زغال، سنگ آهن و دیگر مواد اولیه مورد نیاز کوره بلند و افزایش استفاده از کک (30-20) و 30+ در شارژ کوره بلندها.

رکورد تولید کک، چدن مذاب را در مدار افزایش تولید قرار داد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه