رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه در بازدید از کارخانه تولید الکترود گرافیتی نوین الکترود اردکان:

تا دو سال آینده می‌توانیم واردات الکترود را به نزدیک صفر برسانیم

تا دو سال آینده می‌توانیم واردات الکترود را به نزدیک صفر برسانیم
لینک کوتاه کپی شد

محسن صالحی‌نیا، رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان که به همراه علی افشین و رشید اسماعیلی دیگر اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه از کارخانه نوین الکترود اردکان بازدید می‌نمود در مصاحبه با خبرنگار ایراسین گفت: طی بازدید امروز از کارخانه نوین الکترود اردکان و بنابر اذعان همه همراهان و مدیران پروژه، پیشرفت این طرح در این مقطع زمانی بسیار چشمگیر بوده است.

وی تصریح کرد: به‌جرئت می‌توان گفت این طرح نسبت به آخرین بازدیدی که حدود ۱۴ ماه قبل از این شرکت داشتم، از پیشرفت بسیار چشمگیری برخوردار بوده است. با تجارب موجود نزد مدیران، کارشناسان و متخصصان فولاد مبارکه و همچنین اسناد و مدارک فنی که به این منظور گردآوری و تهیه شده، در حال حاضر پروژه به مرحله‌ای رسیده است که می‌توان طی کمتر از دو سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از آن باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه کارگاه‌ها و بخش‌های مختلف این شرکت به‌طور متناسب در حال آماده‌سازی و تکمیل است تصریح کرد: قدر مسلم این است که امروزه در صنعت فولادسازی به روش کوره‌های قوس الکتریکی، الکترودهای گرافیتی نقش بسیار استراتژیکی دارند. این الکترودها که از جمله اقلام مصرفی در فرایند تولید فولاد محسوب می‌شوند، سالیان سال است که از کشورهای خارجی وارد می‌شود. امیدواریم با راه‌اندازی این کارخانه بیش از ۹۰ درصد الکترودهای گرافیتی موردنیاز در سایزهای مختلف را در داخل کشور تولید کنیم و با تکمیل زنجیره تأمین در صنعت فولاد و بی‌نیازی کشور از واردات الکترود گرافیتی ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای کشور ایجاد کنیم.

صالحی‌نیا اظهار امیدواری کرد با سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه و سایر سهام‌داران شرکت الکترود گرافیتی اردکان، هم به لحاظ تولید این محصول استراتژیک و هم به لحاظ اشتغال‌زایی، اتفاقات بسیار خوبی در این منطقه رخ دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰ هزار تن الکترود گرافیتی و بی‌نیازی از واردات

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در حاشیه بازدید از کارخانه نوین‌الکترود اردکان گفت: وقتی صحبت از خودکفایی، خودتأمینی و جهش تولید می‌کنیم، یکی از ارکان آن، خودکفایی در زنجیره تأمین فولاد است. در این میان یکی از اقلام مهم، حیاتی و استراتژیک در زنجیره فولاد، که در زمینه آن وابستگی شدیدی داشتیم و داریم، الکترود موردنیاز کوره‌های قوس الکتریکی است. بیش از یک دهه طرح تولید الکترودهای گرافیتی با فراز و نشیب‌های زیاد و پیشرفت‌های محدود مواجه بود؛ اما خوشبختانه با جهشی که طی دو سال گذشته در پیشرفت این پروژه صورت گرفته، ان‌شاءالله امسال شاهد بهره‌برداری کامل از این کارخانه خواهیم بود.

به گفته طیب‌نیا، در حال حاضر بخش‌هایی از این کارخانه در حال کار است و محصولات این شرکت در برخی کارخانه‌ها مصرف می‌شود.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه تکنولوژی تولید الکترودهای گرافیتی تنها در دست برخی تعداد انگشت‌شمار شرکت‌های جهانی است گفت: در جریان ساخت و راه‌اندازی این کارخانه با توجه به استراتژیک بودن الکترودهای گرافیتی در صنعت فولاد، بسیاری از شرکت‌های طرف قرارداد خارجی حاضر به ادامه همکاری نشدند. ازاین‌رو ادامه فرایند را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده داخلی پیگیری کردیم و خرسندیم که اعلام کنیم این تحریم‌ها به فرصت تبدیل شد و اکنون با توکل بر خداوند و اتکا به دانش فنی متخصصان داخلی، اتفاقات بسیار شگفت‌انگیز و مسرت‌بخشی برای صنعت فولاد کشور در حال شکل‌گیری است.

وی اظهار امیدواری کرد با حمایت بیش‌ازپیش سهام‌داران این کارخانه، ظرف چند ماه آینده خط تولید الکترودهای گرافیتی موردنیاز صنعت فولاد کشور به بهره‌برداری برسد.

طیب‌نیا ادامه داد: عدم وابستگی ما به کشورهای اروپایی در این زمینه به سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های بالادست زنجیره فولاد نیاز دارد و امیدواریم با همکاری صنایع پتروشیمی کشور این مسیر تسهیل و تسریع گردد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ماشین‌کاری الکترودهای گرافیتی، ظرفیت این کارخانه تا ۹۰ هزار تن پیش‌بینی‌شده است عنوان کرد: در حالت متوازن برای تولید ۶۰ هزار تن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاءالله به‌طور کامل نیاز کشور را برطرف خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این است که بسته به قیمت الکترودهای گرافیتی در بازه‌های زمانی مختلف که نوسان زیادی هم داشته است، حدود ۹۰ میلیون یورو در سال ارزش تولیدات این کارخانه خواهد بود و صرفه‌جویی ارزی زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه