// کد مطلب: ۱۴۶۴۳۵

قیمت مرغ | اخبار قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ تنظیم بازاری

سقوط قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز ۴ مهر ۱۴۰۱ | روایت های متفاوت از قیمت مرغ

سقوط قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز 4 مهر 1401 | روایت های متفاوت از قیمت مرغ
لینک کوتاه کپی شد

قیمت مرغ گرم امروز دوشنبه، 4 مهر 1401 نسبت به روز گذشته تغییراتی داشته است.

طلانیوز - یکی از نرخ هایی که برای مردم دارای اهمیت بوده، قیمت مرغ و تخم مرغ است. قیمت مرغ و تخم مرغ به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرد. اتاق اصناف ایران در اطلاعیه قیمت مرغ و تخم مرغ را اعلام کرد. پس از آنکه وزیر کشور از افزایش قیمت مرغ ، تخم مرغ، لبنیات و روغن خبر داد، قیمت جدید این چهار گروه کالای اساسی اعلام شد.

قیمت مرغ در 4 مهر 1401 به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

84,500

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

90,500

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

99,000

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

98,400

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

95,500
ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

88,000

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

67,000

بازوی کبابی ساده

44,500

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

59,000

فیله مرغ

125,700

گردن مرغ بدون پوست
20,000

شنیتسل بدون آرد

110,200

جوجه چینی

-

جوجه کباب بی‌استخوان و بدون بازو ساده

112,200

جوجه کباب بااستخوان ساده

-

پا چینی 10 عددی مرغ

-

مرغ کنتاکی

-

دل مرغ پاک کرده

19,000

جگر مرغ

18,000

سنگدان مرغ

19,000

پای مرغ

9,000

بلدرچین منجمد بسته 1000گرمی

110,000

بلدرچین منجمد بسته 500گرمی

68,000

بلدرچین کامل تازه (بسته 1000گرمی)

99,000

مرغ کامل منجمد، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

-

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

57,500

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته‌بندی بشقابی

-

تخم‌مرغ بسته‌بندی 15 عددی بسته‌بندی

45,900

تخم‌مرغ بسته 20 عددی بسته‌بندی

42,900

تخم‌مرغ بسته 9 عددی بسته‌بندی

25,900

تخم‌مرغ بسته 6 عددی بسته‌بندی

19,900
سه روایت متفاوت از تغییر قیمت مرغ
به نقل از فرارو، قیمت مصوب مرغ «احتمالا» به‌زودی افزایش پیدا می‌کند. کلمه «احتمالا» در جمله قبل، نقش مهمی دارد، چون اگرچه هنوز به‌شکل رسمی خبر جدیدی اعلام نشده، می‌توان نشانه‌هایی مبنی بر تغییر وضعیت بازار مرغ را احساس کرد. حداقل یک هفته می‌شود که فروشگاه‌ها مرغ را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب 60هزار تومان می‌فروشند و مقامات اتحادیه‌های صنفی هم در گفتگو با خبرگزاری‌های رسمی به‌طور مداوم از ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ سخن می‌گویند.

حسین دماوندی‌نژاد، سرپرست معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، هم در هفته آخر شهریور امسال طی گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان از برگزاری جلسه‌ای سرنوشت‌ساز خبر داد و گفت قرار است در حضور معاون اول رئیس‌جمهور، موضوع قیمت مرغ مورد «بررسی و اصلاح» قرار بگیرد.

روایت سفید قیمت مرغ
قیمت مصوب و رسمی مرغ، هنوز 60هزار تومان در هر کیلو است. با این حال فروشنده‌هایی که در برنامه عرضه مستقیم مرغ مشارکت می‌کنند، در روز‌های اخیر نرخ خود را تا 69هزار تومان به ازای هر کیلو افزایش داده‌اند. دولت تا الان به افزایش قیمت مرغ گرم واکنش نشان نداده، اما در تصمیمی ناگهانی هر کیلو مرغ منجمد که پیش از این 45هزار تومان قیمت داشت را از روز شنبه دوم مهرماه با نرخ 40هزار تومان عرضه می‌کند.

به‌نظر می‌رسد، جهاد کشاورزی استان تهران برای مبارزه با روند افزایش قیمت مرغ، دست به این اقدام زده است. در عرضه گسترده جدید، مرغ منجمد حداقل هشت هزار تومان ارزان‌تر از نرخ هفته آخر شهریور و پنج هزار تومان ارزان‌تر از نرخ مصوب به‌دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید. به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنوف منتخب و سازمان میادین نیز فرصت داده‌اند از دوم مهرماه با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام همکاری کنند.
روایت سیاه قیمت مرغ
قیمت مرغ را از زاویه‌های مختلفی می‌توان دید. مثلا خبرگزاری ایلنا با انجام یک سری محاسبات نوشته مزد هر روز یک کارگر با قیمت یک مرغ کامل برابری می‌کند: در حال حاضر مرغ در بهترین حالت با قیمت کیلویی 60هزار تومان در بازار پیدا شود.

برای خرید یک مرغ سه کیلوگرمی، باید 180هزار تومان پرداخت. (قیمت‌های در دسترس با احتساب کیلویی لااقل 65هزار تومان نزدیک 200هزار تومان است) از سوی دیگر حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال 1401، حدود 140هزار تومان است.

اگر مزایای مزدی مثل حق مسکن، حق اولاد و سنوات را به این رقم اضافه کنیم با فرض اینکه تمام کارگران مشمول حتما مشمول دریافت مزایا شوند، دستمزد روزانه حداکثر به 200هزار تومان می‌رسد. بنابراین، پول خرید یک مرغ سه کیلویی که در بهترین حالت با احتساب قیمت رسمی، 180هزار تومان و قیمت‌های غیررسمی حدود 200هزار تومان است، برابر با مزد روزانه یک کارگر خواهد بود.


روایت خاکستری قیمت مرغ
قیمت مرغ در روز‌های اخیر با عبور از نرخ مصوب دوباره شاخ و شانه می‌کشد. خبرگزاری تسنیم بر اساس مشاهدات میدانی گزارش داده قیمت مرغ در بازار بین 63 تا 64هزار تومان است. آن‌ها البته جانب انصاف را رعایت کرده‌اند: «ممکن است در برخی از فروشگاه‌ها حتی بیشتر از این قیمت‌ها فروخته شود». بررسی بازار عدد‌هایی مثل 68 تا 69هزار تومان را پیش‌رویمان می‌گذارد.

تسنیم، کاهش موقت جوجه‌ریزی در کشور را عامل اصلی افزایش اخیر دانسته و نوشته با توجه به اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌اند به زودی جوجه‌ریزی و تولید به‌اندازه قبل خود بازمی‌گردد: کاهش مصرف مرغ بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها باعث شد مرغداران میزان جوجه‌ریزی را کاهش دهند و در نهایت تولید مرغ در کشور کاهش پیدا کند، اما وزارت جهاد کشاورزی با خرید مرغ تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار، گله‌های مرغ مادر را در کشور حفظ کرد تا دوباره به چرخه تولید برگردند. این خبرگزاری پیش‌بینی کرده با تغییر فصل و افزایش مصرف و رشد قیمت‌ها در بازار، انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده و در آینده‌ای نه‌چندان دور بازار دوباره به تعادل در تولید و مصرف خواهد رسید.

منبع: تجارت نیوز

سقوط قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز 4 مهر 1401 | روایت های متفاوت از قیمت مرغ

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه